Final Fantasy XIII

thumbnail

Het was even wachten

Na jaren van wachten was het vorig jaar dan eindelijk zover voor Japan. Het spel waar het hele land op zat te wachten kon eindelijk opgehaald worden in de winkels in de buurt. Final Fantasy XIII is natuurlijk de titel waar ik over spreek, een ongekende franchise, al tientallen jaren lang, en met Final Fantasy Versus XIII in het vooruitzicht, konden we niet wachten om alvast te beginnen met deze titel, die begin deze week aankwam, maar helaas een dag uitstel beleefde door Sony’s klokincident.

Het was voor veel mensen natuurlijk een shock toen bekend werd dat Final Fantasy XIII niet meer exclusief was voor de PlayStation 3. Het spel komt deze maand namelijk ook naar de Xbox 360 maar is en blijft exclusief voor de Sony console in Japan, en dat dicht natuurlijk lichtelijk de wonden voor de aanhangers van Sony. Daarnaast valt nog te bezien of de kwaliteit van de Xbox 360 editie even hoog kan reiken als die van diens aanhanger, die natuurlijk veel nadelen kent door het ontbreken van Blu-Ray opslagmogelijkheden, en het feit dat de PS3 als lead platform werd gebruikt, en het comprimeren dus achteraf nog moest gaan beginnen. In ieder geval is het voor elke liefhebber een must om het spel op een zo’n goed mogelijke manier te kunnen beleven, en dat kan in dit geval enkel op de PS3.

Evolutie, of niet?

In ieder geval is het moeilijk om na te gaan hoe je deze game het best kunt benaderen. Is dit een succes voor de trouwe garde? Of is dit ook echt een game voor de nieuwkomers die nooit eerder met een Final Fantasy game te maken hebben gehad, en zich nu eens in het diepe willen gooien? Die vragen hoop ik te kunnen beantwoorden in deze review. Belangrijk is natuurlijk of de game ook geëvolueerd is, want ook het concept van Final Fantasy kan niet stil blijven staan. Grafisch weten we wel dat we hier te maken hebben met een eersteklas pareltje, maar zijn er ook nieuwe features bijgekomen? Het spel bevat namelijk een nieuw Break State battle systeem, waarmee het mogelijk is om opponenten in een staat van verminderde weerstand te brengen. Je moet namelijk een balk vullen van een opponent en deze vervolgens vullen voordat je tegenstander wat moeilijker grip krijgt op aanvallen die je plaatst. Dit kan zorgen voor langere battles, en soms ook moeilijkere gevechten waarin je je verkeert.

Daarnaast hebben de characters in het spel niet meer alle abilities tot hun beschikking. Het ligt aan de rol die je vertolkt of je bepaalde mogelijkheden krijgt tijdens de gevechten. Rollen bestaan uit Commando, Sentinel, Saboteur, Medic en nog enkele anderen. De rollen spreken veelal voor zich, zo zal de medic iedereen weerhouden van het witte licht aan het einde van de tunnel, en is de Commando wat meer gefixeerd op snelle aanvallen die fysieke kracht met zich meenemen. In de gevechten kun je deels bepalen wat de strategie van het team is, en die moet je vaak afstemmen op de tegenstanders, die niet altijd gevoelig zijn voor dezelfde aanvallen (waaronder magie en fysieke kracht). Zo kun je iemand laten healen, en kun je zelf continu aanvallen, maar je kunt natuurlijk ook met z’n alle de aanval kiezen en af en toe een potion aan je allies en jezelf geven om in leven te kunnen blijven. Producten die helpen je te overleven in gevechten en andere toevoegingen vind je in shops, waar je tevens je game kunt opslaan. Je medespelers, die wisselend met je meegaan of je verlaten en eventueel vervangen worden, worden door de A.I. bestuurd, en je bent dus vooral bezig met jezelf, en het in leven houden van je teammates en het bepalen van de basisstrategie van het team. Speelbare karakters in de game zijn Snow, de koppige maar sterke Lightning, Oerba Yun Fang, Sazh, Hope en Oerba Dia Vanille. Ieder heeft uiteraard zijn of haar eigen krachten en mogelijkheden.

Enkele nieuwe elementen

Verder is er een nieuwe Gestalt modus, waarmee vernieuwende functies aan het oproepsysteem worden toegevoegd. In deze modus maak je als speler gebruik van eenvoudige controls om de gecombineerde kracht van de personages en hun Eidolons te ontketenen en ernstige schade te berokkenen aan iedereen die je weg zal kruisen. Ook het ATB (Active Time Battle) systeem is verder verbeterd en biedt spelers meer vrijheid dan voorheen om een eigen strategie te bepalen en te verwezenlijken. De turns zijn niet meer statisch om de beurt, maar gebeuren realtime, waardoor het een constant lopend gevecht lijkt.

Natuurlijk bezit de game ook een verhaal, iets dat altijd erg belangrijk blijft in het spel en goed ondersteund wordt door de cinematics. Kort gezegd draait het verhaal om het redden van de wereld. Er zijn namelijk personen die tegen de huidige situatie in de Final Fantasy wereld zijn. De stoere en met veel praatjes besmette Snow heeft daarnaast nog zijn vriendin die in moeilijkheden verkeert, waardoor de personages geregeld uit en naar elkaar gedreven worden. Het verhaal zal niet geheel duidelijk zijn voor de nieuwkomers, maar is zeker goed volgbaar, en wordt ondersteund en verduidelijkt door grafisch overweldigende cinematics, die soms wat langdradig kunnen zijn, maar zeker niet misstaan.

Haarscherp en Haar-scherp

En grafisch misstaat dit spel zeker niet, want de tussenfilmpjes, intro, wat niet, zien er echt geweldig uit. De cinematics zijn werkelijk haarscherp en benutten elke pixel van een 1080p ondersteunende HD-TV. Soms komen objecten en karakters echter iets minder gestroomlijnd uit de verf. Zo zijn schouders soms niet rond, maar wat rechthoekig krom, en zie je soms wat kleine foutjes in de gezichten van characters, maar de overall look mag er zeker wezen. Vooral de haren van Lightning, goddelijk. De screens hebben zeker niet gelogen. Ingame is het een iets ander verhaal, want dan ziet alles er wat minder geweldig uit. De animaties van het rennen ogen soms wat stroef en eenvoudig, en ook de scherpte mist op dat vlak wel wat meer. De gevechten zien er daarentegen wel weer wat beter uit en stemmen me dan ook weer zeer content. Alles bij elkaar genomen is niet alles perfect, maar overtreft de game qua cinematics zeker een game als Heavy Rain, die in februari nog de lat hoog legde voor games als deze.

Ook qua audio is dit een kwalitatief hoogstaande game. De soundtracks wisselen elkaar af, maar komen ook geregeld als herhaling voorbij, wat het wat minder gevarieerd over laat komen. De tracks passen goed bij de fantasy sfeer die hoort bij Final Fantasy, en sluit uitstekend aan bij de sfeer waarin de speler zal verkeren. De geluiden van het rennen sluiten daarnaast ook goed aan, weliswaar in negatieve zin, bij de matige ren animaties, en komen wat simplistisch eenvoudig over. Maar echt zwaar wil ik dat zeker niet mee laten wegen, aangezien verder vooral een zeer verzorgde indruk wordt achter gelaten.

Als je heel wat vrije uren hebt, dan is Final Fantasy XIII een perfecte game die deze uren op kan vullen. Het spel zit bomvol chapters die echt zeer veel tijd opslokken en breidt zich geleidelijk uit zodat ook beginners overweg kunnen met de uitgebreide RPG-elementen die voorbij zullen komen in dit soms toch complexe spel. De battles lijken na verloop van tijd wat eenzijdig te worden maar door het uitbreiden van de gameplay mogelijkheden, die vooral neerkomen op nieuwe mogelijkheden en nieuwe tactische features, weet het spel toch boeiend te blijven. De gameplay is weliswaar erg lineair, waardoor het spel je niet echt zal uitnodigen om het nog eens te spelen, maar door het uitermate hoge aantal aan speeluren zal de game zeker niet aanvoelen als een miskoop met een te korte speelduur, integendeel. Final Fantasy XIII straalt perfectie uit op grafisch gebied, heeft een verder verbeterde gameplay, waardoor het met de tijd mee blijft gaan, en is daarnaast ook nog eens flink tijdrovend, waardoor ook dit weer een succes is geworden van Square-Enix.


Auteur: Jeroen Janssen | Genre: RPG | Release: 05-03-2010 | Uitgever: Square-Enix | Ontwikkelaar: Square-Enix
Graphics: 9.8 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 8.7 | Replay: 8.5
9.0
+ Grafisch overweldigend goed
+ Gameplay dynamiek evolueert verder
+ Lange speelduur
- Blijft vrij lineair
- Mist het laatste stapje naar perfectie
-

guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties

Naar boven