Warhammer 40,000: Squad Command

thumbnail

Inmiddels weet elke gamer wel wat Warhammer 40.000: Squad Command is, na een strategiegame, een firstperson shooter én een kaartgame (Games Workshop) kan dat natuurlijk niet missen. Dit succes pakt THQ natuurlijk op om er vervolgens een turn-based shooter van te maken. Geen rare keuze zo lijkt, want de game blijkt minder grootschalig dan Dawn of War maar biedt de speler evenveel diepgang en spanning. Is deze game ook iets voor jou? Lees de review en kom erachter.

In Warhammer 40.000: Squad Command is het de bedoeling om met een team van zes Ultra Marines dertien missies te voltooien. In al deze missies zijn de Chaos Marines je vijand en laten ze niets van je heel, althans als je geen vooruitziende blik hebt. Voor de mensen die het nog niet weten, Warhammer is een soort van Advanced Wars (DS). Met je personages mag je maar een X aantal passen zetten. Na dit aantal passen is je beurt voorbij, mocht je minder passen zetten heb je natuurlijk nog “punten” over. Met deze overtollige punten kun je er voor kiezen om één van de Chaos Marines neer te schieten (zodra deze binnen bereik is), hierbij kun je ook kiezen hoeveel kogels op de borst van je tegenstander worden geschoten. Deze game draait om de brute actie maar ook om het nodige strategische inzicht, want elk stapje dat je zet kan nadelige gevolgen hebben.

Tactisch als een baksteen

Squad Command speelt zich af op de planeet Ruhr III, waar al lange tijd een hevige oorlog woedt tussen de Chaos en de mensheid. Jij bent onderdeel van de Space Marines, een groep genetisch gemodificeerde supermensen, en hebt als doel om de legioenen van Chaos te verslaan om zo van de wereld weer een veiligere plek te maken.

In level 1 wordt alles een beetje uitgelegd en uitgelicht, hoe verplaats je een marinier en waar moet je op letten? Hier viel mij al meteen op dat de omgeving voor een groot deel kapot kan, hierdoor kun je je eigen weg creëren in het speelveld. Leuk daaraan is dat je vijanden in de rug aan kunt vallen, hierdoor verras je ze en is het spelletje snel uit. De action points heb ik al deels uitgelegd in bovenstaande alinea; Doordat je stappen zet gaan er een aantal action points af, dit is ook het geval zodra je schiet. Zoals het een echte turn-based shooter betaamt kun je ook de nauwkeurigheid van je schoten bepalen, dit kost je overigens ook weer action points. Mocht je nu denken dat het alléén marines zijn waarmee je speelt dan heb je het fout, ook tanks en gevechtsrobots vechten voor de goede zaak.

Goed verhaal blijft uit, beelden maken een hoop goed

De kop van deze alinea liegt er niet om, het verhaal is erg simpel. Het “goede tegen de slechte” ligt er vrij dik bovenop. Jammer genoeg wordt het verhaal ook vrijwel niet uitgediept. Wat daarentegen een hoop goed maakt zijn de denderende tussenfilmpjes. Grafisch steken deze prachtig in elkaar en zien ze er “stoer” uit. Je krijgt echt het Warhammer gevoel als er weer eens zo’n filmpje verschijnt. Uiteindelijk draait Warhammer om de actie en het strategische aspect, niet zozeer om de “band” die je met de personages krijgt of de diepgang.

Hoe bereik je deze brute actie dan? Simpel, door aan het begin van het level wapens en munitie toe te wijzen weet je zeker dat je squad er klaar voor is. Door het juiste materiaal uit te kiezen bevorder je de vaardigheden van je team én loopt de rest van het verhaal soepeler.

Besturing, online mogelijkheden

Laten we beginnen met het eerste punt, de besturing. Je moet je team dus stappen laten zetten. Dit doe je door met de vierpuntsdruktoets een plaats uit te kiezen en dit met “X” te bevestigen. Simpel maar doeltreffend. Met de analoge stick verplaats je de camera, in veel PSP games is dit een struikelpunt, gelukkig geldt dit niet voor Warhammer. Je kunt dan weliswaar de camera geen 360 graden draaien, maar de mogelijkheden die je hebt maken het speelveld overzichtelijk. Zonde is het soms dat het gelijktijdig verplaatsen van je hele squad erg stug verloopt, zo blijft zeker 1/3 vastzitten achter een muur. Aan te raden is het één voor één verplaatsen van je Mariniers.

Enkele jaren geleden was het nog een droom voor veel handheld gamers, inmiddels tellen games niet meer mee zonder. Ik heb het hier natuurlijk over de online multiplayer mogelijkheden. Warhammer is zo’n game die je zowel via ad-hoc als Game Sharing kunt spelen, met negen verschillende maps en acht spelers maximum weet ik mij naast de singleplayer ook lang te vermaken met de multiplayer.

Warhammer 40.000: Squad Command is een game waarvan je echt moet houden, hebben dit soort games jouw nog nooit weten te boeien? Laat hem dan maar liggen, en ga voor een andere game. THQ heeft met deze titel laten zien waar ze toe in staat zijn, mooie cut-scenes en een goed werkende gameplay. Een game waarvan de moeilijkheidgraad erg schommelt en dus ook wel eens frustrerend kan zijn, zet door en gebruik je tactisch inzicht, dan is ook Warhammer 40k iets voor jou!


  • Auteur: Pim de Brock | Genre: Turnbased strategie | Release: 28-11-2007 | Uitgever: THQ | Ontwikkelaar: THQ
    Graphics: 7.8 | Geluid: 7.2 | Gameplay: 7.9 | Besturing: 7.5 | Replay: 7.9
    7.7

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx