Column: We zijn ook nooit tevreden…

thumbnail

Wat ik me de laatste tijd nogal afvraag is het volgende: Waar is het aloude console tijdperk? We leven in een tijd waarin niets meer genoeg is. Nintendo wil de innoverende kant op, en Microsoft en Sony moeten de specificaties van hun console weer zo hoog mogelijk proberen op te krikken. Vroeger hoefde dit nog niet. Met 8 bit hardware waren we tevreden, niks online, niks mooie graphics, lekker offline spelen, eventueel met een speler of 2. Dat was allemaal genoeg, maar nu niet meer. De mens verwacht steeds meer, en alles gaat sneller dan ooit. Had je ooit kunnen denken dat de specificaties na ongeveer 5 jaar later zo’n 3 á 4x hoger zouden uitvallen? In het verleden ging het een stuk minder snel, maar was men des te gelukkiger. We zijn ook nooit tevreden…

Voor 600 euro moeten we een hele doos met rotzooi ontvangen. Een groot pakket met alle nieuwste hardware van dien. En dan klaagt de mens nog over een te hoge prijs. Dat krijg je als je met de tijd mee wil gaan. Vroeger kocht je een SNES voor een leuk prijsje, maar kreeg je er ook daadwerkelijk technologie voor terug? De GameBoy is een goed, persoonlijk voorbeeld van een probeersel van de toekomst. Ik zat dan ook in het verleden veel te stuntelen met vrienden om een MP-game van Tetris op gang te krijgen. Linkkabel erin, tegelijk booten, en gaan met die banaan. Plezier voor het leven, met simpele zwart/wit (lees: geel/grijs) graphics als resultaat. Het mocht in die tijd allemaal wel welletjes wezen met simpele spellen, niemand die je hoorde klagen. Nu leven we in een tijd waarbij niets meer genoeg is. De jeugd is onderhand eerder ontevreden dan gelukkig met een Next-Generation console, laptop, desktop PC, of wat dan ook. Maar goed, stilstaan doe je niet. In ieder geval twijfel ik persoonlijk ook deels aan mijn verwaandheid. Waar ben ik nog tevreden mee? Ik kreeg onlangs nog een laptop van mijn ouders toegeworpen, de verwaandheid kwam ik dan ook persoonlijk tegen. Was ik zo’n 5 jaar geleden nog zeer gelukkig met een nieuwe desktop PC, een laptop kon me ditmaal vrijwel niet warm krijgen. Ook de Dual Screen handheld, een nieuwe technologische vooruitgang voor mij persoonlijk, ik werd er niet echt enthousiast van. Het ligt niet aan de producenten van een product, of aan de innovatie van iets, maar aan je eigen. Je raakt er aan gewend. We kennen de PSX, de PS2 en de PS3 is gewoon weer van hetzelfde, met enkele nieuwe features en een flinke upgrade. Het probleem licht hem misschien ook wel deels in de games. Waar blijven de originele games? Het is gewoon moeilijk heden ten dagen om iets fatsoenlijks op de markt te zetten waar mensen bij denken ‘Goh, dat is vernieuwend en/of verassend!’.

Misschien is dit wel een probleem waarmee we in de toekomst te maken gaan krijgen. Mario Kart kun je wel 10x blijven introduceren, het succes houdt toch een keer op. Ook bij Quake is dat het geval. Quake is nog nooit zo populair geweest als vroeger. Het 4e deel was dan ook al snel vergeten bij vele mensen, al bleek toch een succes gerealiseerd te zijn. Unreal is hetzelfde verhaal. In ieder geval mag ik hopen dat we niet naar de PC-richting gaan binnenkort. De console wordt steeds meer een computer. Het oude SNES-gevoel is dan ook al lang in de vergetenheid gebracht, wat natuurlijk het leuke vriendengevoel wegvaagt. Graphics en gameplay is hetgeen waar het om draait. Een aloude Super Mario zullen we dan ook niet meer zien ga ik vanuit, al heb ik tot dusver enkel veel vertrouwen in de Virtual Console van Nintendo, waar ik ongetwijfeld veel gebruik van zal maken. Want zeg nou zelf, wie mist die goede oude tijd waarmee we nog steeds zeer tevreden kunnen zijn nu niet? Het hoeft dus niet persé hoogstaand te zijn om goed te scoren…

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx