XIII

thumbnail

Is dit dan die bijzondere launch game voor de Xbox Series?

De lancering van de Xbox Series X en S gaat tezamen met de launch van XIII, een exclusive waarvan Microsoft er helaas niet heel veel heeft met deze console lancering. Het betreft zelfs geen nieuwe game, maar een remake van een aloude titel uit de begin jaren 2000. Was dit wel zo’n klassieker die we nu weer terug willen zien? Of is het juist een verfrissend stukje nostalgie waar we allemaal op zaten te wachten?

Hoewel ik me niet eens meer echt kon herinneren of ik de game ooit had gespeeld, begon er toch wel iets te dagen na het spelen van de intro. Het comic-book-achtige design met spraakballonnen en de illustratieve animaties maken dat het spel er allereerst grafisch uit ziet, maar laten we beginnen bij het verhaal van de game. XIII is een remake van de cult classic first person shooter game die in 2003 uit kwam. Je speelt als XIII, een man zonder identiteit, in een solo campaign waarin diverse twists in voorkomen. Geïnspireerd op de grafische ‘novel’ bevat de game een cel-shading design, al is dat een stuk minder overdreven dan voorheen, iets wat ik overigens niet direct beter vindt. Het land waarin je speelt verkeert in een shock na de moord op President Sheridan. Je ontwaakt, gewond, op een strand aan de Oostkust. De enige hint die je hebt is je tattoo met je identiteit, XIII. Als professioneel vechter kom je erachter dat je een rol hebt gespeeld in de moord op de President en kom je erachter dat niets is wat het lijkt en dat je verstrikt bent geraakt in de historie van het land. Het verhaal is niet bijster interessant, net als de dialogen/monologen die voorbij komen. Je character heeft wel een ‘karakter’, maar echt een boeiend karakter wordt het nooit. Alles is vrij statisch en lineair, waardoor het verhaal nooit echt enige twists en verrassingen kent. Hoewel het wel redelijk doordacht is en na verloop van het einde licht verandert, is het vooral de campaign die de aandacht trekt, en het killen zelf. Dit kan op een stealthy manier, maar ook op een losbandige manier. Zo kun je door schachten tegenstanders ontwijken, of juist van achter besluipen en geruisloos neerhalen. Op zich is het aan jou welke methode je besluit te gebruiken, maar soms word je ook verplicht om echt stealthy te werk te gaan. Je kunt gebruik maken van diverse wapens, waaronder granaten, assault rifles en je kunt zelfs messen en ook stoelen en flessen uit de omgeving gebruiken om het je tegenstander lastig te maken. Dit gaat nooit echt diep, al zijn de controls soms wel onnodig lastig. Gebukt lopen en tegelijkertijd ook richting aangeven werkt bijvoorbeeld erg lastig, en ook acties als het vastklemmen van tegenstanders of het switchen van wapens werkt soms onhandig en klunzig. Het ligt niet direct aan de button-layout, al had deze wel iets logischer ingedeeld kunnen zijn.

Bugje hier, hapering daar…

En dan de gameplay. Tja, daar laat best wel wat te wensen over. Het is eigenlijk constant hetzelfde, rennen en knallen, verder niks. De gameplay voelt aardig stroef en ook echt verouderd aan. Het lijkt echt een arcade shooter te zijn waarbij je van gangetje naar gangetje gaat en volledig lineair bezig bent, maar ook technisch wordt dit niet geheel lekker ondersteund. Textures vallen weg bij het grijpen van een tegenstanders, tooltips die hangen, ineens valt een heel stuk van de map weg waardoor je in een kamer ineens naar beneden dood valt, en ook qua framerate is dit een klassieke game die nog altijd niet goed lijkt te draaien op een Xbox One X console. Dat is toch wel iets waar men zich voor mag schamen eerlijk gezegd. Het is alsof je constant met 25 fps aan het spelen bent. Je hebt constant het gevoel dat het niet lekker vloeiend draait. Technisch kan de game dus nog wel wat updates gebruiken, en de popup hier en daar die echt nergens op slaat is toch wel het toppunt zo nu en dan. Verder is de GUI ook amper leesbaar. Met mijn 55 inch TV en helaas geen opties om de teksten en hints qua font-size aan te passen, vond ik het allemaal maar moeilijk leesbaar, wat de spelervaring in het begin niet ten goede komt. De tekstballonnen zijn dan wel weer erg leuk en stripboek-achtig. Ook qua audio klopt er niet veel van. Geluidseffecten komen en gaan wanneer ze willen en kloppen van geen kanten. Ook klinkt geluid dof en leeg, en lijkt 3D-ondersteuning voor Dolby surround niet toegevoegd te zijn. Ook de AI slaat helemaal nergens op. Tegenstanders staan op 10 meter afstand soms nog rond te kijken terwijl je ze recht in de ogen kijkt, en daarnaast reageren ze stuk voor stuk allemaal precies hetzelfde. Het zijn gewoon schietschijven zonder enige vorm van intelligentie. Technisch is het spel dan ook een chaos, en zeer slecht geport. Ook de physics kloppen vaak niet. Je loopt door objecten heen, kunt mensen vooruit duwen zonder dat ze zelf bewegen, en  Als je zo’n oud spel nog niet soepel draaiend kunt krijgen op een relatief nieuwe console, dan is het einde eigenlijk best wel zoek. Komt nog bij dat er geen enkele moeite is genomen om enige variatie in de character models aan te brengen…

Een launch game die weinig representatief is

Persoonlijk kon ik me over de technische tragedies nog wel heen zetten, want qua shooter is dit wel een lekker hersenloze game waarbij je niet veel hoeft na te denken. Dat is dan ook het grootste pluspunt van de game, want verder is het spel vrij gebrekkig. Negeren kun je de negatieve punten dan ook niet. De campaign met maarliefst 34 levels en 15 wapens lijkt indrukwekkend, maar brengt nu ook weer niet heel veel uren aan gameplay, waardoor je na een volle dag gamen wel klaar bent met dit spel. Dat er dan ook nog een multiplayer, deathmatch en team deathmatch, in zit waarin je tot 4 mensen het gevecht aan kunt gaan, kon mij dan ook niet echt bekoren. Pak dan liever Counter-Strike 1.6 of GoldenEye uit de kast en ga dat lekker spelen of zo, want de technische beperkingen van dit spel maken het er in de multiplayer niet heel veel leuker op. Het is eigenlijk een beetje schaamtevol om een game als deze als een ‘launch game’ uit te brengen, daar waar ze waarschijnlijk hopen dat mensen het toch wel kopen als console bundel, want alleen een console zonder game koop je ook niet. Al draait de game misschien iets beter op de Series, alle game breaking bugs maken het spel nog geen voldoende. Ik hoop echter dat je jezelf toch nog even zult beraden of dat wel zo verstandig is, want er schort nog het nodige aan deze remake, welke helaas het toch al niet bijzondere spel uit 2003, weinig eer aan doet. Meer dan een budgetbaktitel zou dit dan ook wat mij betreft niet verdienen.


Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Actie | Release: 10-11-2020 | Uitgever: Microids | Ontwikkelaar: PlayLogic/Microids
Graphics: 5.0 | Geluid: 4.0 | Gameplay: 5.0 | Besturing: 4.0 | Replay: 4.0
4.0
+ Leuke art-style
+ Lekker simpele gameplay
+ Nostalgische feel
- Haperingen en veel bugs
- Gameplay voelt erg ouderwets aan
- Technisch een chaos

4 1 stem
Artikelbeoordeling
guest
Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties

Naar boven
0
Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx
()
x