Super Scribblenauts

thumbnail

Maxwell is terug en deze keer heeft hij geleerd wat bijvoeglijke naamwoorden zijn. In het vorige deel ‘Scribblenauts’ was het de bedoeling om puzzels op te lossen. De fantasie van de speler speelden een grote rol om deze puzzels op te lossen. Vrijwel alles was mogelijk. De bedoeling was om elke keer een starite te verdienen. Zat deze starite in een boom dan schreef de speler, in het notitie boekje van Maxwell, bijvoorbeeld ladder. Dit kan uiteraard creatiever zoals: vlammenwerper, houthakker, jetpack, bever etc. Een groot probleem echter was dat Maxwell vrijwel onbestuurbaar was. Om Maxwell van punt A naar B te brengen moest er op het scherm gedrukt worden waar Maxwell vervolgens naar toe zou moeten lopen. Onderweg ramden hij alles op zijn pad en sprong niet goed over valkuilen heen. Zou het team van 5TH Cell hier van geleerd hebben?

Vliegende huilende walvis

Het eerste wat opvalt als er enkele minuten in de game zijn gemaakt, is de optie om Maxwell te besturen met het D-pad. Dit had meteen al in het vorig deel moeten zitten dus de ontwikkelaars hebben zeker van hun fouten geleerd. Enkele minuten later kom je erachter dat Maxwell tussen deel 1 en deel 2 naar school is geweest en geleerd heeft wat bijvoeglijke naamwoorden zijn. Altijd al eens een tamme, grijze, vliegende, onsterfelijke, vuurspugende, pinguïn willen zien? Het is nu mogelijk. Of dit ooit handig kan zijn in puzzels betwijfel ik, maar het is gewoon tof dat het kan. Brandje blussen? Waarom die saaie brandweer oproepen? Terwijl je ook een gigantische, vliegende, huilende walvis kan gebruiken. Het motto ‘your fantasy is the limit’ komt nu echt naar voren.

De puzzels zijn waarschijnlijk net zo vreemd als de voorbeelden die ik net heb gegeven. Van het vormen tot een leger van verschillende eenheden tot het aanvullen van een supermarkt. Er zijn 120 puzzels die opnieuw gespeeld kunnen worden om meer ollars te verdienen. Nee, ik vergeet geen letter. Met ollars kunnen er hints gekocht worden en speelbare avatars vrijgespeeld worden. De puzzels zijn opgedeeld in denk-levels en actie-levels. In de puzzel-levels moet je voorwerpen verzinnen om de starite te pakken te krijgen. In de actie-levels moet de speler van punt A naar punt B met vele obstakels onderweg. Mocht er nogmaals een level gespeeld worden dan wordt de gamer uitgedaagd om 3x het level te halen zonder dezelfde voorwerpen te gebruiken. Dit vraagt veel fantasie en daagt de speler uit om met steeds vreemdere voorwerpen te komen.

Tijdens het spelen worden er af en toe ‘merits’ verdiend. Merits kan ik het best beschrijven als de Trophies en Achievements van de PS3 en Xbox 360. De speler wordt uitgedaagd om bepaalde handelingen te doen zoals, maak zoveel kleurrijke voorwerpen, maak zoveel voertuigen, haal zoveel levels etc. Hier worden nog meer ollars mee verdiend wat het spel weer iets makkelijker maakt omdat daarmee weer hints gekocht kunnen worden.

Ik wil een ei erbij!

Is Engels te moeilijk om de creativiteit te uiten? Dan is er voor die spelers ook de optie om de taal te veranderen in Nederlands. Wil er geoefend worden in Duits, Frans, Italiaans of Spaans dan zitten deze opties er ook in. Jammer genoeg is de vertaling niet helemaal geslaagd. Om een ei te krijgen in het Nederlands moet ook het dier beschreven worden. Waar je in het Engels met ‘egg’ een kippen ei krijgt. Krijg je in het Nederlands met ei een gigantisch dino ei. Veel bijvoeglijke naamwoorden herkent het systeem ook niet. De optie om de taal in het Nederlands te veranderen is hierbij dus bedoeld voor jonge kinderen die graag hun fantasie kwijt willen.

Alsof er nog niet genoeg creatieve vrijheid inzit, is het ook mogelijk om eigen levels te maken. Via een eenvoudige programmeringstaal is het mogelijk om de starite te laten verschijnen als er bepaalde acties zijn gemaakt. Om voorwerpen toe te voegen hoeven ze alleen maar geschreven te worden. Vervolgens kiest de maker wat er met het object gedaan moet worden. Heeft de speler een spook gemaakt en moet het bang gemaakt worden, dan kiest de speler bij object A (spook) dat het bang gemaakt moet worden om vervolgens object B zichtbaar te maken. De creaties kunnen gedeeld worden via lokaal draadloos of via het internet met het beruchte friend code systeem.

Scribblenauts 1.1

Alles bij elkaar gezien is Super Scribblenauts er wel op vooruit gegaan. Wat bij het vorig deel tot veel ergernissen leden, wordt hier prima opgelost. Eén van die ergernissen heb ik al heb behandeld, namelijk het lopen. Een ander probleem was dat sommige voorwerpen te klein waren. Dit valt nu makkelijk op te lossen met de woorden als ‘giant’ of ‘tall’. Dit zijn allemaal handige en leuke extraatjes om het plezier te verhogen, maar qua graphics, gameplay en zelfs geluid is er niets veranderd. Het is meer van hetzelfde alleen werkt het beter. Door deze kleine veranderingen lijkt het spel ook makkelijker geworden. Waar Maxwell eerst werd uitgedaagd om over een ravijn te komen omdat die brug net niet lang genoeg was, wordt het nu eenvoudiger gemaakt door het simpel groter te maken.

Super Scribblenauts is niets meer dan een zeer uitgebreide update. Mocht deel 1 aan je voorbij zijn gegaan of speelde het gewoon niet fijn. Dan kunnen de creatieve geesten flink aan de slag. Nog een tip voor de minder creatieve geesten onder ons, roep eens ‘Evil Maxwell’ op en zie wat hij allemaal spawnt. Super Scribblenauts is net zo leuk als dat de woordenschat groot is.


  • Auteur: Stefan Roest | Genre: puzzle platform | Release: 28-10-2010 | Uitgever: Warner Bros. Interactive Entertainment | Ontwikkelaar: 5TH Cell
    Graphics: 7.5 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 8.5 | Replay: 9.0
    8.3
    + Creativiteit de vrije loop laten
    + Betere besturing
    + Bijvoeglijke naamwoorden
    - Meer van hetzelfde
    - Iets makkelijker
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx