Column: Halo 3 – The third is coming

thumbnail

Eindelijk is het dan zover. Eind deze maand komt Halo 3 uit voor de Xbox 360. Na heel erg lang wachten kunnen we vanaf 26 september kijken hoe het afloopt met Cortana en Masterchief. Voor die tijd zal er nog het nodige aan informatie vrijkomen, screenshots worden online gezet en wellicht kunnen we voor de beslissende datum ook nog wat videomateriaal verwachten. Maar voor het allemaal zover is wil ik eerst even terugblikken op een serie die veel fans wist te vergaren. Halo is immers niet zomaar een game, het is een franchise en dat word je niet zomaar als game zijnde, of als serie aan de andere kant.

Halo – Hoe het allemaal begon

In Halo konden we voor het eerst kennismaken met Cortana, Masterchief en de Convenant en Flood. De game was vanaf het prille begin al meteen een doorslaggevend succes, maar het zou nog tot deel twee duren voordat het een beslissende slag zou uitdelen aan veel andere FPS games en series. Halo was bijzonder om de intense sfeer, het geluid en de mogelijkheden die destijds geboden konden worden op de oude Xbox. Jaren na het uitkomen van Halo op de Xbox, verscheen de PC versie die maar een middelmatig succes bleek te zijn. In ieder geval bleef de Halo serie nog vierkant overeind staan en gebeurde er verder weinig met het succes van Halo, behalve dat het groeide misschien. Halo kenmerkte zich vooral om de mooie wapens, het geluid, maar vooral ook de fantastische zogenoemde shooter momenten. Vooral dat laatste was met name aan het begin van de game erg lastig. De game werd weliswaar niet verschrikkelijk veel moeilijker, tot misschien het laatste level. Er zijn er ook die veel klaagden over het moeilijke level dat de naam The Library had, maar na twee keer spelen kun je daar ook zonder te sterven wel doorheen komen. Het level design van Halo kende dan ook een uitermate gebalanceerde en doordachte setting die veel dingen goed deed, waar andere shooters het juist minder deden. In de loop van het spel kom je steeds meer te weten over het verhaal, maar je weet dan ook allang dat het niet bij één game blijft. Vlak voor belangrijke evenementen worden vaak goede games aangekondigd, vandaar dat we nu zijn aangekomen bij Halo 2.

Halo 2 – Toch iets minder, met vier belangrijke minpunten

Halo 2 scoorde net als zijn voorganger erg goed in de bladen en op Internet. Helaas waren er ook veel journalisten die Halo 2 afbekte om de singleplayer. De reden is eigenlijks voor de hand liggend: Halo 2 was niet helemaal goed omdat het geluid van sommige geweren niet deugde, de convenant in eens konden praten, de singleplayer veel te kort was en omdat het verhaal ook niet al te duidelijk was voor veel mensen. Desondanks scoorde Halo 2 nog veel 9+, waarvan de 9.3 van de PU mij nog het meeste bijstond. Halo 2 kreeg vooral hoge cijfers omdat de multiplayer een ware impact maakte op het online raggen. De game is online één van de meest gespeelde spellen aller tijden, met betrekking tot de Xbox van Microsoft. Waar Halo het moest hebben van de singleplayer, moet Halo 2 het vooral hebben van de multiplayer die vandaag de dag nog steeds word gespeeld door mensen over Xbox Live. Halo 3 komt dan 26 september, wat kunnen we daar dan van verwachten?

Halo 3 – Fall 2007

Allereerst moet ik wel waarschuwen dat er al mensen zijn geweest die hebben gezegd dat de graphics van Halo 3 er wel mooi uitzien, maar niet bijster spectaculair zijn. Halo 3 heeft volgens insiders al wel veel indruk gemaakt met betrekking tot zowel de single- als de multiplayer. Halo 3 moest van ontwikkelaar Bungie en uitgever Microsoft dan ook het klapstuk van de serie worden. Vlak voor de release van Halo 3 is Halo 2 nog eens op de PC uitgegeven met net als Halo een middelmatig succes. Halo 3 moet vooral gaan scoren op het verhaal, het plot, de multiplayer, het geluid en de terugkerende Assault rifle die helaas in Halo 2 ontbrak. Op graphics hoeven we niet één, twee of drie te rekenen, daarvoor zou Halo 3 misschien iets te kort schieten voor een next-gen titel. Het is wel te hopen dat Halo 3 goede cijfers gaat scoren, maar dat hangt dan ook met name af van het verhaal in de singleplayer en het gevoel van online fraggen in de multiplayer. Van Halo 3 mag je dus wel veel verwachten, al moet je wel rekening houden met de bovenstaande dingen. Halo 3 zal ongetwijfeld weer een succes worden, en zeker als men de 1000 punten wil volmaken voor je Xbox 360 account. Dat zal lastig worden aangezien je de game daarvoor ook op legendary zal moeten uitspelen, wat de hoogste moeilijkheidsgraad in de game is. Tot dusver lijkt dus alles wel goed te gaan. Het is te hopen dat ik op bepaalde dingen goed fout zit en dat het ten goede zal komen van de game, maar het kan, net als elke game, ook fout aflopen wat natuurlijk niet ondenkbaar is. 26 september 2007 zullen we het weten; EG zal jullie daarom zo snel mogelijk de review proberen aan te bieden. Het moet mijn 100 ste artikel voor Evilgamerz worden, dus het is te hopen dat de ontwikkelaars er wat van hebben gemaakt.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx