Mass Effect 3

thumbnail

Het epische gevecht van Shepard en zijn teamgenoten komt tot een einde in het laatste deel van de trilogie. Wegens het grote succes kunnen we waarschijnlijk nog een nieuwe trilogie verwachten, maar dit deel betekent toch echt het einde voor Shepard. De game serie heeft een flinke verandering doorgemaakt tijdens de afgelopen delen. Het begon als een RPG met shooter elementen, maar het tweede deel ging meer richting een third person shooter met veel RPG elementen. Sommige mensen vinden dit een stap vooruit anderen weer achteruit, maar dit neemt niet weg dat het tweede deel nog grootser en spectaculairder was dan het eerste deel. Met Mass Effect 3 zet Bioware deze trend door: Heel veel actie, alles op een enorme schaal en dit alles met een ijzersterk verhaal.

Doorborduren op alles

Het verhaal gaat zoals verwacht verder waar het tweede deel ophield (eigenlijk na de DLC Arrival van het tweede deel) en Shepard moet de Aarde verdedigen tegen een aankomende aanval van de Reapers. Als je dacht dat de hoeveelheid Reapers al groot was in de voorgaande delen, dan heb je het mis, duizenden Reapers komen eraan om de Aarde tot een hoopje grond te verpulveren. Shepard heeft de taak om iedereen in het universum bij elkaar te verzamelen en hiermee een groot leger te verzamelen om weerstand te bieden tegen de invasie van de Reapers. Het verhaal zal ongeveer op dezelde manier verteld worden als in het eerste deel. Naarmate je verder komt in de game wordt er meer informatie vrijgegeven en wordt langzamerhand het grotere plaatje duidelijk. Een belangrijk weetje is dat alle keuzes die jij in de voorgaande games gemaakt hebt, nu allemaal gaan uitmaken en het zelfs mogelijk is om volledig te verliezen van de Reapers. Er worden duizenden variabelen meegenomen naar het derde deel. Relaties die jij gestart hebt in het vorige deel gaan voort en er kan zelfs een driehoekverhouding ontstaan. Oftewel maak je borst maar nat, want het gaat er nu echt om spannen of je die 70 uur in de vorige twee delen niet voor niks erin hebt gestoken!

Er staat een flinke druk op Bioware om een erg goede game af te leveren in maart dit jaar, maar nog belangrijker welke verbeteringen zij doorvoeren. De veranderingen zijn veel kleiner dan van deel 1 naar deel twee. Bioware heeft goed geluisterd naar de fans en er wordt veel meer gekeken naar welke onderdelen niet werkte in het vorige deel. Deze werden vervolgens verbeterd, verwijderd of volledig overhoop gegooid. Eén van de nieuwste wapens is een Omni-tool die als mes te gebruiken is als je dichtbij een vijand staat. Dit klinkt als een kleine verandering, maar het past goed bij de mensen die iets mistte bij de beschikbaar aanvallen dichtbij. Granaten zijn nu ook te verkrijgen en deze zijn nu wel in een boogje te gooien en stuiteren over de grond. De rest van de combat lijkt erg veel op de voorgaande delen met alleen meer mogelijkheden en toevoegingen. Zo werkt het cover systeem veel soepeler en zijn er diverse moves om achter cover te springen of te glijden. Is het mogelijk om blind te schieten vanuit cover, het rensysteem is aangepakt, kun je rollen over de grond om zo minder geraakt te worden en zijn er ladders te vinden in de diverse werelden. De dingen die we tot nu toe hebben gezien, maken van Mass Effect meer een spectaculaire third person shooter. Zeker als we kijken naar scenes waarin Shepard bijvoorbeeld op een trein met een enorme machinegeweer een Mech probeert neer te halen. Het ontwijken en rennen door diverse gebieden en de focus op schieten en aanvallen. Bioware bewandelt hier een moeilijk en gevaarlijk pad, omdat de richting met bijvoorbeeld Dragon Age II niet goed viel bij de fans. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in, omdat Mass Effect altijd al de actiekant opging, mits skilltrees, upgrades, een diep verhaal en keuzes een grote rol blijven spelen.

Multiplayer in Mass Effect?

Mass Effect 3 bevat een multiplayer waar we nog niet genoeg vanaf weten om een goed oordeel over te vellen, omdat we niet weten welke plek we het moeten geven. Mass Effect is voor mij altijd een game geweest die ik solo doorloop en Mass Effect 3 zal hier geen uitzondering op zijn. Maar de consequenties die de multiplayer resultaten zullen hebben op de singleplayer campagne zorgde ervoor dat ik wat meer ging opletten. De multiplayer, Galaxy at War genaamd, is een combinatie van coöp. en de Horde modus uit Gears of War. Met maximaal drie anderen moet je diverse opdrachten voltooien om het zo tot een goed einde te brengen. Dit gebeurt natuurlijk niet zonder honderden vijanden een kopje kleiner te maken. De gameplay kennen we dus al, je kunt de krachten gebruiken die we kennen van de singleplayer en de punten die je verdient neem je ook mee in de singleplayer. Je speelt niet met dezelfde karakters uit de singleplayer, maar je zult elke keer een nieuw karakter aan moeten maken. Bioware belooft dat de resultaten van deze matches de singleplayer en afloop ervan zullen beïnvloeden, maar hoe dat dan in zijn werk gaat, is helaas nog niet duidelijk. Dat wordt waarschijnlijk afwachten tot de release.

Een nieuw onderdeel voor de Xbox 360 gebruikers is de integratie van Kinect die eigenlijk heel interessant kan zijn, mits het niet aan gaat voelen als een gadget. Wees niet bang, je hoeft niet te gaan springen of te gaan dansen voor het scherm. De microfoon en stemherkenning van Kinect worden gebruikt. Je kunt tijdens gesprekken de zin opnoemen die jij wilt zeggen en dit wordt dan opgevangen door de Kinect. Ook kan je opdrachten geven aan je teamgenoten door tijdens een gevecht de commands te roepen. Dit kan mogelijk veel natuurlijker aanvoelen, het blijft natuurlijk bij zoiets de vraag hoe goed het werkt. Onze ervaringen met stemherkenning is altijd erg slecht geweest, omdat negen van de tien keer jouw opdracht niet wordt herkend. Wederom een onderdeel waar we graag meer van willen zien, maar we toch echt op moeten wachten tot de release.

Voor de mensen die de voorgaande delen gespeeld hebben, zal het derde deel zeker in huis gehaald worden. Het is dan ook enorm afwachten of de game alle verwachtingen kan waarmaken. De meeste verbeteringen klinken goed, maar voor sommige zal de game teveel richting een shooter gaan. De game zal nog genoeg keuze mogelijkheden bevatten, veel meer upgrades en skilltrees. Daarnaast zijn er meer wapens, meer aanvallen en kun je meer moves uitvoeren. Je kan nog steeds met iedereen praten en worden er duizend variabelen meegenomen. Het wordt meer van hetzelfde, maar met twee toppers als voorgangers is dat zeker geen slecht ding.


  • Auteur: Eric Peter v/d Kooi | Genre: RPG Shooter | Release: 10-03-2012 | Uitgever: EA Games | Ontwikkelaar: BioWare
    Graphics: 9.0 | Geluid: 9.6 | Gameplay: 10 | Besturing: 9.4 | Replay: 10
    9.5
    + Een enorm verhaal
    + Overdreven veel gameplay
    + Alles, alles en nog eens alles
    - Veel bugs en glitches nog
    -
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx