Destruction AllStars

thumbnail

Launch game die de deadline mistte

Het had één van de launch games moeten zijn voor de PlayStation 5, maar zoals meerdere projecten, haalde Destruction AllStars de deadline niet. Was het project te ambitieus? Of was het nog niet af? Of was de content nog niet af? Het zal de vraag blijven, maar nu kunnen we gelukkig genieten van de game, en wel gratis met een PlayStation Plus-abonnement.

Het concept van de game lijkt simpel: Verwoest vijanden en maak zoveel mogelijk brokken. Zo simpel is het ook bijna, maar er zijn verschillende modi in de game. Het gaat om 4 modi in totaal. De eerste is de Mayhem. Dit is de simpelste modus. Het draait hier simpelweg om het raken van slopen van tegenstanders. Je krijgt punten voor het knallen tegen opponenten. Maar je kunt ze ook overnemen door als character de wagen af te pakken ala GTA. Dan heb je Gridfall. Je hebt hierin een beperkt aantal levens. In een knock-out moet je als laatste zien over te blijven. Echter is dit nog niet zo makkelijk, aangezien de vloer kan veranderen in een groot gat waar je al snel met je auto in kunt rijden. Dan heb je Stockpile, een modus waarin je tegenstanders aanvalt en tandwielen verzamelt. Deze kun je in een bank deponeren door er met je wagen in te rijden. Door de bank te vullen kun je als team zoveel mogelijk punten zien te scoren en winnen door samen het hoogste aantal te bereiken. Als laatste is er de Carnado. Hierin verzamel je ook tandielen en berg je deze op in je voertuig voor punten. Deze kun je laten ontploffen om als winnaar uit de bus te komen. De 2 laatstgenoemde speel je als teams in 8 tegen 8. De eerste 2 modi speel je solo. In totaal zijn er 3 arena’s, te weten Barcelona, Las Vegas en Tokyo. En daarmee hebben we de content zo’n beetje wel besproken. En ja, deze is zeer karig te noemen. De game modi zijn op zich in het begin wel leuk, maar komen al snel op hetzelfde neer, en vervelen al snel doordat je eigenlijk bijna niks anders aan het doen bent dan knallen en verzamelen. De gameplay benoemen is daarbij ook van belang. Want wat houdt die precies in?

Je beleeft de game als autocoureur, maar ook als character waarbij je kunt uitstappen en weg kunt rennen. Auto’s spawnen steeds op platformen waardoor je uit je auto kunt stappen wanneer deze bijna kapot is. Je kunt jezelf eruit lanceren met de X-knop, waarna je zo snel mogelijk op een platform kunt springen om een nieuwe bolide te pakken, maar je kunt ook op rijdende bolides springen van tegenstanders om ze vervolgens af te pakken of te laten ontploffen. Verder kun je ook power-ups scoren waarmee je character extra krachten krijgt en sneller rent. Ook kan er een krachtige bolide gespawned worden waarmee je extra hard op tegenstanders kunt beuken. Maar je zult veelal toch de gevaren ontwijken door in de bolide te stappen, maar ook dan is het gevaar niet ver weg. De kleine arena’s zorgen ervoor dat je vaak gevolgd wordt en vaak opgejaagd wordt door tegenstanders, en het keihard beuken op een tegenstander voelt dan ook zeer bevredigend. De extra boost die je met je analoge stick kunt geven bij het inbeuken op tegenstanders zorgt net voor dat extra beetje intensiteit wat de actie lekker bruut maakt.

Weinig progressie

Toch voelt de game karig aan. De progressie in de game zorgt ervoor dat je characters kunt customizen met extra skins, logo’s en accessoires, maar dit verloopt traag en weinig bevredigend, al lijkt het steeds alsof je best snel levelt en veel XP krijgt. Echter zijn deze weinig waard als je ze inlevert. Je vraagt jezelf soms af waar je het voor doet, en wat je vervolgens vrijspeelt, is vaak erg weinig en gaat erg traag. De gameplay verveelt daarnaast al best snel, waardoor het voelt als een erg repetitieve game. Het spel is multiplayer-only, al kun je offline wel de arcade modus spelen, waarin je offline tegen bots wat kunt spelen in de verschillende modes. Verder zijn er enkele uitdagingen die je kunt aanschaffen, maar je hebt ook enkele uitdagingen die je gratis kunt spelen. Deze zijn echter kort, en ook niet al te boeiend te noemen, en stellen eigenlijk vrij weinig voor. Maar hetzelfde geldt voor online. Met slechts enkele maps, en 4 modi die zeer licht in elkaar overlopen, zul je jezelf echt bekocht voelen wanneer je geld betaald hebt voor dit spel. Het vragen van 70 Euro voor deze game zou dan ook schofterig zijn, ook al komt er nog een jaar aan met volledige ondersteuning en komen er uitdagingen aan (online), welke nu nog niet beschikbaar zijn in de game.

Wel positief is het gebruik van de DualSense-controller. Het is één van de weinige games die echt optimaal gebruik maken van de PS5-controller. Als je auto het bijna begeeft, voel je de haptic feedback trillen in je hand. Als je wilt remmen met je linker-trigger, voel je de flinke weerstand, en ook als je achteruit rijdt, en vervolgens weer flink gas geeft met de andere trigger, dan voel je dit ook weer met de adaptive triggers. Ook grafisch is het spel prima, al doet het nooit heel veel bijzonders. De kleurrijke characters zijn inspiratievol, en ook ingame ziet het er strak uit, maar is het vooral futuristisch en wat simpel in elkaar gezet. Het spel kent praktisch geen laadtijden, iets wat positief is, en ook het maken van matches kost geen enkele moeite en werkt gelukkig wel snel.

Destruction AllStars lijkt me een game die snel de userbase gaat verliezen in de staat waarin het zich nu verkeert. Het spel kent te weinig content, zowel offline, als online, maar vooral dat laatste is van extreem belang om mensen te binden. Uitdagingen komen in een later stadium en ook nieuwe levels komen pas later. Spelers komen echter niet snel terug wanneer ze een game wel hebben gezien, en dat is al snel met deze titel. Het spel speelt op zich prima, de gameplay voelt lekker, grafisch zijn de cinematics, characters en omgevingen goed vormgegeven, de DualSense-features zijn goed in elkaar gezet en ook qua techniek is het spel op zich ruim voldoende. Toch vordert de progressie in de game te langzaam wanneer je geen geld erin steekt, en kent het spel te weinig variatie met de content die het nu heeft. Destruction AllStars is dan ook nog steeds een game die onaf is, en eigenlijk nog altijd te vroeg op de markt is gezet. Het besluit om het spel dan ook gratis beschikbaar te stellen via PS Plus is dan ook niet geheel onverwacht als je het resultaat ziet.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Race | Release: 02-02-2020 | Uitgever: Sony | Ontwikkelaar: Lucid Games Limited
    Graphics: 8.0 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 8.5 | Replay: 4.0
    5.0
    + Adaptive triggers bij remmen en gas geven
    + Slopen van tegenstanders geeft voldoening
    + Snelle, soepele gameplay
    - Singleplayer biedt bijna geen content...
    - ...De multiplayer eigenlijk ook (nog) niet
    - Progressie voelt erg langzaam en onbevredigend

    4.7 3 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    2 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Kont
    Lid
    2239
    3 jaren geleden

    Even kort gespeeld, vond t wel grappig maar blij dat het een “gratis” spel is haha. Denk ook niet dat ik dit zoveel ga spelen als een Rocket League

    Anus
    Gast
    Anus
    3 jaren geleden

    Goede review!


    Naar boven
    2
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx