Dragon Quest Monsters: Joker

thumbnail

Wat zou het toch mooi zijn om het leven van een scout te kunnen leiden. Je hoeft je nergens zorgen om te maken en kunt de hele wereld verkennen. Onderweg zul je af en toe eens iemand in nood moeten helpen, maar je hoeft tenminste niks te betalen. Je bent ook nooit alleen omdat je altijd gezelschap van een monster hebt. Samen met deze vreemde wezens kun je het opnemen tegen andere scouts en je kleine vriendjes steeds sterker maken. In het spel Dragon Quest Monsters: Joker is dit echter allemaal een illusie. Je zit namelijk opgesloten in een cel omdat je tegen de wil van je vader in mee wou doen aan een monster-scouting toernooi. Gelukkig heeft hij plannen voor jou en besluit je vrij te laten. Deze man is de baas van de geheime organisatie CELL en kan jou goed gebruiken voor zijn snode plannetjes. Vreemd genoeg wil hij dat je undercover alsnog meedoet aan het toernooi en zoveel mogelijk monsters voor hem mee terugbrengt.

Dit is het moment waarop je je avontuur in Dragon Quest Monsters: Joker (DQMJ) begint. Je mag kiezen uit drie monsters om mee te nemen in je avontuur. Met dit beest zul je dan gevechten moeten aangaan. Je kunt reizen over zeven eilanden waarop je elk verschillende taken zult moeten uitvoeren. Je loopt rond in een driedimensionale wereld waarin je ook de wilde monsters ziet rondhangen. Dit vind ik een goed concept omdat je dan ook de mogelijkheid hebt om gevechten uit de weg te gaan. Zodra je een vijand aanraakt zul je moeten strijden. Je kunt maximaal drie monsters bij je hebben om te laten vechten en je kunt ook nog drie andere monsters selecteren als vervanging. Deze kun je dan buiten het gevecht omwisselen als er bijvoorbeeld één van je vechters dood of ernstig gewond is.

Pokémon zonder ballen

Om de beurt zullen je vijanden en jij kunnen aanvallen. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Op het onderste scherm van je DS kun je kiezen om je monsters zelf te laten kiezen welke tegenstander ze aanvallen, of om ze zelf orders te geven. Je kunt de vechttactiek van elk monster ook aanpassen, zodat ze bijvoorbeeld alleen magische aanvallen gebruiken. Als je op ‘Give Orders’ drukt zul je bij elk van je vechters kunnen kiezen welke aanval ze doen en welke tegenstander ze aanvallen. Tijdens je reizen krijg je ook vele voorwerpen tot je beschikking. Enkele van deze dingen, zoals heal items kun je dan ook in wedstrijden gebruiken. Het is allemaal best uitgebreid en elk wezen heeft zijn eigen skills die hij of zij kan leren. Een onbekende optie is ‘scout’.

Dit vind ik wel één van de beste dingen die ik in een monster-capture RPG heb gezien. De pokéballs uit Pokémon zijn niet langer modern. In DQMJ zijn deze gedegradeerd, door de invoer van de scoutring. De scoutring geeft je beesten de kracht van overtuiging. Zodra je op de scout-optie drukt vult een kracht hun lichaam, waardoor ze zich gaan uitsloven voor het te vangen monster. Dan verschijnt er een percentage in het schermpje, dat aangeeft hoeveel kans er is dat je tegenstander zich bij je wil aansluiten. Hoe sterker je eigen monsters zijn, hoe hoger deze kans wordt. Dit vind ik erg fijn omdat je dan zelfs bij heel sterke vijanden die je nog lang niet aankunt, alsnog een kleine kans hebt om ze te verkrijgen.

Animé in een RPG

Deze diepgang zie je ook in de rest van het spel terug. Naast het trainen van je wezens kun je ze namelijk ook nog met elkaar laten fuseren. Hier zitten dan wel een paar regels aan verbonden. Ze moeten namelijk minimaal op level tien zitten. De monsters zijn onderverdeelt in drie types en acht rassen. Je hebt negatieve, positieve en neutrale types. Voor een fusie heb je dan een negatief en positief monster nodig. Een neutraal beest kan met zowel een positieve als een negatieve samensmelten. Hierdoor kun je steeds sterkere freaks krijgen. Wat ik hier dan weer wel irritant aan vind is dat de nieuwe creaties weer van level één zijn, waardoor het heel lang duurt voordat hij weer goed te gebruiken is in je hoofdteam. Je staat dus voor veel moeilijke keuzes.

Ook het kiezen voor welk monster ontstaat uit de fusie is soms nogal lastig. Er komen drie verschillende rassen uit zo’n proces, waarvan je er eentje moet uitzoeken. Sommige wezens komen er heel vet uit te zien, maar ik kwam ook heel vaak wezens tegen die ik al eerder had gescout, maar dan met een ander kleurtje. Er zitten tweehonderd verschillende monsters in het spel, maar op deze manier is dat aantal natuurlijk ook snel behaald. Van mij had daar dus wel iets meer variatie in mogen komen. De animaties zien er daarentegen wel weer heel goed uit.

Ook nog een stukje Dragon Ball Z

Het spel maakt namelijk gebruik van cell-shaded graphics, getekend door Akira Toriyama (de striptekenaar van Dragonball Z). Zijn stijl zie je echt duidelijk terug in alle personages. De ogen lijken sprekend op die van de Saiyans. Dit is dan denk ik ook wel één van de grote pluspunten aan dit spel. Ook de spelwereld zelf ziet voor op de DS mooi uit. Je kunt behoorlijk ver vooruit kijken. Het is helaas wel goed te zien dat de DS toch niet zulke krachtige hardware bezit. Sommige monsters kun je al van een behoorlijke afstand zien aankomen, terwijl andere zomaar ineens midden in beeld verschijnen, waardoor je niet meer aan de kant kunt springen. Ik heb me hieraan soms best wel geërgerd. Ook enkele hoekjes van de omgeving zijn niet altijd goed doorgetrokken. Af en toe kwam ik oog in oog te staan met een onzichtbare muur.

De muren van je speelruimte staan daarentegen wel weer ver van je weg. DQMJ bevat namelijk ook een multiplayer. Je kunt via Multi-card play monsters met elkaar ruilen, maar de beste toevoeging komt dan toch van de mogelijkheden via Wi-fi Connection. Je kunt hierbij vijf teams van andere spelers downloaden naar je eigen spel, waarmee je een toernooitje van vijf partijen kunt spelen. Dit is opzich wel leuk en aardig, maar ik mis toch wel een beetje de mogelijkheid om live tegen andere scouts te vechten. Deze teleurstelling wordt nog een beetje verzacht door de online ranking die je krijgt met het spelen van deze kleine toernooitjes.

Toch denk ik dat alleen al de ervaring van de kern van het spel genoeg moet zijn om dit spel tot één van de fatsoenlijke DS-games te rekenen. De gameplay staat ijzersterk en de animaties van Akira Toriyama zien er geweldig uit. Met meer dan tweehonderd monsters denk ik dat dit gemakkelijk een spel zou kunnen worden om honderd uren aan tijd in te steken. Het heeft echter ook nog wel een paar kleine mankementjes. Er zijn veel wezens die op elkaar lijken, maar dan met een ander kleurtje en totaal andere skills. Helaas is de hardware net niet krachtig genoeg waardoor niet alle processen altijd even goed verlopen. Het Wi-fi gedeelte voegt dan wel weer wat waarde toe, maar het geeft niet helemaal het online gevoel dat je bij bijvoorbeeld Pokémon wel hebt. Ik raad Dragon Quest Monsters: Joker dan ook zeker aan bij grote RPG fans, maar voor nieuwkomers in het genre zijn er veel betere games te vinden.


  • Auteur: Robin Kooistra | Genre: Turn-based RPG | Release: 14-03-2008 | Uitgever: Square Enix | Ontwikkelaar: Square Enix
    Graphics: 8.3 | Geluid: 6.8 | Gameplay: 8.7 | Besturing: 7.0 | Replay: 7.6
    7.7

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx