Medal of Honor (hands on)

thumbnail

Medal of Honor is een erg grote franchise die het helaas de afgelopen jaren wat minder heeft gedaan. Dit is toch verwonderlijk, want vroeger behoorden de games tot de beste op het gebied van first person shooters. Het is daarom ook niet heel erg raar dat ze de franchise nogmaals eens goed hebben bekeken en er een nieuwe richting mee in slaan. De eerste teasers oogden erg interessant en lieten erg veel mensen speculeren over wat ze nou gingen doen. De richting die ze opgaan, de moderne oorlog, zorgt ervoor dat er een vergelijking haast automatisch gemaakt wordt. Call of Duty heeft in de afgelopen jaren gedomineerd op het gebied van first person shooters in de moderne setting. Er is op dit moment een closed multiplayer beta aan de gang en wij hebben hier ook maar eens aan meegedaan. De ervaring was erg wisselend, het had zijn goede en minder goede momenten.

Knallen om te overleven

Er zijn in deze beta twee verschillende modi aanwezig en twee verschillende levels. Ten eerste hebben we het Kabul level die gebruikt wordt voor Team Assault (Team deathmatch). Het tweede level is Helmand Valley die ons de mogelijkheid geeft om Combat Mission uit te proberen. Team Assault spreekt natuurlijk voor zich, maar Combat Mission niet. In deze mode zul jij diverse objectives krijgen die jij moet verdedigen of behalen. Twee totaal verschillende modi die de ontwikkelaar de ruimte geeft om veel te experimenteren en uit te proberen. Dat dit een beta is, is namelijk nog erg goed merkbaar. Zo is de balans op sommige punten totaal kwijt, werken de hitboxen van de tegenstanders soms niet en wordt er nog gekeken wat wel en wat niet werkt niet. Desalniettemin krijgen we door deze beta een erg goede indruk van wat de ontwikkelaar wilt met deze multiplayer. Een opmerkelijk iets, is dat de multiplayer los van de singleplayer gemaakt wordt en dat Dice, van de Battlefield serie, achter de multiplayer zit. Deze mensen weten dus zeker genoeg om een degelijke multiplayer neer te zetten. De techniek loopt in ieder geval als een trein. Het laden, inloggen en een nieuw gevecht joinen gaat in een paar seconden en dat zien we graag.

De beta hebben we op de PS3 gespeeld (er is ook een beta aan de gang voor de PC) en de besturing zit goed in elkaar. Het draaien had nog wel wat sneller gemogen en sommige knoppen vond ik persoonlijk niet erg logisch. Zo zat bukken op rondje en had ik die graag op de analoge stick gezien. Maar dit zijn allemaal onderdelen die makkelijk verbeterd kunnen worden of die je uiteindelijk zelf kunt aanpassen. De gameplay is ook anders dan we gewend zijn. Bij Modern Warfare is het meer naar elkaar toe rennen, weinig zorgen maken over cover en als je geraakt wordt, heb je nog de mogelijkheid om weg te duiken. Dit kun je dus wel vergeten in Medal of Honor en hier klopt de opmerking wel dat Medal of Honor nog realistischer moet worden dan Modern Warfare. Verdediging zoeken is namelijk het belangrijkste onderdeel om niet gedood te worden. Het is dus veel rennen en daarna achter een doos schuilen. Ook het zien van vijanden is een stuk moeilijker en dit zorgt toch wel voor een realistischere manier van spelen. Daarnaast zijn de kill streaks hier ook in terug te vinden. Maak jij een aaneenschakeling van kills dan krijg jij de kans om een mortier aanval in te zetten. Dit gaat wel enorm snel en ook de spawnpunten zijn een gewilde plek, waardoor hier ook nog wel wat aan verbeterd kan worden. Ze hebben er ook voor gekozen om je sneller dood te laten gaan als je geraakt wordt. Dit is een onderdeel waar ik minder enthousiast over ben. Het resulteert nu namelijk meer in wie ziet wie eerder. Als je eenmaal geraakt wordt, is er weinig aan te doen en ben je in twee seconden dood. Dit is misschien ook een indirect resultaat van de slechte balans bij sommige wapens, want sommige sniper wapens zijn enorm sterk en schieten te snel, waardoor je iedereen met deze wapens ziet rondlopen. Ik hoop dus dat dit verandert gaat worden.

Wederom ervaring op doen

Tijdens de gevechten verdien je ervaringspunten die ervoor zorgen dat je bepaalde mogelijkheden krijgt zoals het veranderen van onderdelen van je wapen of extra mogelijkheden op je wapens. Deze punten krijg je van kills, maar ook als je bij de beste vijf hoort of door een wraakactie of een headshot. Op dit onderdeel had ik toch wel meer vernieuwing willen zien. Zelfs de zogenoemde perks zijn hier erg minimaal aanwezig. Want na MW 1 en 2, Bad Company 1 en 2 is de vraag of mensen hier nog wel op zitten te wachten. Het begint namelijk nu wel erg veel op elkaar te lijken. Daarnaast komen er nog diverse andere FPS uit die ook dit systeem hebben zoals een CoD Black Ops. De wapens die in de multiplayer zitten, zijn de standaard wapens en ik ben geen originele of wapens tegen gekomen die we nog niet eerder hebben gezien. Grafisch gezien ziet de game er zeker niet slecht uit, het kan op sommige onderdelen misschien wel beter zoals sommige textures, maar het kan goed meekomen met de huidige standaard. Maar de grootste vernieuwing in deze game zijn de muren en kisten die kapot te maken zijn. Het is niet op het niveau van Bad Company, maar er kan veel meer kapot dan in een Modern Warfare. De explosies zien er erg spectaculair uit en de vormgeving van de menuutjes past goed bij de stijl van de game. Ook heb ik geen last gehad van lag of iets dergelijk zodat alles lekker soepel draait op een stabiele frame rate.

Medal of Honor laat ons op dit moment niet echt verrassen en dat is toch wel erg jammer. Dat de balans en dergelijke niet in orde zijn, is niet erg, want ze zitten nog in de beta fase. Maar de grootste teleurstelling is toch wel dat de game weinig of eigenlijk niets nieuws doet. Het klopt dat de game iets anders speelt, maar dit is zo weinig aan vernieuwing dat het door de rest overspoeld wordt. Er zijn wel enkele lichtpuntjes zoals omgevingen die kapot kunnen, spectaculaire explosies en de vlotte techniek. Het wordt dus alsnog afwachten wat de rest van de game gaat doen en welke veranderingen er allemaal doorgevoerd worden in de multiplayer. Een unieke multiplayer mode zou bijvoorbeeld erg welkom zijn.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: FPS | Release: 09-07-2010 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: EA
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx