Kingdom Hearts Re:coded

thumbnail

Kingdom Hearts Re:coded is, wat de titel misschien al doet vermoeden, een remake van het spel Kingdom Hearts coded. Nu kan het zo zijn dat dit spel niet bekend in de oren klinkt en dit kan kloppen. Dit spel is alleen in Japan uitgekomen op mobiele telefoons en was een groot succes. Het spel werd in stukken gehakt en verkocht als DLC. Om toch dit avontuur naar onze westerse cultuur over te brengen, heeft Square Enix besloten om de graphics op te poetsen, controls te verfijnen en er wat extra’s bij te stoppen, om Kingdom Hearts Re:coded uit te brengen op de DS. Was het een goed idee om de DS te kiezen of had het gewoon op de mobiel moeten blijven?

It wasn’t me!

Het verhaal speelt zich vrijwel direct af na Kingdom Hearts 2 en Japie Krekel besluit om zijn dagboeken na te lezen over de avonturen van Kingdom Hearts 1 en 2. Het eerste dagboek echter is compleet leeg op 1 zin na “Their hurting will be mended when you return to end it”. Deze zin heeft Japie Krekel niet zelf geschreven en hij besluit om advies te vragen aan koning Mickey. Mickey komt met het idee om het dagboek te digitaliseren. Hieruit blijkt dat het boek vol zit met bugs en ze hebben een groot probleem, want om het boek uit te spitten moet er iemand van binnenuit informatie verzamelen. Dit probleem wordt opgelost met een digitale versie van Sora die informatie voor de echte wereld verzameld. Dit gaat echter niet zonder problemen en het debuggen brengt ook problemen in de echte wereld en dan gaat het verhaal pas echt van start.

Als de gedigitaliseerde versie van Sora gaat de speler op pad in wel heel bekende omgevingen. De omgevingen zijn namelijk direct geknipt en geplakt uit het eerste deel met precies dezelfde bewoners erin. Zo begint de speler weer op het eiland van Sora en zijn vrienden en reist vervolgens naar Traverse Town, Wonderland, Agrebah, etc. De werelden worden echter geteisterd door vallende blokken die beschouwd worden als bugs. In deze Tetris hel moet de speler het afvoerputje vinden en er een stop op plaatsen om naar de volgende wereld af te reizen om dit nogmaals te doen.

Bugs en Glitches

Naast bugs worden de werelden ook weer aangevallen door heartless en zo nu en dan een glitch. Een glitch zou in de meeste gevallen een probleem zijn , maar deze glitches zorgen voor veel xp en extra’s. Als een glitch gevonden en vrijgemaakt wordt van heartless gaan er nieuwe deuren open en kan onze digitale vriend weer verder opzoek naar hints. Als Sora genoeg vijanden heeft verslagen kan hij zichzelf upgraden met de hulp van chips die zijn HP, Magic, Defense etc kan vergroten. Deze chips vervangen de hele ouderwetse manier van levelen en lijkt veel weg te hebben op de manier dat er geleveld werd in Final Fantasy XIII. Dit werkt allemaal prima en er komt enige tactiek aan te pas en is ook zeer welkom.

Om de gameplay afwisselend te houden is er veel gepuzzeld met verschillende gameplay elementen. De ene keer speel je even een Side-scrolling platform game om vervolgens in een Turn-based strategy game te behandelen. Er is zelfs een stukje waarin je een snelle shooter speelt. Dit is allemaal keurig uitgewerkt naast de gebruikelijke gameplay. De gebruikelijke gameplay werkt prima met een DS. Met een simpele knop kan Sora vijanden locken en de camera zorgt dan automatisch voor het gewenste beeld. Om de camera zelf te besturen kan er gekozen worden om met één druk op de knop het beeld te draaien naar waar er heen gekeken wordt. Dit werkt allemaal bijzonder goed, zo zonder al te veel gebruik te maken van de schouderknoppen.

Gebrabbel en hoge stemmetjes

Tussen het in de pan hakken van heartless kan de speler genieten van de prachtige tussenfilmpjes van Mickey, Goofy en Donald. De drie kijken mee op een groot digitaal scherm en proberen zo Sora te helpen. De filmpjes gaan samen met het originele gebrabbel van Donald en de wijze hoge stem van Mickey. De filmpjes zien eruit alsof ze zo van de console versies afkomen en zijn echt prachtig om te bekijken. Het is wel een beetje jammer dat bijna alle filmpjes zich afspelen in het kantoor van Mickey en dat wordt na een tijdje toch een beetje saai.

Misschien wel de grootste reden om dit spel in huis te halen, zijn de gaten die worden gedicht die niet in deel 1 of deel 2 zijn behandeld. Zo wordt de mysterieuze brief van Mickey ontcijferd die aan het einde van deel 2 wordt getoond. Ook wordt er een hint gegeven voor Kingdom Hearts 3D die alleen voor de Nintendo 3DS zal uitkomen. Fans van de serie zullen dan ook meer dan blij zijn om eindelijk het verhaal wat completer te zien.

Déjà vu!

Het weer reizen door bekende gebieden en om weer bekende gezichten te zien was leuk voor een deel 1 en een deel 2 en nog een paar spin-offs , maar nu probeert Square Enix het weer. Fanatieke fans van de serie zullen het eerst leuk vinden om weer door diezelfde gebieden te lopen, maar die zullen het snel zat zijn als ze weer zij aan zij moeten vechten met Hercules. Ik weet nou niet goed wat Square Enix had willen bereiken, want nieuwe spelers zullen niet dit spel kiezen omdat ze de serie niet kennen en het verhaal van deel 1 een must is om te weten om het verhaal van dit spel te snappen en voor de echte fans hebben ze de plot gaten opgevuld, maar veel spelers zullen niet weer opnieuw door vrijwel heel deel 1 willen lopen (al is dit met een hele lichte twist).

Kingdom Hearts Re:coded bevat ook een ‘soort’ multiplayer mode genaamd ‘Tag Mode’. Hierin maken spelers een avatar en sturen een signaal de wereld in. Dit signaal kan opgevangen worden door een vriend in de buurt of een wild vreemde in de buurt. Als een speler dit signaal ontvangt dan wordt er een niveau vrijgespeeld in een toren van honderd niveaus. Elk niveau bevat een bepaalde uitdaging die gespeeld kan worden in de vorm hoe in het singleplayer avontuur glitches worden gehaald. Voor elk gehaalde niveau krijgt de speler een bepaalde beloning dat gebruikt kan worden in de Singleplayer. Allemaal leuk en aardig maar dit zal waarschijnlijk niet veel gebruikt worden. Het klinkt ook zelfs meer iets voor de 3DS die ook een signaal kan uitsturen in standbye mode, wellicht zal deze functie ook wel op de 3DS kunnen werken.

Kingdom Hearts Re:Coded is een vermakelijke game en vult de nodige gaten in de plot op. De afwisselingen in de gameplay werken bijzonder goed en zijn erg leuk om te spelen. De filmpjes zijn mooi, de besturing werkt goed en de zeer gewaardeerde Kingdom Hearts muziek is weer prachtig, maar toch is het voor de fans niet zo vermakelijk als de console versies om de simpele reden dat ze al door dezelfde levels heen zijn gegaan. Sora speelt grotendeels alleen en dat haalt de grappige dialogen, die tussen Sora, Goofy en Donald ontstonden, ook nog eens een flink stuk naar beneden. Kingdom Hearts Re:coded is een goed spel dat veel beter had kunnen zijn met betere dialogen en toch meer variatie in de omgevingen ten opzichte van Kingdom Hearts 1. Omdat ik denk dat Kingdom Hearts 3D veel beter gaat worden, raad ik toch de fans aan om toch door te zetten om het spel uit te spelen, want Square Enix, kennende zal je qua verhaallijn beloond worden in Kingdom Hearts 3D.


  • Auteur: Stefan Roest | Genre: Role-Playing Action RPG | Release: 04-01-2011 | Uitgever: Square Enix | Ontwikkelaar: h.a.n.d. Inc en Square Enix
    Graphics: 9.1 | Geluid: 9.2 | Gameplay: 8.4 | Besturing: 8.5 | Replay: 7.2
    8.3
    + Déjà vu
    + Prachtige tussenfilmpjes
    + Leuke afwisseling in de gameplay
    - Voelt allemaal heel erg geknipt en geplakt aan van deel 1
    - Die een hele saaie achtergrond hebben
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx