GamesCom 2014 – FIFA 15, Nosgoth, Skylanders en Borderlands

thumbnail

FIFA 15

Het was dit jaar ook weer geen verrassing om een nieuwe FIFA te zien. Dit jaar heeft EA vooral op grafisch vlak een hoop verbeteringen doorgevoerd. Tijdens onze hands-on hebben we alleen kunnen proeven van de normale potjes FIFA. Natuurlijk zal Ultimate Team en Carreer er zoals elk jaar weer gewoon bijzitten. Wat ons opviel aan de partijtjes is dat EA grote stappen voorwaarts heeft gemaakt op grafisch vlak, we speelden op de Xbox One en PlayStation 4 en hierop zag FIFA er prachtig uit. Het speelveld laat nu sporen van slijtage zien wanneer er slidings worden gemaakt en ook de kleding van de spelers laten deze sporen zien. Ook zijn er meer spelers ingescand waardoor deze heel realistisch ogen, ook doormiddel van deze spelers in te scannen met bepaalde gezichtsuitdrukkingen zie je nu emotie op het gezicht na een doelpunt. EA heeft waarschijnlijk goed gekeken naar hun afzetmarkt aangezien alle stadions van de Engelse premier league in de game zitten. Voor de Nederlandse liefhebbers moeten we het doen met generieke stadions en de Amsterdam ArenA.

Waar het spel uiteindelijk om draait is gameplay, we hebben heel wat wedstrijden erop zitten en de ervaringen waren positief en negatief. De positieve punten die we ondervonden is dat het spel nu heel vloeiend loopt. Het lijkt of het tempo iets hoger ligt dan in voorgaande delen en dit komt het spel ten goede. Uit FIFA 14 is meegenomen dat wanneer een speler onder druk staat het lastiger is een bal aan te nemen of te controleren. De animaties zijn een van de grootste pluspunten die we hebben ondervonden. Spelers vallen niet meer als een doos om maar rollen heel realistisch door, dit heeft wel al een aantal keer gezorgd voor een blessure doordat degene die het kopduel verloor hard ten val kwam. Ook uitgebreide animaties met inworpen waarbij een ballenjongen de bal gooit zou moeten zorgen voor een snellere doorgang van het spel, helaas bleek dit in de hands-on niet het geval, de ballenjongens gooiden de bal niet naar de speler waardoor er 2 ballen in het veld lagen en je zo 30 seconde verder bent voordat je kunt ingooien, we konden dit nog niet overslaan. Aan FIFA 15 konden we eigenlijk maar 1 groot nadeel ontdekken en dat was de keeper. Twee voorbeelden hiervan, onschuldige voorzet die rond de penalty stip terecht zou komen, we laten de keeper uitkomen, deze loopt tegen een cpu verdediger aan en valt waardoor vrij inkoppen ontstaat. Tweede voorbeeld een klutsbal in de 16 meter rolt terug naar de keeper, van een terugspeelbal was geen sprake waardoor de keeper deze bal zou kunnen oppakken, de keeper pakt de bal niet op, de speler krijgt geen controle over de keeper waardoor een aanvaller van de tegenpartij deze zo kan inschieten. Al met al lijkt FIFA 15 weer een stap voorwaarts te zijn, maar laten we hopen dat de keeper issues die we hebben ondervonden de wereld uit zijn op 25 september wanneer de game uitkomt.

Nosgoth

Een van de verrassingen kwam in de vorm van Nosgoth, een voor mij nog onbekende titel die speelbaar was op de Gamescom. Een game die wordt uitgebracht door Square-Enix. Nosgoth is een free-to-play multiplayer action game. Er zijn 2 teams, vampieren, die het meer moeten hebben van sneaken en melee aanvallen en er zijn mensen, die meer van de ranged attacks zijn zoals in third person shooters. Je speelt 2 rondes, 1 ronde met de mensen en een met de vampieren. Het team dat over deze 2 rondes de meeste punten wint de wedstrijd. De balans is erg goed tussen de vampieren en de mensen. Elk hebben hun sterktes en zwaktes, in het begin zullen de mensen makkelijker spelen zijn door de ranged wapens zijn hun meer rechtoe rechtaan vechters. Maar wanneer je de krachten van de vampieren goed onder de knie hebt zal het erg dicht bij elkaar liggen. En doordat je beide kanten speelt zul je beide teams onder de knie moeten krijgen. Door geld te vragen voor DLC kan er geld mee opgebracht worden. Enige vraag is hoe het dan zal gaan tussen spelers zonder downloadable packs en diegene die wel geld neerleggen, of de balans niet scheef wordt zoals in veel free-to-play games.

Skylanders: Trap Team

Skylanders: Trap Team is alweer de vierde titel in het Skylanders universum. Voor diegenen die Skylanders niet kennen is het een action adventure maar in plaats van een maincharacter kunnen spelers hun characters in de winkel kopen in de vorm van een figurine en die via een portal laden in de game. Met deze nieuwe game gaat het vooral zoals de titel zegt om het vangen(trappen) van eindbazen. In de vernieuwde portal zit een aansluiting voor ‘life traps’, een soort kristallen van ‘traptanium’. Wanneer je een baas verslagen hebt wordt deze opgeslagen in je vault op je platform. Je kunt deze ook opslaan in deze life traps, wanneer je bijvoorbeeld een baas verslaat van het element water kun je deze opslaan door een life trap van het water element in je portal te steken. Nu je deze gevangen hebt kun je switchen tussen je maincharacter en deze baas. Ook kun je deze baas nu meenemen naar vrienden, daar de life trap in hun portal steken en met deze baas spelen. Doordat alle bazen die je verslaat ook op je platform lokaal worden opgeslagen kun je deze ook later op een life trap zetten of een baas die je al op een life trap hebt staan vervangen door een ander. Dus je hoeft niet deze life traps te hebben voor alle bazen. Er zijn in totaal 8 elementen en meer dan 40 bazen die je kunt vangen en mee kunt spelen. Kwacharacters zijn er ook wat vernieuwingen, je kunt nu ook met mini’s spelen, de kleinere Skylanderfigurines, vergis je niet, met deze mini’s kun je ook heel goed het spel spelen aangezien deze ook flinke damage doen. Maar er zijn natuurlijk ook grote nieuwe figurines, de grotere hebben wapens gemaakt van traptanium waar ook de life traps van zijn gemaakt. Wanneer je met zo’n character tegen een baas vecht zie je zijn traptanium wapen oplichten en deze doen dan meer schade. Over het algemeen een prima uitbreiding op het Skylander universum. Natuurlijk kun je ook met figurines uit voorgaande delen spelen.

Borderlands the Pre-Sequel

Borderlands is weer terug met een derde deel. Het verhaal speelt zich af tussen deel 1 en 2, dus zoals de titel het al zegt, het is een prequel van de sequel. Je hebt de keuze uit 4 characters, Athena the Gladiator, Nisha the Lawbringer, Wilhelm the Enforcer en Claptrap. Het verhaal speelt zich af rond Handsome Jack, waar deze in deel 2 nog de slechterik is zul je in dit deel aan zijn zijde strijden. Het spel speelt zich af op de maan van Pandora en moet het dus vooral hebben van de lage zwaartekracht. Tijdens de hands-on merk je dat het veel meer Rambo stijl is, schuilen heeft minder zin door de lage zwaartekracht, je springt zo hoog dat de dekking niet meer werkt. Natuurlijk is het wat trager door de zwaartekracht, wanneer je springt heb je een goed overzicht om iedereen neer te knallen, maar doordat je zo lang in de lucht blijft hangen ben je ook een makkelijk doel. Voor de rest is het weer heerlijk schieten zoals in de voorgaande delen en blijft het met Claptrap een gekke boel.


  • Auteur: | Genre: GamesCom | Release: 19-08-2014 | Uitgever: | Ontwikkelaar:
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx