Rogue Lords

thumbnail

Afgelopen juni gingen we al aan de slag met de closed beta van de nieuwe turnbased RPG Rogue Lords van Leikir en Cyanide Studio. Ondanks dat er zeker interessante elementen naar voren kwamen was ook duidelijk dat er nog genoeg werk te verzetten was aangezien we een aantal keer een bug tegenkwamen die het spelen wel erg moeilijk maakte. Zo’n vier maanden later kunnen we aan de slag met de volledige game en zien we of de ontwikkelaars deze tijd inderdaad gebruikt hebben om het spel op orde te krijgen.

Des Duivels

We zijn alweer in oktober aangekomen en dat is natuurlijk de maand van Halloween, grappig genoeg past het thema van Rogue Lords hier perfect bij. Zoals we al beschreven in de hands-on van de beta zijn de graphics en voice-overs van een zeer hoog niveau. De ontwikkelaars hebben gekozen voor een getekende stijl wat uitstekend past bij het horror/comedy sfeertje van Rogue Lords. Ook de stemacteurs die zijn gebruikt voor het inspreken van de karakters doen uitstekend hun werk en dragen bij aan de heerlijke sfeer. Rogue Lords is een turn-based roguelike RPG waarbij de Duivel de hoofdrol speelt. De Duivel is in het verleden flink aangepakt door de Demon Hunters van Van Helsing in onze wereld en is uit nood terug gevlucht naar de Hel om te overleven. Nu, zo’n tien jaar later, is hij toch weer genoodzaakt om terug te keren naar Aarde want langzamerhand komen er geen nieuwe zielen meer om op te teren en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De Duivel gaat dus op onderzoek uit en is uiteraard ook uit op wraak op Van Helsing. In deze onderneming wordt hij gesteund door verschillende dienaren. Je begint met Dracula, The Headless Horseman en Bloody Mary en gaandeweg zal je nog zes meer karakters vrijspelen om je te helpen. Elke keer wanneer je een spel begint dien je drie dienaren te kiezen om deze run te voltooien, je hebt dus niet één groot avontuur maar je dient dus elke keer een nieuwe run te doen waarbij je helemaal opnieuw begint met het verzamelen van skills en items. Zodra je zo’n spel begint kom je terecht op één map en elke map heeft verschillende routes die allemaal leiden naar de laatste activiteit. Welke route je neemt om daar te komen ligt geheel aan jezelf want je krijgt verschillende beloningen per route. Wanneer je jezelf over deze routes voortbeweegt kom je elke keer bij bepaalde zones elke zone heeft ook weer een ander doel: Combat, Styx Fountain, Event of Grim Reaper. Bij de Styx Fountani regeneer je jouw belangrijkste resource Diabolic Essence, bij een Event kies je je belangrijkste dienaar van de drie om in die zone hun statistieken te verbeteren en bij the Grim Reaper kan je je verdiende zielen inruilen tegen nieuwe skills en artifacts. Het doel wat je het vaakste gaat tegenkomt is Combat, je hebt drie verschillende manieren om zo’n gevecht aan te gaan. Bij een frontale aanval vergaar je meer Terror wat betekent dat elke verhoging van deze statistiek ervoor zorgt dat je bepaalde voordelen hebt in zones en dat je een permanent een hogere kans hebt om betere skills en relics te ontdekken. Als tweede keuze kan je kiezen voor Ambush en die keuze zorgt ervoor dat je een nieuwe skill kan uitkiezen als je gewonnen hebt. De derde keuze is om het gevecht Stealth aan te pakken en dat geeft je zielen. Op de beloningen na van deze aanpakken heeft de keuze verder geen effect op hoe je het gevecht aan gaat. Elk gevecht begint ermee dat jouw drie dienaren tegenover een aantal vijanden komen te staan en dan om de beurt elkaar gaan aanvallen. Om een aanval uit te voeren moet je Action Points gebruiken en je begint met in totaal vijf van deze punten. Dat lijkt veel maar aangezien je per beurt er maar vijf kunt gebruiken en verschillende aanvallen al snel meerdere punten kosten resulteert dat in hele snelle beurten. Zodra je de punten op hebt of niet meer/wil kan aanvallen kan je de beurt beëindigen en kan de tegenstander zijn aanvallen uitvoeren. Deze aanvallen hebben drie niveaus van zeldzaamheid: Ordinary, Wicked en Demonic. Zoals je al uit de naam kan halen is de eerste de minste bijzondere en zijn Wicked en Demonic verbeterde versies. Het upgraden van een aanval naar het volgende niveau is vrij simpel. Zodra je voor de derde keer dezelfde aanval krijgt worden deze gecombineerd tot één aanval van de volgende zeldzaamheid. De aanvallen die je uitvoert hebben effect op één van de twee levensbalken, de gewone levensbalk en een spirituele levensbalk. Wanneer één van deze twee balken leeg is kan deze pas dood worden gemaakt met een aanval die schade doet aan de balk die op nul staat, dus als jouw spirituele balk op leeg is en de tegenstander doet een spirituele aanval dan pas ga je dood. Als dat bij de tegenstander gebeurt dan zorgt dat ervoor dat die vijand voorgoed is uitgeschakeld maar als dat bij een dienaar van jou zelf gebeurt dan gaat deze niet dood maar gaat het in leven houden van de Diabolic Essence af.

Cheater

En hier komt de Duivel om de hoek kijken en dat is meteen wel het leukste is aan Rogue Lords. De Duivel kan er namelijk voor zorgen dat je tijdens gevechten kan valsspelen. Je kan bijvoorbeeld wanneer je een gevecht dreigt te verliezen de hulp inschakelen van onze rode vriend om het gevecht toch te winnen. Zo kan hij de levensbalk van een sterke tegenstander gewoon naar nul verplaatsen waardoor deze met één rake klap al meteen dood is. Ook kan hij positieve en negatieve statussen van de vechters heen en weer schuiven om ervoor te zorgen dat je een groot voordeel krijgt tijdens een gevecht. Al deze acties kosten Diabolic Essence en zodra dit op is ben je dood en verlies je het spel. Het is dus zeer belangrijk om op de juiste momenten gebruik te maken van deze hulpbron. Vooral later in het spel is het erg aantrekkelijk om te gaan valsspelen want Rogue Lords is een pittig spel. De combat zit goed in elkaar maar kost behoorlijk wat tijd om volledig te begrijpen. Er zitten zoveel lagen en elementen aan dat het vooral in het begin nogal overweldigend kan overkomen en je daardoor regelmatig opnieuw moet beginnen. Het is wel erg goed om te zien dat sinds de closed beta er een hoop bugs weggewerkt zijn en wij zelf zo goed als geen bugs zijn tegenkomen in de volledige versie. Fans van dit genre zullen veel plezier beleven aan dit spel maar nieuwe spelers die geïnteresseerd zijn vanwege het aantrekkelijke visuele plaatje zullen regelmatig vloekend achter de pc zitten. Laat dit je echter niet afschrikken als nieuwe speler want met Rogue Lords haal je een prima spel in huis waar je zonder blikken of blozen heerlijk kan valsspelen.


  • Auteur: Daan Nijboer | Genre: Turnbased RPG | Release: 30-09-2021 | Uitgever: Nacon | Ontwikkelaar: Leikir Studio, Cyanide Studio
    Graphics: 8.5 | Geluid: 8.5 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 7.0 | Replay: 7.0
    7.8
    + Graphics
    + Voice overs
    + De Duivel
    - Soms wel erg pittig
    - Op het begin veel informatie
    -

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    2 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Z@3 Redrum
    Lid
    3021
    2 jaren geleden

    Nog verrassend hoog. Lijkt me wel wat.

    Griever
    Lid
    2762
    2 jaren geleden

    Tof dat er toch nog goede turned based games gemaakt worden.Lijken niet meer zo populair vandaag de dag,Maar heb er zelf erg zin in.


    Naar boven
    2
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx