Syndicate

thumbnail

Digitale wereld

Futurisme in games lijkt tegenwoordig een hot topic. Met games als Binary Domain en Deus Ex en nog vele andere voorbeelden blikken we alvast vooruit op de toekomst. Een andere game, welke inmiddels ook gelanceerd is, welke ook vast negatief vooruitblikt op wat komen gaat, is Syndicate. Het betreft een nieuwe shooter met enkele vernuftige features. Eens kijken of die features de moeite waard zijn gebleken…

Syndicate speelt zich om precies te zijn af in het jaar 2069. We bevinden ons in een duitstere, technologisch vooruitstrevende wereld zonder bemoeienissen van de overheid. Echter is er een grootse strijd om de macht gaande, waarbij corporaties als Eurocorp, Cayman Global en Aspari een keiharde strijd voeren met als inzet de Amerikaanse markt. In de wereld van Syndicate, welke inmiddels uitgegroeid is tot 16 miljard mensen, is alles digitaal met elkaar verbonden, zelfs de populatie. Door deze kwetsbaarheid is het mogelijk om middels de DART 6-hersenchip in te spelen op de digitale wereld waarin iedereen zich bevindt. Dit zorgt voor ingenieuze hack-technieken waarmee je tegenstanders kunt verrassen. Maar een shooter is natuurlijk geen shooter zonder guns.

Wat Syndicate dus bijzonder moet maken is de DART 6-hersenchip, waarmee Chip Enhanced Gameplay wordt geïntroduceerd. Hiermee is het mogelijk om middels extra opties tegenstanders uit te schakelen. Je kunt onder andere de tijd hiermee vertragen en door muren heen kijken zodat je kunt analyseren waar en hoeveel opponenten zich in een ruimte bevinden, maar dat is nog niet alles. Zo worden bij hits bepaalde balken opgeladen waarmee je kunt communiceren met de Dataverse van tegenstanders. Hierdoor kun je ze tijdelijk een schok geven waardoor ze gevoeliger zijn voor kogels, kun je ze laten ontploffen en is het zelfs mogelijk om hun lichaam over te nemen waardoor ze zich tijdelijk aan jouw kant scharen. Deze mogelijkheden zijn uiteraard niet ongelimiteerd mogelijk maar worden progressief opgeladen, de een wat sneller dan de ander. Je wordt in een soort van computersimulatie voorgesteld aan de verschillende features, welke zeker iets weten toe te voegen aan de gameplay.

Goed aangeklede standaard shooter

Dat is ook wel nodig want verder is Syndicate eigenlijk een erg standaard shooter. Wapens liggen zo nu en dan voor het oprapen, zo ook die van tegenstanders, waarbij je onder andere gebruik kunt maken van een pistool, shotgun, assault rifle, sniper en minigun. Echt bijzonder is het wat dat betreft dus niet. Verder is het mogelijk om in het spel diverse skills van jezelf te upgraden, al biedt ook dit weinig bijzonder spektakel. RPG-elementen zijn vrijwel niet aanwezig in Syndicate. En dat is wat deze game eigenlijk tot een vrij standaard titel maakt. Elke shooter van tegenwoordig heeft wel enkele kleine puntjes die afwijkend zijn van een standaard shooter. Syndicate maakt wat dat betreft een iets grotere stap, maar zal vooral na ’n vijftal uurtjes toch wat lineair gaan worden. In de campaign heb je vrijwel geen vrijheid, waardoor je van gang tot gang loopt en van de ene shoot-out in de andere terecht komt. Hoewel de eindbazen zorgen voor iets meer spanning, valt ook op dat deze weinig echte diepgang kennen. Het is veelal simpelweg rossen tot je erbij neervalt en ervoor zorgen dat je ammo niet te snel opraakt en coveren achter objecten. De verhaallijn is daarnaast niet al te interessant en ook vrij moeilijk te volgen, waardoor ook wat dat betreft weinig meerwaarde te herkennen valt.

Wat echt een meerwaarde te bieden heeft is de co-op van Syndicate. In de game kun je online namelijk met maximaal 4 man aan de gang om zo relatief korte missies te voltooien. Dit kan het elimineren van iemand zijn, maar bijvoorbeeld ook het ophalen van koffers zijn en deze vervolgens transporteren naar je airship. De co-op zorgt ervoor dat je echt moet samenwerken. Je kunt elkaar healen en je krijgt punten voor assist kills en dergelijke. Uiteraard kun je zelf ook levelen waardoor je progressief uitgedaagd wordt om de 9 verschillende missies uit de originele Syndicate game te spelen. De verschillende locaties waarin je speelt zijn vrij gevarieerd en bieden een stuk meer vrijheid voor de spelers, waardoor je een iets meer tactische weg kunt bewandelen dan in de singleplayer van het spel. De co-op zal na enkele malen dezelfde levels gespeeld te hebben waarschijnlijk niet voor heel lange tijd verslavend blijven, maar kan zeker enkele weken meegaan. Hoewel ik enkele gelijkenissen zie met bijvoorbeeld Brink, in positieve zin, heeft men wat dat betreft een prima multiplayer neergezet.

Prima look

Op het eerste gezicht krijg je een beetje de indruk dat men Deus Ex: Human Revolution achterna heeft willen gaan. Zo ziet het spel er zo nu en dan ook uit. Grafisch is het weliswaar geen pracht en praal, maar straalt het vooral veel degelijkheid uit. Syndicate is grafisch een prima game welke ruim boven het gemiddelde scoort van de meeste shooters op dit moment. Details bij onder andere het sprinten, waarbij veel blur wordt getoond, zorgen ervoor dat het spel net iets beter eruit ziet dan menige andere concurrent. Vooral qua audio weet het spel te imponeren. De echte futuristische geluiden van brandende lasers die je bij het opstarten van het spel al hoort ademen de sfeer uit die je verwacht van een game als deze. Ook de wapens klinken geweldig. Ze slaan echt lekker in en laten je boxen flink dreunen, en zo hoort het. Niet van dat softe gedoe waar je bijna van in slaap valt. Geweren horen flink te dreunen, en dat is in Syndicate het geval. Ook de monologen die mensen met jouw voeren, nee, je kunt zelf niet praten, klinken over het algemeen prima.

Vooral in het begin lijkt Syndicate even doorbijten. De standaard shooter wordt echter al snel aangekleed met de extra Chip Enhanced gameplay mogelijkheden welke stuk voor stuk worden aangevuld. Daarmee redt Syndicate gelukkig de eer, want zonder die extra kleding was het maar een kale shooter geweest vergelijkbaar bijvoorbeeld met F.E.A.R. Wat een enorm pluspunt is aan de game is de co-op, welke misschien niet levenlang mee zal gaan, maar wel in de eerste weken veel plezier op zal leveren. De campagne zal je waarschijnlijk geen epische herinneringen doen opleveren waarover je over enkele jaren nog terug zult denken, maar kan er ongetwijfeld mee door. Syndicate weet echter op geen enkel vlak echt uit te blinken waardoor je zult zeggen: Dit maakt deze shooter bijzonder, maar straalt vooral degelijkheid uit en voegt daar nog een beetje extra zout en peper aan toe om de smaak wat meer te verfijnen. Daarmee is dit in deze relatief rustige tijd van de shooter toppers, zeker een alternatief om rekening mee te houden en om te overwegen als je een klein beetje extra geld opzij hebt gezet voor een prima shooter waar je tot dusver nog weinig rekening mee hebt gehouden.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: FPS | Release: 26-02-2012 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: Starbreeze Studios
    Graphics: 8.0 | Geluid: 8.5 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 8.0 | Replay: 8.0
    8.0
    + DART6/Chip Enhanced gameplay
    + Prima co-op
    + Sfeervolle geluidseffecten
    - Matige verhaallijn
    - Vrij lineair en eenzijdig
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx