Animal Gods

thumbnail

Kickstarter is een geweldige platform dat getalenteerde individuen een mogelijkheid kan geven om een idee om te zetten tot een werkelijk product. De succesverhalen en de projecten die records verbreken met miljoenen op de teller zorgen ervoor dat mensen het risico van deze projecten vergeten. Het idee is maar een klein onderdeel van het geheel en de uitvoering is waar veel kickstarter projecten struikelen om alle beloftes waar te maken. Animal Gods van de ontwikkelaar Still Games had als doel een game te maken met een diep verhaal, zoals we die in een Final Fantasy titel kunnen vinden, te mengen met Zelda gameplay. Dit klonk natuurlijk te mooi om waar te zijn en het afgeleverde spel is daardoor een grote teleurstelling.

De leeuw, slang en spin

Zoals de titel, Animal Gods, doet vermoeden draait het spel om het verslaan van de verschillende dieren goden. De speler speelt als Thristle, een jager die als doel heeft om de goden te verslaan en de waarheid te ontrafelen. De premisse is interessant, maar er wordt verder weinig uitgelegd. Als speler wordt je ruwweg in het diepe gegooid. De enige tip die je krijgt, is dat je iets interessants kunt vinden in het westen, oosten, noorden en zuiden. Geen NPC’s, geen tutorial of enig ander uitleg om de speler te begeleiden. De enige bron voor informatie zijn verschillende pagina’s uit een dagboek. Het begint hier al snel duidelijk te worden dat we hier met een slecht afgewerkt product te maken hebben waar goed game design en level design ver te zoeken is.

Deze pagina’s worden weergegeven via spreek bubbels en de tekst wordt per letter getoond. Je kunt hier niks skippen en je moet elk stuk tekst afwachten voordat je verder kunt. Dit zorgt ervoor dat elk stukje tekst aanvoelt als een eeuwigheid en de informatie die wordt gegeven is kort en oninteressant. De escape toets werkt in meeste gevallen niet en zelfs het menu opvragen werkt niet. Dit is niet de manier om een verhaal te vertellen in een game.

Animal Gods speelt zich af via een topdown perspectief en hier zijn wederom een hoop vreemde keuzes gemaakt. Op het eerste gezicht lijkt de artsstijl een bewuste keuze en geeft het de indruk van een coherent geheel. Maar na een paar minuten spelen, merk je al snel dat veel elementen snel uitgeknipte zwarte vlakken zijn die je regelmatig het moeilijk maken om je karakter te zien op je scherm. Het rondlopen door deze wereld gaat traag, is totaal zinloos en wanneer je een trap tegenkomt, gaat je karakter nog eens tweemaal zo traag. Geluidseffecten ontbreken en de soundtrack begint al snel repetitief te worden. Toen ik eenmaal de eerste kerker had gevonden en er eindelijk wat gameplay te vinden was, werd het helaas niet veel beter.

Saai en slecht afgewerkt

De drie kerkers geven je elk toegang tot een nieuwe mechanic: zwaard, boog en teleportatie. Deze drie mechanics hebben elk een sterkere versie door de actie knop ingedrukt te houden. Een groot nadeel is dat je deze mechanics alleen in de kerker kunt gebruiken. In de hub wereld en de andere kerkers heb je geen toegang tot de andere mechanics. De eerste kerker die ik tegenkwam, introduceerde mij tot de boog. Husks zijn de enige vijanden in deze game en ze zijn niets meer dan blokjes die stilstaan of heen en weer bewegen. Dit maakte het enorm makkelijk om de vijanden te raken en onschadelijk te maken. Je kunt ook om deze vijanden heen lopen, maar het spel maakt op een slechte manier duidelijk dat je alle vijanden moet verslaan voordat je toegang tot het volgende deel van de kerker krijgt. Twintig minuten later had ik de eerste kerker voltooid en kwam ik de volgende tegen. De andere twee kerkers met het zwaard en teleportatie zijn niet veel langer en de teleportatie kerker bevat geeneens vijanden. Het verslaan van de drie goden geeft je toegang tot de laatste kerker waar geprobeerd wordt om de mechanics samen te gebruiken maar dit is helaas niet het geval. Na 2 uur heb je het spel uitgespeeld en rollen de credits voorbij op je scherm. Het voltooien van de “story” mode geeft je toegang tot een negen levens mode waar je maar 9 levens hebt, maar weinig mensen zullen hier geïnteresseerd in zijn.

Animal Gods is meer een slecht afgewerkt prototype dan een voltooid product. De gameplay is oninteressant, het verhaal is minimaal en de afwerking is slecht. Met maar 2 uur aan gameplay is dit een titel die je met gemak kunt overslaan en de 9 levens modus voelt inspiratieloos aan. Animal Gods kan hierdoor aansluiten aan het rijtje van kickstarter teleurstellingen waar de beloftes helaas niet zijn waargemaakt.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Actie & Avontuur | Release: 18-10-2015 | Uitgever: Still Games | Ontwikkelaar: Still Games
    Graphics: 5.0 | Geluid: 4.0 | Gameplay: 3.0 | Besturing: 4.0 | Replay: 3.0
    2.5
    +
    +
    +
    - Slecht game en level design
    - Afwerking en geluidseffecten ontbreken
    - Maar 2 uur lang

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx