GamesCom 2019 – Deliver us the moon, The Blair Witch en No straight roads

thumbnail

Deliver us the moon

Science fiction? Check. Sfeervol? Check. Fantastisch sound design? Check. Deliver Us The Moon is een verhaal gebaseerde thriller die zich in de nabije toekomst afspeelt. De natuurlijke grondstoffen van de aarde zijn vrijwel op en de mensheid haalt grondstoffen nu van de maan. Op den duur verliest de aarde alle communicatie met de basis op en rondom de maan. Aan jou om uit te zoeken wat er aan de hand is en ervoor te zorgen dat er weer grondstoffen naar de aarde worden verstuurd. Deliver Us The Moon focust zich op ontdekking. In theorie zijn de enige vijanden de elementen (gebrek aan zuurstof bijvoorbeeld) waar de mens nou eenmaal niet tegen bestand is. Ik werd geraakt door het fantastische sound design, de eenzame sfeer en het mysterie van de lege maanbasis. De gameplay was wat simpel. Ik moest bijvoorbeeld opzoek gaan naar knoppen om deuren te openen en zuurstofflessen verzamelen om te overleven in de ruimte. Daar gaat het bij verhaal gebaseerde games echter niet direct om. Sfeer en verhaal zijn vele malen belangrijker. De atmosfeer van de ruimtebasis is gelukkig dik en orde.
Voor fans van de films Gravity, Moon en 2001: A Space Odyssey en voor iedereen die weer eens een goede ruimtethriller willen beleven.

Blair Witch

Een monumentale film in 1999. The Blair Witch Project was een film die een genre had gestart of in ieder geval een goede trap onder de reet had gegeven. Gevonden videocassettes waarop een onheilspellende gebeurtenis te zien is. The Blair Witch game is losjes gebaseerd op deze iconische film en probeert dezelfde psychologische horror te presenteren. Je speelt als Ellis, een voormalig politieagent met een wat problematisch verleden. Als Ellis ga je samen met je trouwe viervoeter Bullet opzoek naar een jongetje, die verdwenen is in de bossen van Maryland.
De demo die ik heb gespeeld bestond uit vijf hoofdstukken die verdeeld waren over de volledige lengte van de game. Zo begon het bij de oprit van het bos, werd ik achtervolgd door een onzichtbare entiteit, moest ik met behulp van een videocassette de tijd terugspoelen om een puzzel op te lossen en belandde ik uiteindelijk in het huis van de Blair Witch zelf. Ik moet zeggen dat de atmosfeer er goed inzit, vooral door de geluidseffecten. Tijdens de achtervolging vallen er meerdere bomen om met een gekraak dat net zo dreigend is als in de film. Het huis lijkt op een gigantische puzzel waar je verwacht dat in iedere hoek wel iets op je af kan komen. Het is niet zozeer eng, maar eerder beklemmend. De nadruk ligt zeker niet op het laten zien van de monsters. Eerder op het onder je huid kruipen. De demo voelde wel een beetje abrupt aan, omdat er flinke gaten in leken te zitten. Logisch natuurlijk, ik kreeg daarentegen niet direct een gevoel bij het verhaal en hoe belangrijk het verleden van Ellis is. Daar komen we echter snel genoeg achter, aangezien de game 30 augustus al uitkomt.

No straight roads

No Straight Roads is een muziekgame verpakt in een adventure game met een flinke knipoog naar de huidige muziekwereld. Vinylcity is een stad die met behulp van muziek wordt voorzien van elektriciteit. Artiesten dienen audities te doen om uitgekozen te worden om de stad van stroom te voorzien. Door de populariteit van EDM bestaat rock zo ongeveer niet meer. Sterker nog het is verboden om rockmuziek te maken. Dat is natuurlijk een wereld waar niemand in wil leven. Rockmuzikanten gaan daar dan natuurlijk ook iets aan doen. Je speelt als de groep Bunk Bed Junction. Een indierock band bestaande uit een gitarist en een drummer.
No Straight Roads is geen rhythm game, maar een action adventure. Muziek is daarentegen wel in ieder onderdeel van het spel gewoven. Vijanden vallen aan op het ritme van de muziek en bosses gebruiken duidelijk een bepaalde moveset die bij de muziek hoort. Zo vocht ik tegen DJ Subatomic Supernova die het sterrenstelsel als een draaitafel gebruikte. Bij iedere scratch vlogen de planeten mij om de oren. Een opening zoeken zat direct in lijn met de rustigere passages van de muziek. Je hoeft geen muzikaal genie te zijn om het spel te spelen. Een klein beetje gevoel van ritme helpt wel. Al is het maar met je hoofd mee bewegen. Iets wat zo ongeveer automatisch gaat. In combinatie met de unieke artstyle kan dit nog eens een erg leuke game worden.


  • Auteur: | Genre: Gamescom | Release: 22-08-2019 | Uitgever: | Ontwikkelaar:
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx