Special: Terugblikken op het succes dat Grand Theft Auto heet

thumbnail

Alsof de GTA-hype nog niet groots genoeg is de laatste tijd gooien we er bij Evilgamerz nog een artikel tegenaan welke zich vooral richt op het verleden van Grand Theft Auto, want dat kan natuurlijk niet zomaar vergeten worden. De serie heeft een hele metamorfose meegemaakt de afgelopen tijd en is dan ook door de jaren heen flink veranderd. Niet alleen in gewelddadig opzicht, maar vooral ook grafisch en wat betreft verhaallijn. We nemen even een greep in het verleden…

Waarmee het allemaal begon

Waar het allemaal begon zal voor de meeste misschien niet eens meer duidelijk zijn en ik noem het dan ook voor de mensen een groot gemis aangezien de meeste onder ons ingestapt zullen zijn bij Grand Theft Auto III. De game begon namelijk als een 2D-versie waarbij je helemaal vanaf boven het spel moest besturen. Destijds was de game echter groots en aan het einde van mijn basisschool carriëre begon de hype rondom GTA al snel als een brandend vuur zich te verspreiden in Nederland en de rest van de wereld. We hadden destijds uiteraard al Carmageddon, wat toen nog de bruutste game was voor de meeste, maar GTA richten zich op een wat meer casual publiek. In feite waren er rond de release van GTA nog maar weinig diehard-gamers en ook het aanbod was niet zoals op de dag van vandaag, maar de mensen die net begonnen met het aanraken van een PC hadden natuurlijk de game al in handen, zij het veelal nog via de zwarte markt. Grand Theft Auto karakteriseerde zich door de 3 uitgestrekte levels, Liberty City, Vice City en San Andreas, welke allemaal op een verschillende manier waren ingericht, maar vooral ook een verschillende sfeer met zich meebrachten. Zo had je in Vice City rondrijdende Ferrari’s die je kon jatten en stonden er geparkeerde bolides die na enkele seconden ontploften door een bom die aanwezig was in de auto. In San Andreas had je daarnaast de leuke kill frenzy mogelijkheden, en kon je auto’s in een lift zetten om ze zo te verkopen voor enkele 1000e Dollars. De toen al aantrekkelijke rocket launcher en flamethrower maakten het spel daarnaast extra attractief voor de gamers en de bijkomende missies waren veelal gevarieerd en uitdagend te noemen. De toen nog falende politiecorpsen die het je moeilijk moesten maken waren toen helaas nog niet echt van hoog niveau, wat eigenlijk het enige minpunt vormden voor de game. De manieren waarop je het spel echter kon spelen maakte de game uitermate populair. Je kon namelijk gewoon gaan voor het behalen van de missies, of ervoor kiezen om mensen simpelweg uit de weg te ruimen en zoveel mogelijk chaos binnen de stad te creëeren. Het verhaal speelden echter nog in dit deel een minieme rol.

De grootste fout in de reeks van Grand Theft Auto en al snel vergeten was misschien toch wel Grand Theft Auto London. Het spel speelde zich af in het jaar 1969 en was eigenlijk een soort van uitbreiding op de eerste game. Aangezien de map waarin je kon spelen echter zo eenzijdig en saai was, en de uitdaging hierin vrij ver te zoeken was werd deze versie een stuk minder succesvol. Achteraf kun je ook concluderen dat dit spel wel heel weinig te maken heeft met de reeks op zich, snel vergeten dus. De meeste fans van het eerste deel hadden echter wel weet van deze game en zullen hem ongetwijfeld wel gespeeld hebben, maar het wachten was op iets vernieuwenders.

De tijd van het lannen met GTA II

Het aanschaffen van een 3DFX Voodoo 3 met de welbekende 3DFX Glide werd pas waardevol toen de game Grand Theft Auto II verscheen in de winkels. De game kenmerkte zich door de 3D grafische weergave en het wat donkere gevoel dat het opwekte. De levels waren wederom groots, het leger en de FBI kon ditmaal achter je aankomen en vernieuwend waren de 3 groeperingen, die voor je konden vechten, maar zich ook tegen je konden keren. GTA II aanbid ik echter persoonlijk vooral door diens multiplayer aspecten. De game was een echte titel die voor LAN-parties goed geschikt bleek te zijn. De levels die je in de multiplayer, zowel in een LAN als online, kon bespelen waren geweldig. De mogelijkheden om daarnaast mijnen en olie op de weg te leggen, of simpelweg een geweer uit een kratje te halen en daarmee je tegenstanders om te leggen zorgden voor lachwekkende tafferelen. Persoonlijk is dit dan ook de meest gespeelde LAN-game voor mij ooit, al is het deelnemen aan LAN-parties voor mij zo’n beetje verleden tijd geworden aangezien we nu allemaal beschikken over een breedbandverbinding, waardoor ik wat dat betreft ’n beetje ben blijven hangen wat dat betreft.

Het vernieuwde perspectief in GTA III

Het van bovenaf spelen eindigde in feite toen Grand Theft Auto III werd geïntroduceerd. Het was aan de ene kant jammer, maar het third person perspectief maakte zich waar door een overweldigende game te lanceren en GTA III werd dan ook een groots succes. Mede door het introduceren van het nieuwe speelperspectief konden het verhaal en de missies beter vormgegeven worden en dus een realistischer gevoel kweken bij de spelers. Mede door de uitstekende graphics, het verbeterde verhaal en de uitgebreide mogelijkheden bleek dat een succes wederom uitgebreid kon worden. Dat gebeurde dan ook met Vice City en San Andreas. De eerstgenoemde was vooral verschillend door de sfeervolle veranderingen die aangebracht werden. Concretere veranderingen waren dan ook pas te vinden in GTA San Andreas, welke faam kreeg door toegevoegde multiplayer mods. De radio stations, het gevoel van vrijheid, de steeds verbeterde visuele identiteit en de constant nieuwe sfeer die opgewekt werd door Rockstar maakten de 3 games tot ware toppers. Minpunt vond ik persoonlijk de persoonlijke eigenschappen die je moest/kon verbeteren in San Andreas. Zo kon je bijvoorbeeld naar de kapper voor een nieuw kapsel en kon je fitnessen om een grotere spiermassa te kweken, etc.. Wat overbodige Sims-toevoegingen als je het mij vraagt, maar voor vele nuttiger dan gedacht. De wat meer inkomende gangster-sfeer maakten San Andreas vooral populair bij de jeugdige spelers.

Nadat GTA op de consoles en PC vrijwel helemaal uitgemolken was stonden nog enkele PSP-versies op zich te wachten en ook deze werden met succes gelanceerd op de handheld. De games waren vergelijkbaar met de PC/console-versies en werkten dan ook uitstekend op de handheld. Echter is het nu vooral uitkijken naar Grand Theft Auto IV, waar we ongetwijfeld volgende week een blik op zullen werpen.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx