Dante’s Inferno

thumbnail

In de middeleeuwen schreef de schrijver Dante Alighieri zijn boek La Divina Commedia, ofwel de Goddelijke Komedie. Dit boek wordt alom beschouwd als een van de beste literaire werken uit zijn tijd en heeft als basis gediend voor veel kunst, films en nu dus ook een game: Dante’s Inferno

Alles voor de liefde

In de Goddelijke Komedie beschrijft Dante zijn reis door de hel om zo zijn geliefde Beatrice uit de handen van Lucifer te redden. Hierin geeft hij een zeer uitgebreide beschrijving van de hel, waarin hij het indeelt in negen verdiepingen. Iedere verdieping huisvest een bepaald type zondaar, en de laatste, negende verdieping, is het huis van de ergste zondaars die er zijn, samen met lucifer zelf. Het boek zelf bestaat echter grotendeels uit dialogen en beeldt Dante af als een poëet in plaats van een stoere vechtersbaas die alles kort en klein hakt. In het boek vindt sowieso heel weinig actie plaats: niet bepaald iets om een brute actiegame op te baseren.

Het was dan ook redelijk te verwachten dat de makers de nodige artistieke vrijheid hebben genomen en van de poëet Dante een stoere kruisridder heeft gemaakt. Ook zijn er de nodige aanpassingen en toevoegingen aan het verhaal gedaan om het wat geschikter voor een game te maken, zoals het feit dat Dante de dood verslaat in een gevecht en zo zijn zeis bemachtigt als een wapen. Gelukkig is de basis van Dante’s verhaal hetzelfde gebleven en is EA trouw gebleven aan Dante’s beschrijvingen van de onderwereld. Bovendien vormt deze indeling een perfecte basis voor een game, dus dat zit wel snor.

God of War

Dante’s Inferno is een Hack ‘n Slash actiegame net als God of War. Dante zal het opnemen tegen tal van vijanden en ze te lijf gaan met zijn zeis. Zo kan Dante korte, snelle aanvallen uitvoeren, maar ook harde klappen. Wanneer je bovendien een vijand aanvalt die wat verder van je af staat, steekt Dante de zeis uit, net zoals de blades van Kratos. Daarnaast kan Dante zijn vijanden met zijn zeis ook naar hem toe halen en zo verschillende combo’s uitvoeren. Zo kan hij ervoor kiezen om zijn vijanden bloederig af te slachten of ze met je heilige kruis te verlossen. Naast het vechten zijn er ook nog de nodige puzzels die je moet oplossen om zo verder te komen.

Wat echter het meest de aandacht trekt zijn de grote bossfights. Zo zul je het opnemen tegen Charon (de veerboot die de doden naar de hel toe brengt), Cerberus en Koning Minos (die de doden beoordeelt). Aangezien deze knapen allemaal vele malen grote zijn dan jijzelf, zul je de nodige acrobatische toeren uit moeten halen om ze neer te halen. Dit gaat gepaard met de nodige quicktime events die de bloederige slachtpartijen in beeld brengen.

Keuze’s maken

Het verhaal van de game zal zich, naast Dante’s reis door de hel, grotendeels focussen op Dante’s eigen verleden en zijn zonden. Hoewel Dante namelijk alles doet voor zijn geliefde Beatrice, is hij zelf niet zo’n net mannetje en heeft hij tijdens zijn kruistochten ook de nodige zonden begaan. Tijdens zijn reis zal Dante hier dan ook meerdere malen mee geconfronteerd worden en vaak voor de keuze van goed of kwaad worden gezet. Zo zul je verschillende shades tegenkomen en de keuze hebben hen te straffen of te bevrijden. Hoewel het straffen makkelijker is, zal het bevrijden van deze shades een grotere beloning opleveren: de goede weg is namelijk niet altijd de makkelijkste weg. De keuzes die je vervolgens in de game maakt zullen het verloop ervan dan ook beïnvloeden.

Op grafisch gebied mag Dante’s Inferno er ook zeker wel wezen. Dit zeg ik niet zozeer vanwege het grafisch detail, maar vanwege het geweldige design. De hel is uniek vormgegeven en de veelal bizarre, en ook ranzige characters die je tegenkomt dragen bij aan de ervaring. Daarnaast loopt alles op een stabiele 60 FPS, zelfs tijdens erg drukke scènes.

Het is eigenlijk min of meer een wonder dat Dante Alighieri’s Goddelijke Komedie nog nooit model heeft gestaan voor een game. Het universum dat Dante in zijn verhaal neerzet is er perfect voor en Dante’s Inferno lijkt daar het levende voorbeeld van te zijn. De game biedt snelle, brute actie gecombineerd met prachtige vormgeving en een goed verhaal. Het feit dat sommige gameplay mechanieken toch wel een beetje erg veel op God of War lijken is voor lief te nemen, want goed gejat is immers beter dan slecht bedacht. Als je dus je dorst voor God of War moeilijk kunt stillen of een soortgelijke game op je Xbox wilt kunnen spelen, dan is Dante’s Inferno zeker een titel om in de gaten te houden.


Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Hack 'n slash | Release: 05-02-2010 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: Visceral Games
Graphics: 7.8 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 8.0 | Replay: 7.0
8.0
+ Brute, soms zelfs barbaarse gameplay
+ Schitterende cinematics en omgevingen
+ Eén grootse achtbaanrit
- Te statische camera
- Kwalitatief niet de beste game
-

guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties

Naar boven