F1 22

Van preview naar review

Na onze eerdere preview op de PC beloofden we al om terug te keren met de review. Inmiddels hebben we de PlayStation 5-versie aan de tand gevoeld. Nu het seizoen zich steeds verder vordert kunnen we dus ook aan de gang met het nieuwe seizoen in de game-reeks. De preview build was in principe al de volledige game, waarmee we eigenlijk al alle game modi aan de tand konden voelen. Nu het spel echter de review build tot zich heeft gekregen konden we pas echt conclusies trekken.

Het viel ons allereerst al op dat het spel niet heel erg uitgebreid is qua content. Na het direct in de career duiken zien we direct dat we getrakteerd worden op onder andere sprint-races, kwalificatie rondes waarin je punten kunt scoren door het rijden van een verkorte race. Daarnaast zul je tussen de raceweekenden door ook Supercar races krijgen, waarin je onder andere door poortjes moet rijden, al dan niet een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid moet zien te bereiken bij het racen van korte stukken. Daarmee raken we ook direct een andere nieuwe toevoeging aan, de Live the F1 Life, een social hub waar je onder andere je baby’tjes kunt bewaren en je persoonlijke mancave kunt inrichten. Kies een mooie vloer, een mooi behangetje en mooie meubels en voltooi game uitdagingen en verzamel vette Supercars. Door Supercar tokens te verzamelen of aan te kopen kun je vette bolides binnen hengelen. Het Supercar-component in de game vervangt de Braking Point-verhaalmodus, wat ik persoonlijk wel een gemis vind. Braking Point bracht wat meer variatie dan het rijden met de Supercars. Het lijkt er dan ook meer op dat Codemasters de F1-reeks graag wat meer casual wil gaan maken door er wat wilde auto’s in te proppen, een richting die mij niet heel erg goed bevalt. Het brengt wel iets meer variatie in de wat eenzijdige career-mode, maar voelt wat afstandig van de F1 wat dat betreft. Je kunt solo ook met ze rijden in de Pirelli Hot Laps mode.

Aanpassingen, maar toch ook niet…

Bij het begin van het seizoen zie je direct dat er enkele aanpassingen zijn doorgevoerd aan de tracks. Zo is Miami natuurlijk nieuw, een echt snel circuit met lange stukken, snelle kronkels en muren die dicht op de track gepositioneerd staan. Het is een prima track, waarbij inhalen echter vooral op de rechte stukken makkelijk mogelijk is. Verder merk je ook dat in Australië een trackwijziging heeft plaatsgevonden, waardoor deze nog sneller aanvoelt en inhalen net wat makkelijker is geworden. Melbourne is daarmee dus wat toegankelijker geworden in het echt, maar dus ook in de game. Tijdens de raceweekenden door zul je ook merken dat je hier en daar wat vragen moet beantwoorden, zogenaamde ‘interviews’ of ‘beslissingen binnen je team’. Nu is dat niet geheel nieuw en kun je meestal wel aardig voorspellen wat de consequenties zijn van je keuzes wat betreft moraal binnen het team, maar het zijn kleine dingetjes die naast het racen de game iets gevarieerder maken. Verder is er de adaptive AI, die gebruikt kan worden wanneer je de Casual racing style kiest. Deze reageert op de positie van de speler op de track en is dus wat realistischer dan de standaard AI. Daardoor worden races wat competitiever en zul je niet direct seconden per ronde uitlopen op de wat lagere moeilijkheidsgraden. Op zich een goede feature, aangezien het juist in balans brengen van de AI voor mij vaak een uitdaging is. In de ene race op een baan die je ligt, loop je namelijk al gauw uit, en op moeilijkere tracks, heb je juist veel moeite om misschien bij te blijven. Persoonlijk stel ik de AI meestal in op tussen de 40 en 50 wat dat betreft. Het is echter een goed alternatief dat Codemasters hier biedt.

Wat betreft de My Team-mode is er ook niet heel veel aangepast. Zo kun je echter wel de startpositie van je team beter bepalen. Het gaat om de Newcomer, Challenger en Front Runner types die je kunt kiezen, waarbij nieuwkomer uiteraard betekent dat je een team zult zijn met een relatief laag budget en een nog wat mindere auto. Als Front Runner voeg je je tot de Ferrari’s en Red Bull’s van deze wereld en zul je dus minder uitdaging krijgen aangezien je al snel aan de top zit. Verder is er helaas maar weinig veranderd. Je blijft natuurlijk in de game modes ontwikkelingen doen waarbij je engineers kunnen knallen om je wagen nog sneller te maken. Verder is er qua gameplay ook niet heel veel gewijzigd. Je merkt niet echt dat je wagen trilt, zoals dat bijvoorbeeld bij Mercedes erg merkbaar is, en je merkt ook niet heel veel qua gameplay van de aanpassingen die gedaan zijn binnen de regels van de F1. Daar tegenover staat dat deze nog wel altijd zeer degelijk staat. Het racen speelt gewoon heerlijk en het goed uitkomen net voor of op de kerbstones voelt heerlijk. Het is soms dan ook een uitdaging om een zo clean mogelijk rondje eruit te halen en om jezelf te meten met online spelers. Je kunt online overigens dagelijks uitdagingen aangaan maar je kunt ook complete races zoals voorheen al mogelijk was spelen, maar je kunt ook in de time trial kijken hoe je ervoor staat ten opzichte van mensen online.

De DualSense-features waren vorig jaar al aanwezig in de game maar zijn nog iets meer verfijnd zo lijkt het. Het triggeren van de rem met de adaptive trigger voelt erg realistisch aan en je bent soms bij het op het laatst remmen dan ook flink aan het pushen om de trigger omlaag te krijgen. Toch voelt het niet geforceerd aan en is het niet lastiger om alsnog je bolide goed gepositioneerd te houden, maar het geeft wel een lichte, extra dimensie aan de game. Een nog andere dimensie is toch wel het virtual reality gedeelte van het spel. Je kunt nu volledig in VR spelen, iets waar al jaren op is gewacht. Niets is natuurlijk realistischer dan wanneer het beeld beweegt wanneer je je hoofd beweegt, zoals dat natuurlijk ook bij de echte coureurs het geval is. Daarmee is VR dus een flink goede toevoeging, al moet je natuurlijk wel beschikken over zo’n dure headset, en ben je afhankelijk van een PC waarop je de game zult moeten spelen. Wie weet wanneer PS VR2 uit komt, dat dan ook op de PlayStation genoten kan worden van virtual reality racen.

Staat figuurlijk een beetje stil

Qua graphics en audio doet het spel al langer niet heel veel nieuws meer. Het commentaar van Olav Mol is al vanouds niet heel geweldig en zijn vaak simpele one-liners. Verder zul je in-game ervaren dat het geluid van de motoren geweldig is net als de vernieuwde audio-track in de hoofdmenu’s. Grafisch ziet het spel er nog steeds prima uit, al ziet gras er soms wel overdreven grof en groen uit. De engine is echter al enige jaren oud, waardoor je misschien wel eens wat stappen wilt zien, al moet gezegd worden dat vooral de track en de bolides er retestrak uitzien, zoals al lange tijd het geval is. Ook de GUI is overzichtelijk. De controls zijn nog altijd zeer toegankelijk, met het gebruik van de gear-up en gear-down en het activeren van DRS. Het maakt dat het echt een game is waarin je graag zelf alle controle wilt hebben over het schakelen en het activeren van bepaalde systemen. Minpuntje zijn de toch wel aardige laadtijden voorafgaand aan de verschillende sessies. Deze duren toch wel een tiental seconden en dat met een SSD.

Het is jammer dat F1 22 te weinig vernieuwing brengt, en misschien qua content zelfs een stapje terug doet. Het F1-leven beleven is vrij beperkt en ook de Supercars-toevoeging doen af van de identiteit van Formule 1, wat ik een wat aparte stap vindt van Codemasters. Persoonlijk vond ik de Braking Point-verhaalmodus 10x beter en interessanter, vooral omdat je midden in races gedropt werd en de uitdagingen daarin erg groot waren. De stukjes rijden met Supercars bieden wat dat betreft meer saaiheid dan uitdaging en gaan meer de DiRT-richting op met het driften en poortjes rijden. Je vraagt je bijna af wat het eigenlijk met F1 zelf te maken heeft… Verder blijft F1 ook dit jaar een solide game, met lichte toevoegingen waaronder de Miami-track, de track-wijzigingen hier en daar en de kleine aanpassingen aan de diverse modes die je hier en daar wellicht over het hoofd zult zien. Toch was de vooruitgang vorig jaar wat groter, en voelt F1 dit jaar ‘n beetje als de Mercedes van Hamilton in dit seizoen, een stapje terug.

• Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Race | Release: 01-07-2022 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: Codemasters
    Graphics: 8.5 | Geluid: 8.5 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 9.0 | Replay: 7.8
    7.2