The Elder Scrolls V: Skyrim

thumbnail

Er zijn maar een paar game series die je honderden uren per titel kunnen bezig houden en je nog steeds een gevoel geven van dat er nog veel meer in de game te vinden is. The Elder Scrolls is er daar eentje van en voor vele rpg liefhebbers is de liefde voor deze rpg begonnen bij Morrowind of Oblivion. Zo kan ik me nog goed de eerste paar minuten van Oblivion herinneren. Het vastzitten in een gevangenis, spelen met een ketting die aan het plafond hangt en vervolgens ontsnappen en de wijde wereld in trekken onder de epische muziek die uit mijn kleine computer speakers dreunden. En nu beginnen we toch alweer angstvallig dichtbij de release van het volgende deel te komen, The Elder Scrolls V: Skyrim. Een game met heel veel nieuwe onderdelen en aanpassingen zonder de voorgaande games uit het oog te verliezen. Het werd toch echt eens tijd om de game eens in detail te bespreken, zeker na wat we allemaal gezien hebben op de Gamescom!

Er zitten $%^& draken in de game!

Skyrim speelt zich 200 jaar af na Oblivion in een nieuwe provincie in het noordelijke gedeelte van Tamriel, genaamd Skyrim. Waarmee het geen direct vervolg is op Oblivion. De provincie gaat gebukt onder een burgeroorlog en de Elder Scrolls voorspellen dat Alduin, de Noorse god van destructie, terug zal keren naar de wereld in de vorm van een enorme draak om vervolgens de wereld te vernietigen. De speler start wederom als een gevangene (waar jij je karakter in elkaar kan zetten in de meest uitgebreide character creation tool ooit) en gedurende het spel wordt duidelijk dat jij één van de laatste Dovahkiin (dragonborn) bent. Een draken jager die door de goden is gekozen om de wereld te beschermen tegen Alduin. De wereld van Skyrim is heel anders dan we gewend zijn van de Elder Scrolls games. Zo hadden we in Morrowind en Oblivion veel met groen gekleurde omgevingen te maken, nu gaan we een meer Noorse omgeving tegemoet met sneeuw en bergen. De main story zal rond de 20-30 uur gaan duren en dit is zeker geen kattenpis, maar wat we verder kunnen verwachten van het verhaal is nog geheel onduidelijk. Natuurlijk hebben we al een paar kleine quests gezien, maar hoe dit zich verder ontwikkelt in de game is nog geheel onduidelijk. Maar er wordt ons gegarandeerd dat er genoeg verrassingen te vinden zijn in de game. En dan hebben we het nog geen eens over de extra sidequests en 150 dungeons gehad! En niet geheel onbelangrijk er zitten nu diverse soorten draken in de game. De draken leveren niet alleen maar onderdelen voor je wapens of je scheikunde laboratoria, als je een draak dood neem jij een drakenschreeuw over en deze schreeuwen zijn sterke en enorm handige krachten. Denk aan de tijd stil zetten, een sterke vuur aanval of het oproepen van een complete storm inclusief onweer. Deze schreeuwen zijn ook nog eens upgradebaar, waarmee je ze nog sterker en beter kunt maken. Het staat nu al vast, we gaan heel veel uren in deze game steken.

De look en feel van Skyrim voelt heel erg vertrouwd aan ondanks dat er een nieuwe engine is en alles er nu veel gedetailleerder uitziet. En hier wordt al meteen duidelijk met hoeveel liefde er aan deze game gewerkt wordt. Er zitten nu zoveel meer details in de omgevingen, waarmee elke seconde van de game uniek en adembenemend eruit ziet. Vissen die omhoog springen om een libelle te vangen, mammoeten die rondlopen, dorpelingen die hun eigen gang gaan, het zit er allemaal weer in. De complete metamorfose is niet beperkt gebleven bij de engine en de omgevingen, maar ook de interface is helemaal aangepakt. Herkenbare onderdelen is de navigatiebalk bovenaan en de magie en healthbalk. Jouw statistieken worden nu weergegeven in de vorm van sterrenbeelden en elke ster is weer een perk die jij kunt uitkiezen om zo weer meer mogelijkheden en krachten te verkrijgen. Zijn alle voorwerpen die jij vindt en bij je draagt in 3d te bekijken en rond te draaien. En is het nu mogelijk om zelf te kiezen welke wapens of mogelijkheden jij in je linker of rechter hand stopt, waarmee er heel veel combinaties te vinden zijn in deze game. Old-scool losgaan met zwaard en schild is natuurlijk mogelijk, maar met twee zwaarden op vijanden inhakken behoort ook tot de mogelijkheden. Magie plus een zwaard, twee handen die magie aanvallen doen of gewoon twee schilden vasthouden om je twee keer zoveel veilig te voelen is ook mogelijk. Het zit hem vooral in die kleine details en ze hebben de onderdelen die goed waren in de voorgaande games behouden en hebben verder alleen maar verbeteringen en nieuwe mogelijkheden aan de game toegevoegd.

Koken, smeden en alchemie

Natuurlijk hebben we ook weer de bekende onderdelen uit de voorgaande games die naast het vechten ook veel voordelen hebben. Zo is het nu mogelijk om te koken op elk vuurtje wat je vindt in de game. Altijd al mammoetbiefstuk willen proeven, dood gewoonweg een mammoet en het kan. Je kan op jacht gaan voor de kostbare grondstoffen door met een pikhouweel een complete berg weg te hakken en zo erts te vinden. Alchemie is wederom mogelijk, iets makkelijker dan voorheen. Je kunt nu complete sets in verschillende prijsklassen aanschaffen en zo drankjes maken met ingrediënten die jij op je avonturen hebt verzameld. Je zult dan weer wel door trial en error moeten uitvinden welke combinaties werken en wat de effecten hiervan zijn. Je eigen wapens maken met metalen die je vindt, maar ook draken schubben of een lapje wolven leer om je boog van een mooi handvat te voorzien. Heerlijk!

Maar er zijn helaas nog wel een paar kleine minpuntjes die duidelijk werden tijdens de presentaties. Zo voelt het combat systeem nog steeds erg stroef aan en zijn sommige animaties niet wonderbaarlijk mooi. Ook gebeuren er nog wel eens rare dingen op het beeld. Maar dit kan natuurlijk ook niet anders. De game is episch enorm groot en de makers hebben op bepaalde punten een grens moeten vaststellen. Ook zullen de vijanden om jou heen meelevelen en persoonlijk ben ik hier geen groot fan van. Maar aan de andere kant levert dit wel weer altijd uitdagende gameplay op en dit juichen we natuurlijk weer wel toe. Het is alleen zo jammer dat jij niet geweldig sterk zult voelen op een bepaald punt in de game. Je kunt dus gerust zeggen dat de elfde van de elfde maand dit jaar niet snel genoeg kan komen. Want dan nemen we vrij, sluiten we onszelf op voor een paar honderd uur en gaan we knallen met deze game. Met honderden uurtjes in de voorgaande games, moet Skyrim wel de volgende topper worden in deze serie. Er zit nu helaas niets anders op dan onszelf tevreden te stellen met het beeldmateriaal wat is vrijgegeven door Bethesda. Kijkt hoopvol naar de kalender, nog maar 29 dagen te gaan…


  • Auteur: Eric Peter v/d Kooi | Genre: RPG | Release: 12-11-2011 | Uitgever: Bethesda Softworks | Ontwikkelaar: Bethesda Softworks
    Graphics: 9.4 | Geluid: 10 | Gameplay: 10 | Besturing: 9.6 | Replay: 10
    10
    + Gameplay op en top een topper!
    + Grafisch het mooiste uitzicht ooit!
    + Alles, maar dan ook alles!
    - Zeer minimale textures dichtbij.
    -
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx