The Lord of the Rings: Gollum

thumbnail

Het is zo’n 20 jaar geleden dat de laatste film van The Lord of the Rings op het witte doek verscheen. Tijdens het uitbrengen van deze trilogie zijn er verschillende games uitgekomen met wisselend succes. Het is nu al aardig wat jaren geleden dat er iets is gedaan met de licentie van deze fantastische serie. Vorig jaar kwam daar dan eindelijk de nieuwe serie The Rings of Power, helaas werd deze niet zo goed ontvangen. En niet zo lang geleden werd bevestigd dat er nieuwe films van Lord of the Rings in de maak zijn. Het lijkt er dus op dat er weer een bak aan The Lord of the Rings content onze kant op komt en het is dan ook niet zo gek dat daar ook nieuwe games bij horen. Ontwikkelaar Daedalic Entertainment is de eerste en brengt qua concept een verrassende game uit: The Lord of the Rings: Gollum. Geen spectaculaire actie game of een diepgaande RPG, maar juist een spel wat draait om rondsluipen en niet gezien worden.

Een paar generaties terug

SHIRE! BAGGINS! Met deze twee legendarische woorden begon voor vele het grote Lord of the Rings avontuur. Deze woorden werden geschreeuwd door het wezen Gollum in de eerste film van de trilogie terwijl hij werd gemarteld door de Orcs. Hiermee zorgde hij ervoor dat de handlangers van ultieme vijand Sauron op zoek gingen naar Bilbo Baggings om de Ene Ring terug te halen. Dit is dan ook het moment waar het nieuwe spel van Daedalic zich afspeelt. De welbekende tovenaar Gandalf heeft Gollum gevonden nadat hij is gemarteld en ondervraagt hem wat er precies gebeurd is in zijn gevangenschap. Zodra Gollum begint te vertellen start ook het verhaal en kan je aan de slag. Dit is een onderdeel wat verder niet wordt uitgelicht in de films, dus in theorie erg interessant om voor de fans van het verhaal om te weten te komen wat er precies gebeurd is. Maar helaas alleen in theorie, want de uitvoering is om te huilen.

Om te beginnen zijn er de graphics. Al bij het eerste menu waar je Gollum ziet zitten op een rots merk je al direct dat dit grafisch gezien geen wonder is. Wij gingen aan de slag met de PlayStation 5 versie maar het niveau lijkt van een paar generaties terug. Er lijkt een soort van waas over je scherm te liggen en textures worden vaak slecht ingeladen waardoor bijvoorbeeld rotsen van een bedroevend laag niveau zijn. Ook de animaties van de personages zijn houterig en doen vreemde dingen. Orcs maken plotseling bochten van 90 graden of maken een onnatuurlijke beweging. Ook beweegt de mond vaak niet mee als er gepraat wordt, en als dat wel het geval is dan klopt er helemaal niks van. Met tijden dacht ik dat ik per ongeluk een alpha versie aan het spelen was van Gollum. Zoals de meeste modern games heb je nu gelukkig wel de keuze uit meerdere grafische modi. Je hebt Performance voor de stabiele 60 fps ervaring, Quality voor iets betere graphics maar rond de 40 fps en Quality met ray tracing. Hiermee zit je op zo’n 30fps. Het enige positieve wat ik hierover kan zeggen is dat op Performance de 60fps grotendeels van de tijd gewoon gehaald wordt.

Grafisch gezien is het dus geen wonder, maar met goede gameplay kan daar al een hoop gecompenseerd worden. Helaas is dat zeker niet het geval. De gameplay is enorm oppervlakkig en simpelweg saai te noemen. Gollum is geen held en al helemaal niet sterk, dus het is logisch dat Daedalic heeft gekozen voor gameplay waarbij je moet rondsluipen. Maar in praktijk blijkt dat dit op geen enkele manier leuk is, althans niet in dit spel. Gollum kan zich verbergen in schaduwen, onder tafels en kan stenen gooien om vijanden af te leiden. Verder kan je ook klimmen en vijanden zonder helm van achter aanvallen om uit te schakelen. En dat is het. Het hele spel lang herhaal je deze simpele stappen om tot het volgende hoofdstuk te komen. Er zijn geen diepere systemen, geen RPG elementen om Gollum te verbeteren. Je speelt eigenlijk een script waarbij er geen enkele mogelijkheid is om creatief te worden of af te wijken, en dat begint heel erg snel saai te worden als er verder geen diepte is in de gameplay.

Wel probeert de ontwikkelaar nog wat nieuwe elementen toe te voegen zoals een Companion systeem waarbij je tijdelijk een vogel of medegevangenen ergens naartoe kan sturen, maar dit is zo halfbakken uitgevoerd dat het totaal geen meerwaarde heeft. Een leuk idee was wel om de interne strijd die Gollum met zichzelf voert uit te werken in bepaalde keuzes die je maakt. Op sommige zaken kan je namelijk verschillend reageren. Gollum is dan de “slechte” keuze en Smeagol de “goede”. Door middel van argumenten dien je de andere te overtuigen van jouw keuze. Maar ook dit element is slecht uitgewerkt en heeft uiteindelijk geen effect op het hele verhaal. Het zorgt er alleen voor dat een bepaalde zin wordt gezegd, maar verandert niks.

The Lord of the Bugs

Om het af te maken wordt het spel ook geteisterd door bugs. En niet alleen kleine bugs waarbij soms textures niet worden geladen of een Orc gekke bewegingen maakt. Nee, echt gamebreaking bugs waardoor je niet verder kan spelen en een heel hoofdstuk opnieuw moet doen. Zo was ik in hoofdstuk 5 (van de 10) en liep ik letterlijk de laatste meters voordat ik naar hoofdstuk 6 kon. Gollum dacht daar helaas anders over, want zodra ik door de grot ging om het hoofdstuk af te ronden kwam ik in een loop waarbij ik constant door het level bleef vallen. De checkpoint was precies voor de grot en diende ik dus helemaal overnieuw te beginnen. Het is schandalig in wat voor staat Deadalic Entertainment dit spel uitbrengt, en dat is zelfs met 2 jaar(!) uitstel.

Het doet pijn om een spel zó af te branden wat zich afspeelt in het universum van The Lord of the Rings. Maar net zoals de serie The Ring of Power wordt hier de plank volledig misgeslagen. De graphics zijn van bedroevend niveau en de bugs maken het spel vaak letterlijk onspeelbaar. Bovendien is de gameplay extreem oppervlakkig en saai. Zijn er dan helemaal geen pluspunten? Eén of twee puzzels zitten best aardig in elkaar en de stemmen van Gollum en Gandalf zijn niet onaardig. Maar meer dan dat zit er ook echt niet in. Daedalic Entertainment had qua concept best een aardig idee en had daarbij ook nog een legendarische licentie waar ze mee konden werken. Wat maken ze ervan? Een game net zo lelijk en rot als Gollum zelf, waar je heel ver vandaan moet blijven.


  • Auteur: Daan Nijboer | Genre: Platform / stealth | Release: 25-05-2023 | Uitgever: Daedalic Entertainment | Ontwikkelaar: Daedalic Entertainment
    Graphics: 4.0 | Geluid: 4.0 | Gameplay: 3.5 | Besturing: 4.0 | Replay: 3.0
    4.0
    + Stemmen Gollum en Gandalf
    +
    +
    - Grafisch zeer slecht
    - Veel bugs
    - Saaie gameplay

    5 2 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    4 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Z@3 Redrum
    Lid
    3076
    11 maanden geleden

    Ik zag op metacritic dat de game de laagste score van het jaar had, tja. Het concept lijkt me geweldig, ga je voor goed of kwaad? Maar volgens mij gaat het meer om het platformen en wat wandelen. Jammer dit…

    Yellow13NL
    Lid
    713
    11 maanden geleden

    Weet niet wat jullie tegenkwamen, maar ik hoorde tijdens het kijken van de Worth a Buy review van deze game, dat er een mainstream media 120x een crash van de game had tijdens het proberen te spelen. WAB, of Mack, gaf de game dan ook een 1 uit 10. En zeker met de technische staat van de game had deze titel nooit op de markt gebracht mogen worden. Mack waarschuwt ook geregeld dat je games niet moet pre orderen als je wil dat deze idiote houding van ontwikkelaars richting het publiek een halt toegeroepen wil worden. En dit is overigens… Lees verder »

    Griever
    Lid
    2824
    11 maanden geleden

    Had verwacht dat ze bij deze naar Alien Isolation gekeken hadden voor tips.Uiteindelijk zijn ze meer hun eigen richting op gegaan ermee en dat was geen goede keuze.Met al deze bugs lijkt het net of ze het al op gegeven hadden voordat ze de finish lijn bereikte.


    Naar boven
    4
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx