Dungeon Hearts

thumbnail

Dungeon Hearts lijkt goed gekeken te hebben naar andere mobiele games en als we de game dan ook opstarten flitsen er enkele game genres door je hoofd: endless runner, rpg, ritme en tenslotte een puzzel game. Maar wanneer we dan op start knop hebben gedrukt, hebben we te maken met een rpg ‘light’ in combinatie met een puzzel game als vechtsysteem. Dit concept hebben we natuurlijk al eerder voorbij zien komen in Puzzle Quest, maar Dungeon Hearts wijkt al snel af van dat principe en creëert hiermee een frisse, maar niet altijd geslaagde, combinatie van gameplay elementen.

Vier vechters op een rij

In Dungeon Hearts gaan vier vechters: een soldaat, een boogschutter, een magiër en een healer op stap om het einde te halen van de dungeon. Je vier vechters zijn dan ook rennend te vinden aan de linkerkant van het beeldscherm. Wanneer je een monster tegenkomt, begint het gevecht, maar voordat we daar dieper ingaan, eerst iets meer over het RPG element. De vier vechters ontvangen ervaringspunten na het verslaan van de vijanden om zo hun levels te laten stijgen. Bij drie van te voren bepaalde punten unlock je nieuwe skills, met drie skills maximaal per krijger. Wanneer je game-over gaat verlies je al je progressie en er is ook geen mogelijkheid om iets van je behaalde punten mee te nemen. Hierdoor mist het gevoel van progressie en dit is toch wel belangrijk in een RPG. Daarom zou ik dit ook minder een RPG noemen en meer een puzzel game omdat er weinig met je karakters gebeurt gedurende het spel. Met alleen een overzicht van vijanden en achtergrond verhalen van de vier strijders kunnen we niet spreken over enige verdieping van de wereld waar het zich in af speelt.

Deze titel draait dan ook om de gameplay en deze is redelijk diep te noemen mits je er de tijd voor neemt. Er zijn 4 rijen te vinden, één voor elke krijger. Op deze rijen (de fate stream) komen er van de rechterkant diverse cirkels langzaam naar links bewegend geschoven. De cirkels hebben vier verschillende kleuren en elke kleur representeert een krijger. Naast deze cirkels bevinden er ook vijandelijk stenen op de fate stream. Wanneer deze stenen jouw vechters bereiken wordt hun schade toegediend. Deze cirkels kun je verplaatsen om zo setjes van drie van dezelfde kleur te krijgen. Tap op het setje en je creëert een kristal. Tap nogmaals op het kristal en de vijandelijke stenen op dezelfde rij en dezelfde kleur stenen op die rij en in dezelfde kolom ontploffen om zo een combo te creëren en een aanval te doen. De grote van je combo bepaalt hoeveel schade je doet en de kleuren van de kristallen bepalen welke vechters een aanval doen. Als je een monster hebt verslagen, mag je weer setjes van drie maken om de vechter van die kleur ervaringspunten mee te geven. Skills bepalen hier voornamelijk hoe goed je het doet. Verpruts je dit onderdeel dan kan je net zo goed opnieuw beginnen. Het is wel jammer dat het niet zichtbaar is hoeveel levenspunten de vijand heeft en hoe effectief jouw aanvallen zijn. Op papier klinkt dit veel ingewikkelder dan het is en je pakt het dan ook zo op. Deze basis werkt erg vloeiend op de iPad en er is een verslavende factor aanwezig, maar het wordt je al snel heel veel moeilijker gemaakt.

Snel! Een setje van drie.

Later in de game komen er namelijk diverse variaties stenen op je af. Vijanden die je tweemaal moet raken met een kristal, stenen die je niet kunt verplaatsen, stenen die je kapot kunt tappen, stenen die giftig zijn en ga zo maar door. Dit maakt het veel spannender en moeilijker, maar de gameplay verandert weinig. Je bent alleen maar bezig met dezelfde actie: setjes maken. Deze moeilijkheid zal op de normale moeilijkheidsgraad er al snel voor zorgen dat je het overzicht kwijt raakt en de strak voorbereide combinaties maken plaats voor zo snel mogelijk een setje van drie maken. Hierdoor verliest de game zijn charme, omdat de game onvergeeflijk is als je een enkele fout maakt en je heel snel heel veel levenspunten verliest. Een groot probleem wat hier dan ook weer meespeelt is dat je de game niet kan saven. Het is niet mogelijk om de game op te slaan voor later. De game gaat al snel richting een uur als je het eind wilt halen en er zullen weinig mensen zijn die dit er voor over zullen hebben. Ook een grote bug is aanwezig, de game crasht wanneer je de game pauzeert en vervolgens weer verder gaat. Hierdoor heb ik al meerdere malen een game van minimaal 30 minuten verloren, doordat ik de game pauzeerde of de iPad dichtsloeg. De beloning is bovendien ook klein als je de game uitspeelt. Als je het spel uitspeelt, krijg je een nieuwe soundtrack en dit voelt dan ook minimaal aan. De highscores zijn leuk, maar dan moeten er ook mensen in je omgeving de game fanatiek spelen. Gelukkig is de aankleding van de game dik in orde, alles ziet er verzorgd uit en de soundtrack is ook erg sterk.

Dungeon Hearts is een game waar je goed van moet weten wat het is, voor dat je hem aanschaft in de app store. De game lijkt op diverse games en genres, waardoor de game al snel uitgebreider en ingewikkelder lijkt dan het in werkelijkheid is. De game is een uitgebreide puzzel game, waarbij je setjes van drie moet maken met heel veel obstakels op je weg. Ik waardeer dat de game voornamelijk op de skill van de speler is gebaseerd, maar de moeilijkheid knalt zo snel omhoog dat je er weinig aan kan doen. Het crashen als je de game pauzeert, helpt natuurlijk ook niet. Met een kleine update zou dit een erg verslavende game zijn met een frisse combinatie van gameplay, maar op dit moment blijft het op een voldoende hangen.


Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Puzzel | Release: 13-04-2013 | Uitgever: Devolver Digital | Ontwikkelaar: Cube Roots
Graphics: 7.0 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 6.5 | Besturing: 6.5 | Replay: 6.0
6.5
+ Leuke frisse combinatie van drie op een rij
+ Ziet er verzorgd uit
+ Leuke soundtrack
- Moeilijkheidsgraad schiet omhoog
- Enkele bugs
- Geen mogelijkheid om te saven

guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Naar boven