Verborgen pareltjes
Vaak denken mensen dat je voor de toppers bij de triple-A games moet zijn van 70 Euro, maar dat is lang niet altijd het geval. De creativiteit zit ‘m juist vaak in de goedkopere games die zo nu en dan op Steam opduiken. De indie-games waar studio’s hun hart en ziel in kunnen steken. TOHU is zo’n game, waar vast nog nooit iemand van gehoord heeft, maar welke stilletjes is gelanceerd op Steam en ook op de console. Wij bekeken deze game van dichterbij, en kwamen al snel met een verdict.
Als we al onze games zouden willen spelen die in onze mailbox terecht komen, dan zouden we er een dubbele fullt-time baan van kunnen maken met ons team. Maar zo nu en dan komen er games voorbij waarvan je denkt: Ok, dat lijkt me wel het proberen waard. TOHU is zo’n game. Het spel kost een tientje en biedt ‘n dikke 2 uurtjes aan gameplay. Dat lijkt aardig te rechtvaardigen wat betreft prijs, daar waar je het kunt vergelijken met een bioscoopkaartje. Je weet wel, zo’n zaal waar je vroeger films kon kijken… Maar om te beginnen met TOHU. Waar gaat het precies over?
In dit spel speel je als een klein, lief meisje, The Girl. Je ontmoet in het spel diverse leuke characters in een platform-achtige omgeving waarin je kunt point-and-clicken en puzzels op moet lossen. Echter speel je niet alleen als een klein meisje, maar kun je met 1 klik op je character jezelf omtoveren tot Cubus, een robot met extra krachten en mogelijkheden, waaronder het optillen van zware objecten. Het is een combinatie van het gebruik van Cubus en het meisje, voor het oplossen van de puzzels, want zij kan daarentegen weer klimmen bijvoorbeeld op bepaalde objecten. Elke planeet in TOHU brengt je nieuwe, kleine werelden waarin je schitterende omgevingen kunt verkennen. Dit alles is vrijwel geheel in 2D te spelen, maar oogt in 3D. De puzzels in de game zijn zeer toegankelijk, al moet je hier en daar wel even goed kijken, wat nu de bedoeling is. Vuurvliegjes vangen in een kom, het maken van buizenstelsels, je komt van alles op je pad tegen dat steeds weer zorgt voor nieuwe, gevarieerde oplossingen. Het vinden ervan is vaak moeilijker dan het oplossen ervan. Je hebt een inventory tas, en kunt hints vragen, nadat je overigens een minigame hebt voltooid, waar mogelijk en nodig, en je kunt collectibles zien te verzamelen in de vorm van bepaalde characters die je nog nooit eerder hebt gezien. Qua gameplay stelt het allemaal niet zo heel veel voor, maar dat is ook de bedoeling. De ontwikkelaar wil je de pracht van de graphics laten ervaren, en je langzaam door het verhaal heen loodsen.
Art-style van ongekend niveau
Als je in de game terecht komt, valt direct op dat de game een ongekend mooie artwork-stijl kent. De graphics zijn echt van een uitermate hoog niveau en het is wat mij betreft de mooiste game die ik ooit heb gespeeld. Ja, het artwork is eigenlijk een tekening met hier en daar wat bewegende interactie, maar de manier en de scherpte ervan is echt gigantisch strak in elkaar gezet. Ik denk dat ook dat het meeste werk hier in heeft gezeten, al oogt het allemaal misschien best wel simplistisch. De schattige geluidjes en het rustige muziekje op de achtergrond ondersteunen dit alles prima, en zorgen voor de algehele sfeer van het spel. Qua controls werkt het spel ook uitermate lekker. Je hoeft geen key-bindings te onthouden, het is simpelweg wat je van een point-and-click adventure game zou verwachten; Je klikt op objecten, inventory en op posities waar je heen wilt lopen. Wat betreft gameplay voelt de game ook zeer solide aan. Je hebt in dit spel het idee dat echt alles tot in de puntjes is afgewerkt, en dat je nooit een bug tegen zult komen. Van de schitterend vormgegeven hint-tekeningen, tot de vliegende stofwolkjes die door de spelwereld heen dwarrelen, er is overal rekening mee gehouden. Door de uitermate hoge kwaliteit in elk opzicht, krijg je automatisch dit gevoel.
TOHU is dan ook een game die elke point-and-click adventure-liefhebber moet spelen. Nee, het is totaal wat anders dan bijvoorbeeld Leisure Suit, en dan heb ik het niet alleen over de sfeer en setting. Het spel is wat eenvoudiger, een prima game om mee in te stappen, maar die tegelijkertijd toch best wel wat uitdaging weet te bieden. Zonder hints is het af en toe namelijk best wel een gepuzzel en gezoek in de toch vrij beperkte werelden. Na uurtje of 3 ben je wel klaar met de game, en dat is ook wel redelijk voldoende om je een voldaan gevoel te geven. Ja, het is een wat trage game waarin je enig geduld op zult moeten brengen, maar het is wel een game die je wat tot rust brengt en je hersenen zo nu en dan best wel wat verbanden moet laten leggen om je inventory te combineren met de omgevingselementen. De tijd die de ontwikkelaar in het artwork heeft gestoken van de game valt te prijzen, en is dan ook het hoogtepunt van de game. Wat dat betreft zou dit zomaar een kunstwerk kunnen zijn dat je zo aan de muur zou willen hangen, als dat had gekund althans.