Final Fantasy XVI (PC)

thumbnail

22 juni 2023, dat was de dag dat Square-Enix ons Final Fantasy XVI bracht. Er was toen sprake dat deze game in ieder geval zes maanden exclusief zou blijven voor de PlayStation 5. Geheel volgens traditie is dat gebeurd en is deze game nu ruim een jaar later gearriveerd op de PC met alle beschikbare downloadable content, een bak aan PC specifieke opties en systeemeisen waar een gemiddeld persoon alleen maar van kan dromen.

Dit zal geen review worden van de volledige game, maar meer één die over PC specifieke onderdelen gaat. Wie mijn volledige review wil lezen van de gameplay, het verhaal en de setting, kan deze hier vinden. Om een korte samenvatting te geven. Final Fantasy XVI is een erg goede game die de nare nasmaak van Final Fantasy XV volledig deed vergeten. Dat kwam voornamelijk door een realistischere setting en een verhaal dat anime met Westerse vertaaltechnieken combineert. Toen werd deze game beloond met een welverdiende negen. Een cijfer waar ik nog steeds volledig achtersta.

Tal van opties

Laat ik bij het begin beginnen, Final Fantasy XVI is een vrij zware game. Net zoals alle andere ports van de PlayStation 5 naar de PC zijn de systeemeisen fors. Het begint eigenlijk al bij de schijfruimte van 150 GB. Schijfruimte is natuurlijk niet het grootste euvel, maar in een wereld met Steam Decks kan dat een behoorlijke beperking zijn. Het is sowieso niet aan te raden om deze game aan te schaffen als je enkel een Steam Deck hebt. Performance is erbarmelijk op alles behalve de laagste instellingen en dan kan je alsnog gedag zeggen tegen de accu. Niet gek dus dat Valve aangeeft dat de game niet wordt ondersteund op de Steam Deck. Je kan de game opstarten en een beetje rondlopen. Daar is alles dan ook mee gezegd. Ergens was dat natuurlijk ook wel te verwachten.

De game ondersteund op grafisch vlak vrijwel alle toeters en bellen die we voortaan gewend zijn. Nvidia DLSS, AMD FSR en Intel XeSS. Frame generation wordt tevens ondersteund voor alle onsterfelijken met de nieuwste serie kaarten. De game gebruikt Unreal Engine 5 en doet gelukkig aan shader compilation vooraf, zodat het irritante gestotter bij het inladen van nieuwe shaders tijdens het spelen minimaal tot volledig afwezig is. Uiteraard houdt dat wel in dat je bij de eerste keer opstarten even zit te staren naar een statisch scherm terwijl dit proces op de achtergrond gedaan wordt. De duur daarvan zal afhangen van je systeem. Met mijn RTX 3080 en 5600X duurde het pak-en-beet vijf minuten. Als laatst ondersteund de game DirectStorage om laadtijden tot een minimum te beperken.

De game laadt door dat alles lekker snel, ziet er nog steeds goed uit en loopt op alles behalve een 4K resolutie vrij soepel. Tenzij je alle upscalers op het laagste niveau knalt. Met mijn configuratie liep de game op 1440p, ultra instellingen en DLSS op quality vrijwel soepel op 60FPS, totdat het echt veel te chaotisch werd met grafische effecten. Dat komt voornamelijk doordat de game, net zoals vrijwel alle hedendaagse console ports, nogal wat VRAM slurpt. De game vraagt op 1080p al bijna 10 GB waardoor kaarten met minder dan dat aan VRAM al uitgesloten worden voor hogere resoluties. Upscaling it is dus en in de praktijk merk je het qua beeld kwaliteit gelukkig niet echt, want de upscalers doen hun werk prima.

Geen brede kast

De enige functionaliteit die schittert in afwezigheid is widescreen support. Zonder community patches is dat simpelweg niet mogelijk. Geen groot gemis, aangezien widescreen monitoren nog steeds (vreemd genoeg) een beetje niché zijn. Mocht je er één hebben wees er dan van bewust dat je ergens op het internet een patch moet gaan downloaden.

Ook in 2024 is Final Fantasy XVI een goede game. Grafisch loopt die wellicht al een beetje achter als je de game vergelijkt met native PC spellen met raytracing, pathtracing en dat soort zaken. Dat heeft echter nul effect op het verhaal en de setting. Ten opzichte van de PlayStation 5 verliest deze wel wat punten door de hoge systeemeisen. De game wordt daardoor namelijk een klein beetje onbereikbaar voor een groot deel van de gamers die alleen een PC hebben. Mocht je PC het aan kunnen dan haal je met Final Fantasy XVI een fantastische titel binnen die je nu op quality mode met 60FPS kan spelen.


  • Auteur: Peter Derks | Genre: Japanse RPG | Release: 17-09-2024 | Uitgever: Square-Enix | Ontwikkelaar: Square-Enix
    Graphics: 8.5 | Geluid: 9.5 | Gameplay: 8.6 | Besturing: 8.0 | Replay: 9.0
    8.5
    + Quality mode, maar nu op 60FPS
    + Alle DLC ingebakken
    + Geen gebrek aan grafische opties
    - Mist widescreen ondersteuning
    - Vrij hoge systeemeisen
    -

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx