Duke Nukem Forever

thumbnail

Born to be wild!

Voor vele zal Duke Nukem Forever al in het dal van de vergetenheid verbannen zijn. Waarom ook niet, wie denkt er nu nog aan een game die al te lang in ontwikkeling is. Het kan zijn voordelen hebben, maar natuurlijk ook zijn nadelen. Wil men de game zo perfectioneren dat het developersteam van 3D Realms geen toekomstige fouten tegemoet zal zien? Of is het een kwestie van achter de feiten aan lopen en voortdurend weer vernieuwingen toepassen om zo het spel toch nog rendabel te maken, daar waar het eigenlijk toch achter loopt op de huidige game generatie? Dat laatste kan ik bijna zeker uitsluiten, want waarom zou je met iets verder gaan als het toch als sneeuw voor de zon zal gaan verdwijnen? Het moet een waar spektakelstuk gaan worden dat gewoonweg niet mag gaan falen. Als Duke Nukem dus faalt, zal 3D Realms een grootse tegenslag te verwerken krijgen, misschien wat zelfs resulteert in een faillissement. Als je zo’n risico neemt, dan moet je niet opkijken als je ooit een keer tegen de lamp loopt.

Mede door enkele toekomstige gedachten en consequenties die als gevolg in de gaten gehouden moeten worden lijkt het me een spel dat zeker niet zomaar in de kou gezet mag worden. Maar wat moet datgeen worden dat Duke onderscheidt van andere games? Het geheim van Duke Nukem Forever lijken de physics te worden. Deze zijn al meerdere malen ter discussie gesteld. Half-Life 2 physics goed? I don’t give a shit about that crap! Geruchten, uitspraken en geschreeuw, hopelijk is het niet voor niets.

We kunnen wel gaan discussiëren over het hoe en wat van Duke, die vooral bekendheid kreeg in het DOS-tijdperk, feit blijft dat het brede mannetje met oranjegekleurd haar nog lang niet stervende is. Duke is en blijft een legende en dat is misschien wel iets wat het succes moet gaan garanderen. Voor de aankondiging van dit deel wist men nog niet precies wat er geproduceerd moest worden. 3D Realms was namelijk op zoek naar een nieuw origineel concept. In 1997 had de developer plannen om een nieuwe side scrolling titel uit te brengen maar dat werd dus toch afgeblazen, hopelijk zal dit binnenkort een goed gebleken keuze worden.

Waarom heeft die ontwikkeling zoveel tijd nodig? Sommige tijdsdurende oorzaken zijn wel bekend. Zo werd er gewisseld van engine, daar waar in 1997 werd begonnen met het modificeren van de Quake II engine, daar heeft men toch gekozen voor de Unreal engine. Hierdoor moesten alle maps en dergelijke textures weer opnieuw gerestyled worden om zo te kunnen werken op de nieuwere engine. Daarnaast was het modificeren van de grafische motor, zoals gezegd, een helse klus. Zo moest de skeleton animation en motion capturing nog toegevoegd worden aan de beschikbare features. Of men nu weer is overgestapt op een hernieuwde engine is onduidelijk. Is er al een release datum bekend van de game? Nee, totaal niet, When It’s Done.”. Dat is het enige wat we voorlopig veelvuldig te horen krijgen. Men wil in ieder geval geen simpele crap uit gaan brengen, dat maakte ook Joe Siegler onlangs bekend: “If we had wanted some quickie piece of crap, it would have been out ages ago.”.

In 2001 werden al enkele screenshots van het toekomstige resultaat laten zien. Deze werden hoogstpersoonlijk door 3D Realms weg gehaald. Dit omdat de screenshots totaal niet representatief zouden zijn voor wat nog zou komen. We mogen dus heel wat meer verwachten dan wat toen werd laten zien. Wij vonden nog enkele van deze shots, maar let op! Dit zijn bij lange na niet de originele screens die we zullen mogen gaan verwachten binnenkort (of over enkele jaren).

Duke Nukem Forever krijgt een verhaal, dat mogen duidelijk zijn. Misschien is het niet al te origineel meer, maar indrukwekkend klinkt het wel. De EDF (Earth Defense Force) wordt namelijk overrompeld door aliens. Deze zouden door Dr. Proton (bekend van de originele van Duke Nukem game) gestuurd zijn. De aliens zijn in staat andere mensen over te nemen. Mensen veranderen dus ook in aliens, gedaantewisselingen zouden er vrij ranzig uit zien en gezien de E3 2001 movie die we voorgeschoteld kregen in 2001 lijkt het erop dat we van de storyline best wel wat mogen gaan verwachten, een Doom-sfeertje misschien? Uiteraard zijn we ook benieuwd over de grootte van het arsenaal aan wapens dat je zult gaan krijgen. Wat we gaan krijgen is niet exact bekend, maar de Mighty Foot is weer terug, net als de machine gun, de RPG, laser trip Duke’s favoriet, de aloude shotgun. In totaal zullen we een geschat aantal dat net onder de 15 wapens ligt mogen verwachten. Helaas mogen we de akimbo guns niet verwelkomen. Geen wapen per hand meer dus. Wat wel elk wapen bezit is een alternate mode. Door het gebruik van de rechtermuisknop kan een andere actie/wapen aangeroepen worden in de vorm van granades, zoom-in of wat dan ook. Of toch wat meer de tactische richting op? We zullen zien…

Eat shit and die!

Waar het natuurlijk om draait bij Duke Nukem zijn de leuke quotes die uit de brutale mond komen van de game held. ‘Hehe, what a mess’, ‘Your face, your ass, what’s the differince’. Dergelijke simpele uitspraken hebben we in Duke Nukem: Manhattan Project, die toch enigszins erg tegenviel niet gekregen. Iets wat de fans zorgen baarde en wat dus ook daadwerkelijk klachten opleverde. Hier gaan ze zeker iets aan doen, maar het zal een serieuze game gaan worden die niet geheel de humoristische kant op kan, en mag gaan.

“As for humor in DNF. It’s going to be a fairly serious game, but there will be amusing moments simply due to Duke and his attitude, or lighter moments with an npc here or there. Even Duke was fairly serious (at least it was supposed to be). We never meant to make a campy/comedy game. It was meant to be serious, but Duke would lighten the mood with one liners from action movies of the 80’s from time to time.

De graphics, de Unreal engine wordt dus gebruikt (ook wel die van Unreal 2). Deze bleek al aardig zwaar te zijn. De systeemvereisten zijn dan ook al een beetje duidelijk. Zo werd gezegd dat een GeForce 4 gewoonweg niet meer zou volstaan in de periode van de release. Ook een 2.5 ghz cpu zou wellicht niet meer genoeg zijn. Aangezien het Open GL tijdperk inmiddels wel zo’n beetje uitgestorven is zal er gebruikt worden gemaakt van Direct 3D features. Meer is er eigenlijk nog niet bekend, laatste dat we kunnen vertellen is dat het spel, zoals verwacht, gebruik maakt van hardware/software T&L (Tranfsform & Lighting), maar dat is niet iets waar we ons druk over hoeven te maken aangezien de Geforce 2-reeks al gebruik kon maken van deze functie, dit wordt dan ook al jaren toegepast in games.

Iets belangrijks wat ook de developer veelvuldig wist te bestempelen zijn de multiplayer mogelijkheden. Het spel zal een singleplayer mode gaan krijgen maar deze zou niet al te glorieus zijn. Er kan via het internet/LAN gespeeld worden. Tegenvallend is wel het ontbreken van een degelijke co-op mode. Wel zal een Capture The Flag (CTF) mode hoogstwaarschijnlijk gaan verschijnen. Of er ook nog een DM (Deathmatch), Last Man Standing en TDM (Team Deathmatch) mode zullen komen is een raadsel. De developer houdt al graag de belangrijke aspecten van de game voor zich.

Iets wat we bijna zouden vergeten zijn de physics, hoe zit het daar precies mee? Dat weet op dit moment ook nog niemand, alleen de developer zelf. Wat echter wel beloofd werd zijn levendige omgevingen waarin alles aan flarden geschoten kan worden, maar ook eventueel gebruikt kan worden. Half-Life 2 bezat al goede physics, maar Duke Nukem Forever zou deze simpel gaan overtreffen. We zijn benieuwd.

Wat ik ervan verwacht? Ik weet het niet, de physics zullen wellicht de game naar een hoger niveau gaan brengen, maar de Unreal engine voor games voor de toekomst? Dat wekt enige vraagtekens op. Door het toch vrij aardige verhaal en de hopelijk terugkomende humor van Duke hoop ik op een game die zijn jarenlange productie ook in succes om kan zetten, want dat mag onderhand wel. Payback time!


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Shooter | Release: 04-12-2005 | Uitgever: 3D Realms | Ontwikkelaar: 3D Realms
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx