The Spiderwick Chronicles

thumbnail

Een avontuur met RPG-elementen

De film draait momenteel volop in de bioscopen van Nederland en dus mocht ook de gameswereld zich weer klaar maken voor een game die op zoveel mogelijk platforms uitgeperst wordt. Het gaat hier om Nickelodeon’s Spiderwick Chronicles, een avontuur gebaseerd op de best-selling reeks boeken, welke nu dus verfilmd is. Echter moet direct gezegd worden dat het hier niet gaat om een simpel aftreksel zoals zoveel op films gebaseerde games van tegenwoordig, nee, we hebben het hier over een echte game, tenminste, let’s hope so…

Onder een echte game kun je natuurlijk veel verstaan maar als Sierra begint aan een project onder leiding van Vivendi, dan weet je dat men geen simpel aftreksel op de markt zal gaan brengen dat simpelweg geniet van een filmsucces en verder overal slecht weet te scoren maar stiekem wel veel centjes uit de zakken van consumenten weet te trekken. Spiderwick Chronicles is kortgezegd een adventure game met enkele zeer interessante RPG-elementen. Het spel begint met een schitterend boek waardoor je heen zult bladeren en waardoor je enige achtergrond/historie rondom Spiderwick Chronicles krijgt voorgeschoteld. De speler start in een fantasiewereld waarin mythische beesten zich verschuilen om jouw het leven zuur te maken. Je zult allereerst op zoek gaan naar de huisdieren van je vriend waarna het echte avontuur gaat beginnen. Simon is namelijk in het bos geraakt en jij als Jared zijnde moet hem gaan zoeken. Daar begint het grote avontuur.

Simon en Jared zijn een tweeling die samen met hun zus Grace naar een bouwvallig, afgelegen huis besluiten te verhuizen. Echter spookt het in die omgeving nogal, zo zul je ook merken in het spel. Gelukkig sta je er niet alleen voor in het spel want de magische krachten zullen langzaam maar zeker steeds meer in jouw voordeel vallen. Je kunt namelijk sprites verzamelen waarmee je diverse doorgangen kunt forceren en jezelf kunt versterken. Daarnaast heb je ook door de omgeving verspreide items, waaronder bessen, stenen, ’n bat, jackets etc. om deze te gebruiken tijdens de gevechten. Het spel maakt gebruik van een speciaal combat systeem ala Pokémon waarin het de bedoeling is dat je om de beurt een aanval realiseert. Vaak zullen deze aanvallen niet op 1 vs. 1 gebaseerd zijn maar zo moet je het ook regelmatig opnemen tegen meerdere oponenten. Met een berry (besje) is het mogelijk om echter ’n tegenstander voor één aanval te verdoven waardoor je dus 2 maal aan de beurt zult zijn. Tevens raken ze hierdoor ook health kwijt waardoor je ze langzaam maar zeker kunt verslaan. Later in de game krijg je tal van nieuwe sprites, items en magische krachten die nodig zijn voor gevechten en zul je merken dat niet elke tegenstander dezelfde abilities en schademodellen kent, waardoor je jezelf dus geregeld zult moeten aanpassen. Tevens kun je er regelmatig voor kiezen om een bepaalde eigenschap van je karakters te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld je health indicator verlengen om zo grotere gevechten te overleven. Echter zijn deze keuzes gedurende het spel van een vrij cruciaal belang, weet dus goed wat je kiest en besluit en verbeter je minpunten per karakter op een goede manier.

Ook de film loopt geheel volgens het script

Met Jared zul je niet in een open wereld rondlopen. Alles is vrij scripted en ook de missies zijn allemaal in chronologische volgorde te doorgronden. De game is dan ook na één keer uitspelen vrijwel onnuttig geworden en het spel draait dan ook puur om het grootse avontuur binnen de Spiderwick Chronicles wereld. Echter biedt het spel heel wat uurtjes aan gameplay en tacktieken waardoor je eventueel met een andere visie het spel nogmaals uit zou kunnen spelen. Echter zal dit voor de meeste een te voorspelbaar verhaal gaan worden. Wel leuk is het feit dat de game 3 unieke sprites met zich meebrengt, daar waar er in totaal 5 zijn. De overige 2 kun je namelijk van een vriend ontvangen die het spel ook in bezit heeft, waardoor je deze eventueel weer in het spel zelf zou kunnen gebruiken in je collectie. Bepaalde sprites maken het mogelijk om te levellen, waardoor het dus steeds makkelijker wordt om meer tegenstanders in hordes te verslaan. Tacktiek is in ieder geval wel vrij belangrijk voor de liefhebbers van dit avontuur, al is de diepgang ook weer niet van dermate hoogstaande klasse.

Te weinig sfeer

Als we praten over de graphics dan mogen we concluderen dat het spel overweldigend begint. Het verhaal wordt namelijk geïntroduceerd met enkele bladzijdes aan tekst die er grafisch meer dan hoogstaand uit zien. Het geanimeerde gedeelte, waarmee ik suggereer naar de ingame graphics, zijn kwalitatief wat minder en vooral vrij saai te noemen. Er gebeurt vrijwel nooit iets in de omgevingen en het is dan ook vooral pixel-artwork waarover je heen zult wandelen. Al met al zien de omgevingen er wel vrij gedetailleerd uit en is ook het character-design erg mooi in beeld gebracht. De zwarte wandelroute die een indicatie geeft van waar je karakter heen loopt is daarnaast ook leuk vormgegeven. De interface van het bovenste scherm, dat overigens verder niet benaderbaar is met de knoppen, mocht wat mij betreft wel wat minder saai ingevuld worden. Je ziet daar enkel je character(s) met wat items en een health indicater als weergave tevoorschijn komen, wat verder zo goed als statisch in beeld blijft staan. Wat dat betreft had dat 2e scherm van de DS dan ook niet echt nodig hoeven zijn voor dit spel. In ieder geval is de weergaven van de sprites wel handig. Ook qua geluid is niet alles perfect. Er ontbreekt namelijk een soundtrack ingame wat enige sfeer wel zou kunnen aanbrengen, vooral omdat het een avontuur is waarin je verwerkt zit. Het enige dat je echter zult horen zijn je voetstappen op de grond en enige andere geluidseffecten die voorbij komen. Daar heb je het dan ook wel mee gehad.

Spiderwick Chronicles had potentie een grote game te worden maar door het karige avontuur dat niet diepgaand genoeg is en een ontbrekende multiplayer (met uitzondering van de trade optie via WiFi) is het spel iets minder goed geworden dan gehoopt. De singleplayer is ongetwijfeld verslavend voor de avonturiers die houden van een game ala Pokémon met een leuk battlesysteem van dien maar de sfeer drukt al deze elementen weer ’n beetje de grond in. De te statische graphics en het ontbrekende geluid maken het spel dan ook ’n beetje slaapwekkender dan verwacht. Het avontuur is wel uitdagend, maar door de wat mindere overige aspecten, en de toch iets bekropte diepgang van de gameplay mogelijkheden is het resultaat minder geworden dan de potentie met zich meebracht. De bedoelingen waren goed, het resultaat nog niet helemaal naar behoren uitgewerkt, zo luidt dan ook mijn conclusie.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Adventure | Release: 14-03-2008 | Uitgever: Vivendi/Sierra | Ontwikkelaar: Backbone
    Graphics: 7.0 | Geluid: 5.0 | Gameplay: 7.2 | Besturing: 7.5 | Replay: 5.0
    6.5

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx