Ghost Recon: Future Soldier

thumbnail

Ghost Recon: Future Soldier

De Ghost Recon franchise heeft inmiddels een aardige reputatie opgebouwd en Ubisoft komt wederom met een tactical shooter, genaamd Ghost Recon: Future Soldier. Het spel neemt je mee in de wereld van de meest geavanceerde special forces die de modernste technieken toepassen met als doel zo onopvallend mogelijk de missie te voltooien. Het is dus niet zo dat je even ongestoord een potje kunt knallen en als Chuck Norris door het level heen kunt rennen. Houd je je niet aan de regels en schiet je onnodig burgers dood, dan word je gewoon kei hard afgestraft en mag je dus weer opnieuw beginnen vanaf je laatste checkpoint. Het is dus belangrijk dat je een tactiek gaat toepassen en dus goed gaat nadenken wat je gaat doen.

Europa, Zuid-Amerika en Afrika

Voordat we een begin aan de game willen maken zijn we eerst verplicht een installatie uit te voeren, welke toch wel enkele minuten in beslag neemt. De grootte is afhankelijk van de console versie die je speelt. Wanneer de game eenmaal geïnstalleerd is kunnen we beginnen aan het verhaal. Het spel begint net zoals de meeste games met een filmpje en het is nog niet helemaal duidelijk waar het over gaat. Eigenlijk blijft dit een tijdje zo. Gaandeweg komt hier verandering in en weet je naar wie en wat je op zoek bent. Ondanks dat het verhaal niet het meest spectaculaire is, is het toch wel erg mooi dat de Ghosts de hele wereld afreizen en je dus heel veel verschillende omgevingen ziet. De continenten Afrika, Zuid-Amerika en Europa zijn gebieden waar je flink wat lijken achter zult laten. Aan variërende omgevingen ontbreekt in ieder geval niets, maar hoe is de gameplay verder?

Voorafgaand aan de missie kunnen we het een en ander aan onze uitrusting aanpassen. Je uitrusting is standaard zo ingesteld dat je eigenlijk maar weinig tot niets hoeft aan te passen. Wanneer je wilt beginnen aan een stealth missie, dan zal je standaard uitrusting bestaan uit wapens met dempers. Het aanpassen van je wapens kan dus wel en je kunt er behoorlijk wat aan aanpassen, maar je standaard uitrusting is eigenlijk altijd dik in orde. Het aanpassen van je wapens is toch een mooie feature, maar wordt nu een beetje neergezet als een extraatje wat niet nodig is. Daarbij komt ook nog eens kijken dat als je andere vizieren, dempers, kogels, camouflages of andere onderdelen wilt gebruiken, je deze ook nog eens moet vrijspelen. Je kunt maximaal 2 wapens meenemen in je uitrusting met daarbij natuurlijk de nodige accessoires als sensoren, granaten, rookbommen of flashgranaten. Wanneer je wat missies voltooid hebt kun je ook nog eens gebruik maken van je drone. Hiermee kun je gebieden verkennen om zo je vijanden te verrassen. Naast deze hightech wapens en voorwerpen hebben we ook een pak welke de nieuwste snufjes aan boord heeft. Een magnetische kijker die een soort scan doet van je vijand en je zo kunt zien wat voor wapen hij met zich mee draagt. Erg handig is het wanneer er bijvoorbeeld veel burgers om heen lopen. Zo kun je in no-time zien wie gewapend zijn en wie niet. Het gaat er natuurlijk om zo min mogelijk slachtoffers te maken en dit proberen te doen zonder dat je opgemerkt wordt. 5 man onopgemerkt uitschakelen lijkt een uitdaging, maar samen met je teammates is dit geen enkel probleem. Je kunt elk teamlid een opdracht geven om iemand te doden. Ken aan elk teamlid een vijand toe en schakel ze tegelijk uit. Het doden van 5 vijanden ging nog nooit zo makkelijk. Het besturen van je personage en aansturen van teamleden werkt verrassend goed. Het is wel even wennen, maar eigenlijk gaat dit al spelenderwijs. Het mooie aan Future Soldier is dat je speelt vanaf thirdperson perspectief en je dus eigenlijk je hele personage kan zien. Gelukkig is er wel een optie om te kunnen aimen vanuit firstperson perspectief, wat verrassend goed werkt. Je kunt natuurlijk ook gewoon vanuit thirdperson perspectief schieten.

Alleen of met vrienden

Het zit dus wel goed met de besturing, maar is deze game grafisch ook goed? We kunnen hier een lang verhaal van maken, maar eigenlijk voldoet deze game prima aan de verwachtingen. Het ziet er goed uit, omgevingen lijken realistisch en je ziet dat er leven in de stad is, al zijn er ook momenten dat de omgeving er wat minder fraai uit ziet. De filmpjes vooraf aan de game zien er erg gelikt uit en vooral de gezichtsuitdrukkingen zijn erg mooi neergezet. Natuurlijk is er altijd wel wat op te merken over een game, zo zien we af en toe dat de personages praten, terwijl er geen beweging is in de mond van het personage. Het geluid en muziek die aanwezig zijn in de game zijn ook erg goed, je merkt dat het geluid sneller wordt tijdens een vuurgevecht. Geluidseffecten zijn ook dik in orde en met de volumeknop op een aantal standjes hoger klinkt het alleen maar vetter.

We weten nu dat de game grafisch prima is en dat het lekker speelt. Het verhaal is misschien niet heel spectaculair, maar is verder ook goed. De singleplayer speelt lekker weg, maar het is natuurlijk veel mooier om die teamleden van je te vervangen door vrienden. Je kunt de game maximaal met vier spelers spelen en wat is er nou mooier dan samen in coöperatieve modus door de singleplayer te gaan? Hierdoor beleef je toch een andere spelervaring dan wanneer je samen speelt met de computer. Liefhebbers van de multiplayer modus kunnen ook met Ghost Recon: Future Soldier aan de slag. Je kunt in de multiplayer modus met maximaal 12 spelers knallen. De multiplayer hebben we kort geleden al eens behandeld en gaan we nu niet veel dieper op in. Deze zit gewoon prima in elkaar, zo zagen we al in onze hands on.

Al met al kunnen we zeggen dat Ghost Recon: Futue Soldier een hele dikke game is. Zowel de multiplayer als singleplayer zijn goed uitgewerkt. Het verhaal is niet het sterkste punt van de game, maar alle high-tech snufjes maken heel wat goed. De optie om wapens aan te passen is altijd leuk, alleen jammer dat het niet echt meerwaarde biedt. Een spel vol stealth gameplay afgewisseld met harde vuurgevechten en spannende situaties zorgen voor een intense beleving. Ghost Recon: Future Soldier ligt inmiddels al in de winkels. De PC gamers zullen helaas moeten wachten tot 15 juni.


  • Auteur: Martin de Boer | Genre: Tactical shooter | Release: 26-05-2012 | Uitgever: Ubisoft | Ontwikkelaar: Ubisoft / Red Storm
    Graphics: 8.3 | Geluid: 8.8 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 8.0 | Replay: 8.5
    8.3
    + Mogelijkheid om wapens aan te passen
    + Coöperatieve singleplayer
    + Variatie in levels
    - Verhaal niet spectaculair
    - Hier en daar wat schoonheidsfoutjes
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx