Remasteren om te remasteren?
Guerrilla Games heeft met de introductie van Horizon het Killzone-universum voorgoed vaarwel gezegd, daar lijkt het althans op. Het was een game die voor de PlayStation 4 verscheen en liet zien wat voor geweldige open-wereld deze Nederlandse studio kan maken. Niemand had waarschijnlijk verwacht dat de game zo’n hit werd. Sony heeft nu een Remaster van de game laten ontwikkelen met enkele verbeteringen aangepast op de PlayStation 5. Wij gingen aan de gang met deze game en gingen ervaren of het hier om een meerwaarde gaat, of om simpelweg uitmelkerij.
Het is namelijk niet de eerste keer dat een game meermaals uitgebracht wordt. De titel kwam in 2017 uit voor de PlayStation 4, kwam later ook nog als Complete Edition uit en deze werd toen al door ons beoordeeld. We gaan dus niet op elk detail in maar vooral op de meerwaarde van deze remaster. Echter, in een notendop; Horizon Zero Dawn is een populaire actie-RPG ontwikkeld door Guerrilla Games en speelt zich af in een post-apocalyptische toekomst waarin de mensheid terug is gekeerd naar een primitieve samenleving. Het verhaal volgt Aloy, een jonge jager en uitgestotene die op zoek gaat naar antwoorden over haar oorsprong en de mysterieuze ondergang van de oude wereld. Het spel combineert verkenning van uitgestrekte natuurgebieden met geavanceerde technologie in de vorm van machinedieren: gigantische robots die dieren en dinosauriërs nabootsen. Je begint met een jonge Aloy, die er wat mij betreft een beetje raar uitziet, maar al snel spring je naar de toekomst waarin Aloy op haar eigen benen moet gaan staan. Het personage wordt daarmee letterlijk en figuurlijk volwassen. Het is lastig te plaatsen waarom ik zo’n raar gevoel heb bij de jonge Aloy, maar dat kan hopelijk iedereen voor zichzelf invullen. Zodra ze volwassen is vergelijk ik haar altijd direct met Ygritte uit Game of Thrones; Ik twijfelde zelfs of zij niet gewoon het gezicht achter Aloy blijkt te zijn, maar dit is niet het geval. Het mogen toeval zijn denk ik. Afijn, Aloy is een buitenbeentje maar groeit in de game al snel uit tot een heldin onder het volk en niet zomaar meer een van de outcasts.
Even over de gameplay zelf…
De game plaatst je al direct in een open-wereld, waarbij je de schitterende vergezichten kunt bewonderen, iets wat deze game grafisch misschien wel zo speciaal maken, en vooral in deze Remaster op de PlayStation 5. De depth-view is immens en enorm gedetailleerd, maar daar komen we nog op terug. In deze game kun je dus in een open-wereld aan de gang, waarbij je vaardigheden verdient, levelt en wapens verzamelt en kunt aanschaffen. Deze mechanics werken erg goed en gebruiksvriendelijk. Je kunt ook vallen plaatsen en bijvoorbeeld stenen gebruiken om vijanden naar je toe te lokken en vanuit de bosjes te grijpen met je speer. Op een gegeven moment kun je robots bedrijden, overnemen, stealth-attacken en met een dodelijke steek direct uitschakelen en nog veel meer. De gameplay van het spel is misschien even wennen maar werkt na enige tijd erg gebruiksvriendelijk en toegankelijk. De user-interface die alles laat zien en, indien je deze niet aanpast naar dynamisch, maakt het juist onoverzichtelijker. Het spel brengt morele keuzes die je moet maken, want het word je niet altijd even makkelijk gemaakt. Daarnaast ontvang je tijdens gesprekken en ontmoetingen allerlei main- en side-quests die je naar eigen wens invulling kunt geven qua volgorde. Zo zul je bijvoorbeeld ook Tallneck-missies krijgen, welke ook de imponerende graphics schitterend blootleggen qua immensiteit van objecten en omgevingen. Qua skills kun je verbeteringen aanbrengen voor zowel stealth als aanvalstactieken, waarmee je dus zelf redelijk kunt bepalen of je meer combat gaat of stealthy. Persoonlijk had ik het stealth-gebeuren na een tijdje wel redelijk gezien en pakte ik waar mogelijk de actie. De stealth gebruikte ik vooral om eerst een paar beginvijanden in een gebied uit te schakelen, om vervolgens de rest af te slachten. Het gebruik van vallen blijft echter leuk en kan vooral nuttig zijn bij krachtigere vijanden. Daarnaast zijn robots soms opgewassen tegen standaard pijlen of bijvoorbeeld vuurpijlen, en moet je dus een andere approach kiezen om ze uit te schakelen. Het maakt dat de game ontzettend gedetailleerd kan zijn, maar ook casual kan zijn op de lagere moeilijkheidsgraden. Als je dus niet te veel op dat soort details wilt letten, kun je lekker op de standaard moeilijkheidsgraad of lager spelen. Met de focus, die je als jong kind al krijgt in de game, kun je elementen in de omgeving scannen, waaronder looppaden van vijanden, of bepaalde events in omgevingen die gebeurd zijn terughalen en bekijken. Ook deze feature maakt de game net dat beetje specialer dan vele andere open-wereld games, al is het niet zozeer direct innoverend of speciaal. Het is vooral de combinatie van. Qua gameplay en RPG-elementen zelf is er niet al te veel veranderd ten opzichte van de eerdere game overigens, zeg maar gerust niets.
Met de standaard game met content komt deze remaster ook met de The Frozen Wilds-uitbreiding, waarmee je nog heel wat extra uren erin kunt stoppen. Daarmee tik je al snel de 30 uren aan om het spel flink uit te kleden en alle gevarieerde missies en omgevingen te ontdekken. De progressie die je maakt en alle gebieden die je ontdekt zijn dan ook uitermate interessant en geven veel voldoening om constant verder te gaan en alles vrij te spelen. Persoonlijk vind ik Zero Dawn zelfs een stuk beter en interessanter qua storyline en conversaties dan Forbidden West, daar waar de gesprekken met NPC’s een stuk meer to-the-point zijn dan in Forbidden West. Daar sloeg ik ze na een tijdje al snel over. Gedurende je verder komt in de game worden de gesprekken in Zero Dawn ook wel langer en uitgebreider bij de missies, toch blijven ze interessant, mede door de morale keuzes die je kunt maken. Dat daarmee deze re-release misschien wel beter is dan Forbidden West is in veel opzichten, mogen wat mij betreft wel duidelijk zijn.
Dat de game qua gameplay en content gigantisch is lazen we eerder al in onze Horizon Zero Dawn review(s) maar wat zijn nu precies de verbeteringen in deze PS5-versie (de game is overigens ook voor PC verkrijgbaar)? Het team achter deze remaster heeft onder andere de omgevingen flink aangepakt en gelijkwaardig gemaakt aan die van Forbidden West, het vervolg van Zero Dawn. Zo zijn de shaders en textures aangepast en zijn steden een stuk levendiger gemaakt. Daar waar mogelijk heeft men meer karakters, details en gebouwen toegevoegd om kleine dorpjes en steden levendiger en sfeervoller te maken. Ook zijn er meer NPC’s toegevoegd, waarmee je dus interactief om kunt gaan. Sowieso valt al op, maar dat was ook in het origineel, dat de dialogen met NPC’s lekker to-the-point zijn en lekker kort en bondig gehouden worden waar mogelijk. Dit vond ik eerlijk gezegd in Forbidden West minder het geval. Wel heeft men meer dan tien uur aan motion capturing toegevoegd om de conversaties realistischer te maken met andere personages. Verder zijn natuurlijke omgevingen ook verbeterd en meer aangepast aan de biodiversiteit. Voorbeelden hiervan zijn Meridian en Daytower, welke er een stuk frisser uitzien. Maar wat misschien nog wel de beste toevoeging is zijn toch wel de schitterende (HDR)-belichtingen. Alles, waaronder water, maar ook bosrijke gebieden waar het licht tussen de bladeren door valt, ziet er werkelijk prachtig uit en draait ook nog eens zeer soepel op een standaard PlayStation 5.Ook reageert Aloy op weersinvloeden, waarbij ze dus wat blauwer oogt wanneer ze het koud heeft, en wat roder/bruiner wordt in hetere gebieden. Een schrammetje hier en daar was wellicht ook wel goed geweest. Of bijvoorbeeld kleding die vies wordt, maar goed, je kunt niet alles hebben. Het zijn allemaal kleine details, maar welke zeker bijdragen aan het realisme van de game. Verder wordt ook de DualSense-controller weer uitermate goed benut, waaronder bij het schieten van pijlen, waarbij de adaptive triggers hun werk verrichten. Ook de geluiden bij het scannen van interactieve objecten die uit de controller komen zijn uitermate goed uitgewerkt en komen goed en professioneel over.
Adembenemend, visueel spektakel
Het meeste werk heeft hem gezeten in de graphics van deze opgepoetste versie. Vooral het contrast doet veel hieraan. Kleuren zijn lekker fel en vooral bij licht doet HDR flink z’n werk. Van luchtdek met wolken, tot de robots en het groene gras. Het ziet er allemaal adembenemend goed uit. Ook de lichteffecten van bijvoorbeeld vuur dat op een houten kar schijnt, de reflecties en de glans die er van af straalt, het werkt gewoon perfect en ook de morgenstond waarbij het licht langzaam tussen de bomen binnenvalt, het is alsof men aan alles gedacht heeft. Is er dan helemaal niets dat er minder uit ziet? Jawel; Er zijn kleine details zoals gesteente dat er soms wat onzuiver uit ziet en van heel dichtbij ogen zand en pollen soms net wat minder gedetailleerd. Ook in de nacht zul je merken dat het contrast wat minder overheerst, en daarmee het spel direct een wat doffere sfeer krijgt en de minder scherpe details hun intrede doen. Maar zodra je in de vallende sneeuw terecht komt of langs de glitterende rivieren terecht komt is het weer genieten geblazen. Ook Aloy ziet er goed uit, al lijken de haren soms wat vettig en bewegen ze net niet overtuigend genoeg over haar schouders heen. Wat misschien nog wel het meest imponerende is, zijn de depth-views. Je kunt tot in de eeuwigheid soms kijken en dat zonder pop-up van textures die ineens in je beeld komen vliegen.
Minstens gelijkwaardig aan Forbidden West
Een remaster kan een game over een game die later uitgekomen is tillen. Dat is hier wel het geval want Horizon Zero Dawn ziet er uit als een net gelanceerde, nieuwe PlayStation 5 game die volledig ontwikkeld is op de nieuwere console. Alles ziet er zo geweldig uit en soms sta je zelfs even op een berg te genieten van het uitzicht dat je weer op staat te wachten. De schitterende weersinvloeden in de grootse map van de game zijn stuk-voor-stuk een lust voor het oog maar maken het spel ook meer gevarieerd qua ervaring. De toevoeging van meer levendigheid in de steden, de betere NPC-motion-capturing en de verbeterde textures maken het spel haarscherp. Voeg daar de toch al geweldige gameplay aan toe en de evolutionaire missie-structuur die constante variatie weet te bieden en je hebt gewoon een perfecte game te pakken. Er zijn hier en daar wat kleine details die nog net wat meer opgepoetst hadden kunnen worden, maar al met al is dit een must-buy wanneer je het spel nog nooit hebt gespeeld, al dan niet nogmaals wilt spelen, maar dan op de next-gen console of PC middels een upgrade.
Nice, ga zeker die €10 upgrade halen. Vond het verhaal van deel 1 ook stuk beter dan 2. Nu op naar deel 3!