The Outer Worlds

thumbnail

Oorspronkelijk verscheen The Outer Worlds op 25 oktober 2019, maar toen was er nog geen release voor de Nintendo Switch. De game werd vorig jaar goed ontvangen. Het spel had tempo, fijne actie en een hoop knipogen naar de Fallout reeks o.a. Toen heb ik de game helemaal grijs gespeeld op de Xbox One X, iets wat mij blij verraste, behalve dan misschien het feit dat na het verhaal de game niet doorging. Er was geen open einde, waarbij je nog even wat side quests kon doen die je nog niet voltooid of gevonden had. In ieder geval waren de meeste zaken rond de game wel fijn, behalve bijvoorbeeld de beelden die nog vaak moesten inladen. Toen The Outer Worlds werd aangekondigd, kwam er uiteindelijk een redelijk beetje hype opgang, maar is daar nog iets van overgebleven richting de port naar de Nintendo Switch? Ik kan je nu al verklappen dat niet helemaal het geval is en zal dat zo goed mogelijk proberen uit te leggen in de rest van deze review voor de Switch port. Nog even een notitie ter uwe informatie: Deze versie is gespeeld op de Nintendo Switch Lite.

The Outer Worlds is een nieuwe single-player sci-fi first person shooter die veel weg lijkt te hebben van Fallout 3 en Fallout: New Vegas. In The Outer Worlds ontwaak je van een winterslaap op een kolonisten-schip dat verloren is geraakt tijdens hun reis naar Halycon, de uiterste Aardse kolonie gelegen aan de rand van het heelal. Terwijl je de uiterste hoeken van de ruimte verkent, raak je verzeilt in een diep complot dat dreigt alles te vernietigen en kom je verschillende facties tegen die allemaal om de macht strijden. Het personage dat jij besluit te worden bepaalt hoe het verhaal zich ontvouwt. Jij bent de ongeplande variabele in de formule van de kolonie. Het verhaal van The Outer Worlds wordt prominent naar voren gebracht en dat is zeer goed te merken, vooral in de converstaties met NPC’s. Elk gesprek, al worden ze soms wel langdradig, is een interessant onderwerp op zich, en dat is direct een erg sterk punt van de game. Het spel heeft veel weg van Fallout 3, en dat valt te merken op diverse fronten. Zo is het conversatie-systeem vergelijkbaar, waarbij je kunt liegen, invloed kunt uitoefenen of juist kunt intimideren, en dat is vervolgens weer gekoppeld aan een skill-set. De skills zijn wat eenvoudiger wat dat betreft. Zo kun je skills geven aan lockpicken, hacken, long-shooters, heavy-shooting weapons en bijvoorbeeld stealth. Elke keer wanneer je level-up gaat, kun je deze skills weer verbeteren en verhogen. Helaas is het lockpicken en hacken zelf niet omgedoopt tot een minigame. Verder heb je naast de skills additionele perks, welke in 3 niveau’s zijn verdeeld. Zo kun je bijvoorbeeld harder rennen, meer health krijgen en XP van companions verdubbelen. De spelwereld van het spel is open, maar toch ook weer niet. Je vliegt namelijk naar verschillende werelden, waarin de omgeving vervolgens niet heel groots is, maar je toch genoeg vrijheid biedt om te gaan en staan waar je wilt. Dit werkt op zich goed, en zorgt ervoor dat beginnende RPG’ers ook hun weg redelijk goed kunnen vinden. De werelden zijn gevarieerd, en stuk voor stuk weer anders van elkaar. Dan kom je in een industriële wereld terecht, en vervolgens kom je in een kleurig natuurlandschap terecht met steden en dorpjes, het kan allemaal.

Dramatische Framerate

Echter is er een ander punt dat het hoogtepunt opzoekt. Ik wil het namelijk hebben over de slechte framerate. De framerate van de Switch port is te laag dat ik me afvraag waar ze mee bezig zijn geweest tijdens het overzetten van de game naar de Switch. Soms valt de framerate terug tot ruim onder de 30 frames per seconde en dat mag je de al oudere Switch techniek gewoon niet kwalijk nemen. Technisch laakt de game dan ook erg, vooral in hoe jammerlijk dit overgezet is. Nu wil ik niet zeggen dat bijvoorbeeld de Switch port van The Witcher III dat ook heeft, om maar een voorbeeld te noemen; integendeel zelfs. CD Projekt Red heeft echt alles uit de kast gehaald om het acceptabel werkende te krijgen en dat is ze goed gelukt. Virtuos daarentegen heeft te weinig gedaan om het echt tot een top port naar de Switch te maken. De FPS is gewoon niet stabiel genoeg en dat merk je al tijdens de intro van de game, alsmede ook de eerste minuten van de gameplay. Helaas komt daar het inladen van beelden nog bij en dat gebeurt vaker en vaker naarmate je verder komt in de game. En het laden van de game zelf loopt ook niet altijd even snel. Het inladen van beelden moet gewoon stabiel gebeuren, anders ga je dat als koper van de game gelijk merken. De techniek van de Nintendo Switch is misschien niet echt gemaakt voor dit soort grote games!? Grafisch loopt de game ook achter en dat zie je helaas goed. Je krijgt bijna het idee dat dit een alpha/bèta build is, waarbij je duidelijk kunt zien dat dit niet het eindresultaat had mogen zijn. Kijk maar naar de screenshots die ik bij deze review heb gevoegd. In werkelijkheid is het wat ernstiger dan je ziet.

Die besturing

Waar andere games een lekker tempo hebben op de Switch, lijkt The Outer Worlds te langzaam te lopen t.o.v. van de andere consoles. Wat zijn er voor beslissingen gemaakt bij het toewijzen van de knoppen op de Switch controller? Helemaal logisch in elkaar steken ze niet en soms reageren ze ook verre van soepel en responsive. Niet alles mag op de verouderde techniek gegooid worden, maar in het geval van The Outer Worlds is het gewoon erg jammer. Ik wil uiteindelijk wel met een wat positieve nooit deze review eindigen, maar lastig is dat wel. De game draait op de andere consoles gewoon beter en dan is alles wat je in de game kan doen ook veel prettiger om te spelen. Met elke quest en zij-activiteit beleef je dan veel meer plezier. De quests en dergelijke zitten gelukkig redelijk goed in elkaar. Bij dergelijke activiteiten bedoel ik dan vooral het plezier wat je haalt uit een stukje verhaal, actie of gewoon het verkennen en het hacken van computers. De vuurgevechten zijn best tof, maar je kunt ze redelijk makkelijk winnen. Ik wil voor de fanatieke Switch liefhebber geen spoilers geven, dus veel dieper dan dat wil ik er ook niet op ingaan. Het verhaal van de game is gewoon prima, alsmede ook de gameplay, alleen de grafische en technische uitwerking en afwerking van dat alles, valt anders uit dan gehoopt. Als je de game onder controle hebt kun je er wel veel voldoening uithalen met de toffe wereld en wat die te bieden heeft.

Wat nu?

The Outer Worlds was qua game op de PC, Xbox One en PlayStation 4 een geweldige game. De RPG-elementen in de game zijn geweldig, en sommige elementen passen zich zelfs aan, aan jouw spel met perks. De spelwereld is lekker gevarieerd. Als je een game wilt die een fijne spelwereld heeft, toffe actie, een goede storyline en vette karakters en je wilt hem het liefst voor de Nintendo Switch, dan kan ik je de game van harte aanbevelen qua concept. Alleen grafisch en technisch in termen van het renderen van beelden, alsmede ook de relatief trage besturing, zijn redenen om de game misschien links te laten liggen. De Fallout saus is wat de oorspronkelijke release gemaakt heeft voor Obsidian, en dat redt Virtuos nu ook enigszins bij de Switch port. Alleen moeten we niet vergeten dat een goed verhaal en een fijne wereld het plezier kunnen verpesten als de game niet lekker meewerkt. In ieder geval is de game met wat stoeien best goed te doen, maar dit heeft ook na de day one patch nog wel flink wat verbeteringen nodig. Ik heb er echter wel vertrouwen in dat de zaken die nu nog niet goed gaan, zeker verder verbeterd worden, maar vooralsnog is kunnen we daar niet op vooruit lopen. Mijn conclusie is dan ook dat je geduld moet hebben. Echter; als je fanatiek bent, kan vaak weinig je tegenhouden. Wie een game wilt met een goed verhaal, fijne actie en toffe karakters koopt de game ongetwijfeld snel, maar voor wie soepel en stabiel wil spelen, die kan beter nog even wachten om te kijken of men nog verbeteringen weet aan te brengen aan de stabiliteit van het spel. Voor nu is het spel namelijk nog te slecht speelbaar. De keuze is aan jullie, maar van mij krijgt de port het voordeel van de twijfel, simpelweg omdat de game te leuk is om over te slaan, maar technisch zal het spel flink nog moeten verbeteren, wil het echt een succes worden op de Switch. Heb je dan ook een andere console in bezit? Koop dan liever de game voor dat platform.


  • Auteur: Yellow13NL | Genre: FPS/RPG | Release: 05-06-2020 | Uitgever: Private Division | Ontwikkelaar: Virtuos
    Graphics: 5.0 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 5.5 | Replay: 6.0
    5.7
    + Storyline en vette NPC's
    + Actievol
    + Geweldige gamewereld
    - Graphics ondermaats
    - Trage besturing
    - Framerate

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Z@3 Redrum
    Lid
    3034
    3 jaren geleden

    Hier was ik al bang voor. De Switch trekt dit niet. Ik heb het spel op de Xbox One gespeeld en daarop draaide het prima, maar hier en daar was de framerate ook al wat onstabieler. Geweldige game verder overigens. Heb ‘m helemaal uitgespeeld.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx