Yestermorrow

thumbnail

Het puzzel platformer genre gaat al jaren mee en in die tientallen jaren hebben we dan ook al een hoop mooie pareltjes voorbij zien komen. Waar in het verleden de grote game ontwikkelaars zich vooral op dit genre richtten, zijn het nu de kleinere indie studios die ons moeten voorzien van de puzzel platformers. Grote namen zoals Maple Story, Fez en Braid kwamen met interessante en frisse game mechanics en wisten hiermee veel platform fans blij te maken. De ontwikkelaar, Bitmap Galaxy, heeft goed gekeken naar deze voorbeelden en komt dan ook met een puzzel platformer met tijdreizen. Het klinkt niet echt origineel, maar dat hoeft zeker geen slecht iets te zijn.

Yui, goden en tijdreizen

In Yestermorrow sta jij in de schoenen van een meisje genaamd Yui. Ze leeft gelukkig met haar familie en vrienden in een pittoresk dorpje totdat demonen de wereld overnemen en onderdompelen in schaduwen. Ze verliest haar familie en vrienden en ze moet op zoek gaan naar een manier om iedereen te redden. Gelukkig ontdekt ze dat ze de mogelijkheid bezit om terug te reizen in de tijd via tempels die toevallig overal in deze wereld te vinden zijn. Het tijdreizen klinkt als iets wat de game heel veel puzzelmogelijkheden gaat geven, maar de game weet het uiteindelijk erg simpel te houden. Je wisselt namelijk tussen maar twee tijdsperiodes: het heden waar alles kapot is en het verleden waar alles nog niet ondergelopen is door demonen. De verwachting was dan ook dat je slim moest schakelen tussen deze twee tijden om van punt A naar B te raken, maar dit gebeurt uiteindelijk minimaal. Dit komt voornamelijk doordat de game het superveilig speelt. Met maximaal 1 missie open per keer en maar een kleine hoeveelheid objecten die je kunt verzamelen, daagt de game de speler weinig uit. De ervaren speler zal de puzzels in de levels erg bekend voorkomen en vragen daarme weinig denkkracht mits je niet onderweg weet te verdwalen.

Het is voor het eerst in tijden dat ik een game heb meegemaakt waarbij de kaart zo goed als geen informatie geeft. Het is onduidelijk waar je bent, waar je heen moet of hoe de gebieden met elkaar verbonden zijn. Het enige wat soms helpt, zijn de namen van de gebieden en een indicatie hoe ze eruit zien. Want ondanks dat de game erg rechtlijnig is, zijn er regelmatig plekken waar je hele stukken terug kunt lopen en zit je soms in de verkeerde tijdsperiode rond te kijken. En omdat die gebieden dan ook vaak erg leeg zijn, voelt het al heel snel aan als tijdsverspilling om daar een kijkje te nemen. Een handjevol bewoners waar je een zin mee kunt praten is helaas niet genoeg om een levende wereld te creëren. Dit voelt niet aan als een bewuste keuze, eerder als onderdelen die meer tijd en afwerking nodig hadden. Er moet wel gezegd worden dat deze game er dik in orde uitziet. De pixelart is van hoge kwaliteit, er zit veel detail in de omgevingen, effecten, animaties en monsters. Deze afwerking is helaas niet overal aanwezig. Zo ziet het hoofdmenu er erg slecht uit en zijn sommige interface elementen niet altijd even mooi afgewerkt. Er is een grote diversiteit in de omgevingen en het tijdreizen geeft de ontwikkelaars de kans om elke omgeving van twee volledig andere uitstralingen te voorzien. De game bevat ook een grote hoeveelheid cutscenes waardoor het verhaal op een meer visuele manier verteld wordt dan alleen maar tekst. Enige kritiekpunt hier is dat je moet wachten bij elk tekstballonnetje en dit kan erg frustrerend zijn voor de sneller lezers onder ons.

Een echte platformer

Het onderdeel waar Yestermorrow dan toch echt zijn kracht laat zien is het platform gedeelte. Waar de puzzels een beetje tegenvallen, is de platform actie snel en vlot. De game begint simpel met een enkele jump, maar begint naarmate je verder komt steeds meer opties toe te voegen aan het arsenaal van Yui. Zo zul je uiteindelijk kunnen double jumpen, rollen, bommen gooien en meer. Het level design weet hier dan ook elke keer goed gebruik van te maken en de game speelt op die momenten vlekkeloos. Helaas bevat de game wel een paar levels die nog wat werk nodig hadden. Zo was er een frustrerend stuk waarbij het niet duidelijk was dat je een kant niet op kon of vragen sommigen stukken pixelprecisie om verder te komen. Er wordt gelukkig rustig de tijd genomen om deze nieuwe powers te introduceren, waardoor je niet ineens teveel opties hebt om uit te kiezen. Yestermorrow is geen vechtgame, Yui bevat geen aanvallen. Je zult dus dan ook zoveel mogelijk de obstakels via platforming moeten oplossen en niet via aanvallen. Dit is ook van toepassing op de eindbazen in de game. De game bevat namelijk een groot aantal eindbazen die diverse puzzels of platform actie vragen om ze te verslaan en dat maakt het geheel weer wat interessanter.

Bij de eindbazen en in sommige levels wordt er soms op een goedkope manier een hartje afgesnoept van je levens. En dit is gelukkig niet zo erg, omdat er heel veel punten aanwezig zijn waar jij je hartjes kunt aanvullen en een save punt kan creëren. Wanneer je al je hartjes kwijtraakt, sta je binnen 2 seconden weer terug op het savepunt zonder enig verlies in progressie om weer verder te gaan. Dit maakt het een erg aangename platformer voor mensen die niet graag levels opnieuw doen. Bovendien zijn de extra collectables voornamelijk extra hartdeeltjes om meer levens te krijgen, waardoor de game niet zo snel te moeilijk is.

Simpel vermaak

Yestermorrow is hiermee een erg vermakelijke puzzel platformer, waar de nadruk meer op het platform gedeelte ligt dan op het puzzel deel. Visueel gezien ziet de game er erg netjes uit met het pixelart stijltje. De levels zijn lekker divers, de animaties zien er tof uit en technisch gezien draait de game erg soepeltjes. Het is dan ook jammer dat de game op bepaalde vlakken nog niet helemaal af aanvoelt. Zo is de kaart verschrikkelijk en voelen sommige levels nog een beetje kaal aan qua activiteiten. Maar gelukkig weet de strakke platform actie dit helemaal goed te maken en spring je met veel enthousiasme door alle obstakels heen. Dit is dan ook een perfecte game voor iemand die nog weinig ervaring heeft met het puzzel platform genre of iemand die lekker tien uurtjes met simpel vermaak wilt vullen.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Platform | Release: 05-11-2020 | Uitgever: Blowfish Studios | Ontwikkelaar: Bitmap Galaxy
    Graphics: 8.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 7.5 | Replay: 6.5
    7.8
    + De platform actie zit goed in elkaar
    + Ziet er erg leuk uit
    + De game speelt super vlot
    - De kaart is verschrikkelijk
    - Weinig te ontdekken
    - De puzzels zijn soms erg simpel

    5 3 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Z@3 Redrum
    Lid
    3 jaren geleden

    Vaak zijn dit soort games een stuk inspiratievoller en creatiever dan menig triple-A game. Dat zie je al aan de graphics en de puzzels vaak. Lijkt me een leuke game.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx