Mass Effect 2

thumbnail

Waarmee het allemaal begon

De nodige maanden geleden kregen we een mysterieuze trailer van Bioware voorgeschoteld. Hierin zagen we een Geth soldier met het standaard armor van John Shepard aan. Wat betekende dit; was Shepard dood soms? Al snel kwam Bioware met het antwoord dat Shepard niet dood was, maar dat die wel (permanent) dood kon gaan. Op dat moment waren natuurlijk alle oren en ogen op het tweede deel in de Mass Effect trilogie gericht. Nu de game uit is hebben we tijd om daar verslag van te doen. Ik als reviewer was een van de gelukkige, die hem dinsdag voor de officiële release al heeft kunnen bemachtigen en spelen. Ik moet zeggen dat ik totaal overrompeld ben en het nu lastig onder woorden is te krijgen hoe de game is. Aan de andere kant is dat ook niet zo’n probleem meer, mijn Xbox 360 heeft even rust na in 72 uur minstens 30 uur vol Mass Effect 2 te hebben gedraaid. In Mass Effect was er nogal kritiek op de framerate, de laadtijden en nog een aantal dingen. Ook de A.I werkte niet lekker. In Mass Effect 2 zijn alle problemen, inclusief de kritiek op de planeten, zo goed als opgelost.

Keiharde aanval op de SSV Normandy I

In de opening van de game wordt de Normandy aangevallen. Het schip loopt zware schade op nog voordat het merendeel van de bemanning van boord kan gaan. Voordat het schip helemaal kapot gaat moet je als Shepard zorgen dat je bemanning veilig van boord gaat. Ondertussen dien je er ook voor te zorgen dat je zelf en je piloot Joker in veiligheid brengt. In een van de meest epische openingen gaat het schip de SSV Normandy ten onder. Je kunt het een spoiler noemen, maar het was ook al te zien in twee trailers. Overleef jij het of overleef jij het niet? Dat ga ik lekker niet zeggen. Na de aanval op de Normandy neemt het verhaal een wending die ik ook niet voor ogen had. Om niet teveel te verklappen houd ik nu op over het verhaal.

Wanneer je wat verder bent in het spel, komt de Normandy II om de hoek kijken. Dit schip is een paar keer zo groot als het eerste en gebouwd door de organisatie Cerberus. Deze stelt alles in het werk om de verdwijning van menselijke kolonies tegen te gaan. Het zogenoemde ras The Collector’s zou achter deze verdwijningen zitten. The Illusive Man die de hoofdpersoon opdrachten geeft wil kost wat kost dat er verandering komt in de donkere atmosfeer. Wanneer je zover bent begint het spel pas echt.

Over de top

Wanneer je eindelijk echt kunt spelen verbaas je jezelf waarschijnlijk direct. Wat is de game toch mooi. Vanaf het begin word je ondergedompeld in een bad vol lekkere en luxe kleuren. De omgevingen, personages en alles daar omheen hebben een ingrijpende facelift gekregen. Het zal mensen niet verbazen dat dit na Mass Effect wel nodig was. Ik zou niet direct zeggen dat de game over de top is, maar zo’n gevoel krijg je wel. Eerlijk gezegd is dat ook helemaal niet erg. Mass Effect 2 is het sterkste spel wat tot nu toe door Bioware is uitgegeven. Een leuk feit voor de KOTOR fans is dat Mass Effect 2 nu veel meer weg heeft van die oude Star Wars serie. Persoonlijk begin ik zelf ook te bidden dat daar nog een derde deel van uitkomt, maar dat is van geheel andere orde. Als je op een gegeven moment de controle hebt over de Normandy II, dan kun je dus de planeten afreizen. Deze planeten zien er een stuk mooier uit en geven een goede indruk van wat Bioware beweerde te gaan waarmaken. Wat ik wel minder vind is dat het hele spel een beetje omgeven wordt door een van A naar B gevoel. Je hoeft daar eigenlijks helemaal geen probleem van te maken. Het spel slokt je zo op dat je gewoon geen tijd hebt om daar op te letten. Grafisch hoeft niemand zich dus druk te maken om de game. Ook de variatie in de omgevingen is helemaal geen probleem meer ten opzichte van Mass Effect I. Een dik cijfer is dit punt dan ook meer dan waard.

Groot, groter, grootst

Dat de game groot is dat wisten we onderhand al. Dat het spel echt asociaal groot is, is een ander verhaal. De nieuwe mogelijkheden en manieren om dingen te ontdekken en af te werken zijn ongekend. Neem bijvoorbeeld de kleine mini games. In het begin was ik zwaar tegen dit soort dingen in Mass Effect. Nu ik de game uitgebreid getest heb ben ik verkocht. Wanneer je bijvoorbeeld bij een terminal komt die je kunt hacken, dan volgt de eerste mini game. Je moet hierbij een serie teksten juist aanklikken om de terminal te kunnen hacken. In het begin is dit uitdagend, maar gaandeweg krijg je er een handigheid in. Ook het passeren van een beveiliging op een deur of kist is leuk gedaan. Hierbij speel je een soort van mini memorie om de informatie of de credits te kunnen bemachtigen. Sommigen zullen altijd tegen dit soort mini games blijven, maar ik vind het wel een goede toevoeging.

Ook het heen en weer reizen naar de verschillende stelsels heeft nu zo zijn punten. Je moet om de zoveel stelsels bijtanken wil je naar de volgende kunnen reizen. Wanneer je daar eenmaal bent kun je planeten gaan ontdekken. Deze planeten ben je eigenlijk verplicht te scannen, wat nu ook een mini game is. Heb je bijvoorbeeld een gebied gevonden waarop je kunt landen, of je scanner loopt helemaal gek, dan kun je er een sonde op afsturen. Deze sonde pikt dan of het nieuwe gebied of de nieuwe grondstoffen op. Deze grondstoffen heb je nodig om de nodige upgrades voor je schip te kunnen kopen. Deze variëren van een kanon , tot een flinke upgrade aan de medische hal van het schip. Overigens is dokter Chakwas ook weer van de partij.

Als je bijvoorbeeld land op een rijk bevolkte planeet, of de Citadel, dan kun je ook leuke dingen kopen. Zo kun je voor je eigen slaapkamer vissen, een hamster en schaalmodellen kopen. Deze worden dan op hun eigen manier tentoongesteld in je eigen vertrekken. Ook kun je sterrenkaarten kopen om naar nieuwe stelsels en gebieden af te reizen. Dit is nodig om uiteindelijk weer nieuwe grondstoffen te kunnen bemachtigen. Hoewel Bioware beweerde dat er minder planeten zijn, is dat mij nog niet opgevallen. Er zijn weliswaar minder planeten om op te landen, maar er zijn er nog meer dan genoeg om rotzooi van af te scannen. Het maakt de game als maar groter en ik ben dan ook vol lof over het spel.

De variatie in mogelijkheden is groot genoeg. In Mass Effect 2 zitten ook meer dan voldoende zijmissies. Je zult er in het begin al genoeg krijgen en gaandeweg krijg je van je nieuwe crewleden ook nog extra missies. Bijna iedereen heeft er wel eentje. De personages die in het spel voorkomen leven veel meer, tonen meer emotie en hebben vooral veel meer karakter. Dit is een must voor iedereen die van een goed verhaal in een game houd. Persoonlijk ben ik vol lof over het nieuwe personage Thane. Thane is een sluipmoordenaar die je team komt vergezellen. Hij is betrokken bij een missie om een oude bekende uit Mass Effect I. Kennen jullie Nassana Dantius nog? De Asari die wilde dat je haar zusje ging redden in deel I. Letterlijk elke persoon uit Mass Effect, die ook in Mass Effect 2 voorkomt, heeft een grotere rol gekregen. Ze leven meer, zeggen meer, doen meer en komen een stuk beter over. Ik kan dan ook met oprechtheid zeggen dat de game groter dan groot is.

Verbeterde A.I & giga gameplay

De A.I in Mass Effect 2 is sterk verbetert. Zowel aan je eigen zijde, als aan de kant van de vijanden kun je goede dingen zien. Je teamleden zijn een stuk slimmer en zoeken overigens prima dekking. Soms valt er nog wel een dom momentje te constateren, maar ten opzichte van Mass Effect I valt dit helemaal niet op. Sterker nog: Ik kreeg soms het gevoel dat mijn teamleden mij wel eens dekten tegen vijandelijk vuur. Over die vijanden ben ik dan iets minder te spreken. Ze zijn nog tamelijk dom, maar aan de andere kant schieten ze wel harder terug. Dit maakt de game allemaal een stuk uitdagender en leuker om te spelen. Over de A.I hoeven we ons allen helemaal niet druk te maken. Deze is meer dan prima over het algemeen.

De gameplay van de game, wat jullie al eerder hebben kunnen lezen, is ook flink op de schop te gaan. Er zijn gewoon veel te veel dingen om op te noemen. Ik durf wel te zeggen dat Mass Effect 2 een giga gameplay heeft. Wat mij betreft verdient het dan ook het hoogste van het hoogste. Eigenlijks mocht je dit ook wel verwachten nadat Bioware bekend maakte dat de game op twee discs zou verschijnen. Op een gegeven moment moet je even een DVD wisselen, maar eigenlijk is dit helemaal geen probleem. Op het moment dat het gebeurt ben je toch wel even rustig en heb je alle tijd om te wisselen. Je kunt al snel doorgaan met de gameplay die het spel zo gigantisch groot maakt. Als deze game geen mega awards gaat winnen weet ik het ook niet meer.

Prima geluid & heerlijke soundtrack

Mass Effect 2 heeft prima geluid. De wapens kletteren heerlijk en de soundtrack is weer verfrissend. De nummers die daar in voorkomen kun je zelf afspelen op je radio in je slaapkamer. Wanneer je een beetje een fatsoenlijk geluidssysteem hebt, dan zul je prachtige en hoogstaande shoot-outs ervaren. Geluid vond ik in Mass Effect al niet zo belangrijk, want de serie doet dat toch wel goed. Het is alleen even een verplichte vernoeming. Gamers hoeven zich er helemaal niet druk om te maken. De soundtrack is weer helemaal top. Het geluid van de wapens, omgevingen en alles daarom heen bieden een waar genot voor je oren.

Game van het jaar

Mass Effect 2 is wat mij betreft de game van het jaar. Hoewel het spel een beetje op een shooter lijkt, bezit de game nog steeds meer dan voldoende RPG-elementen. Bioware heeft eens state of the art kunstwerk afgeleverd waar een Picasso of Da Vinci jaloers op zouden zijn. Ach, zij hadden de middelen natuurlijk ook niet. Bioware flikt met elke game weer iets speciaals en ik begin me onderhand af te vragen hoelang ze dat nog vol kunnen houden. Persoonlijk denk ik nog heel lang. De besturing, gameplay, geluid en met name het verhaal zijn ten opzichte van Mass Effect I helemaal opgestegen naar het rijk der toppers. Zoals ik al zei in het begin van de review, is het lastig uit te drukken hoe vet het spel is. Je word zo opgeslokt door de omgevingen, het verhaal, de personages en noem het maar dat je dagen aan een infuus likt op de IC. Dat klinkt natuurlijk ook wel overdreven, maar speel de game dan maar eens denk ik dan. Ongelooflijk wat hier is klaar gespeeld. Ben ik dan iets vergeten? Ja, er zit geen multiplayer in. Who the fuck cares. RPG’s hebben dat ook helemaal niet nodig en Bioware weet dat meer dan waar klaar te spelen. Een ding vraag ik me wel af: Als dit spel zo gigantisch verbeterd is ten opzichte van het eerste deel, hoe doen ze dat dan met het derde deel? Ik houd mijn hart vast, maar aan de andere kant kijk ik er ook naar uit. Go Bioware!!!


  • Auteur: Eric Peter v/d Kooi | Genre: RPG/Shooter | Release: 29-01-2010 | Uitgever: EA Games | Ontwikkelaar: BioWare
    Graphics: 9.4 | Geluid: 9.2 | Gameplay: 10 | Besturing: 9.6 | Replay: 10
    9.8
    + Keihard verhaal
    + Over de top gameplay
    + Stukken beter dan voorganger
    - Moet dat echt?
    - Minimale A.I
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx