SSX

thumbnail

Afsluiter van de winter

De koude nachten naderen haar einde, overdag is het al bijna lente en binnen zitten we lekker in de virtuele sneeuw te dabben. Electronic Arts heeft namelijk een nieuwe SSX uitgebracht voor de console. Het is alalweer ’n tijdje geleden dat er een SSX game uit kwam, na delen die onder andere op de Xbox, PlayStation 2 en Wii verschenen, maar EA hoopt de franchise weer volop op de kaart te kunnen zetten. Of de rotsen, ijs en lawines ons tevreden kunnen stellen? Laten we hopen dat de game in ieder geval niet de afgrond inzakt.

SSX is een afkorting gevormd uit elk van de sporten die Zoe, Tane en Mac vertegenwoordigen, namelijk snowboarden, surfen en MotoXross. Kenners van SSX kennen uiteraard de basis van de games uit het verleden. Het snowboarden met daarbij het uithalen van de meest ziekelijke tricks is veelal het hoofddoel. In de game zul je alle uithoeken van de enorme wereld van SSX tegen gaan komen. Drop jezelf met een helikopter op de ijzige Kilimanjaro, bezoek de Chinese Muur of daal af van de Mount Everest. Het spel biedt tal van omgevingen welke stuk voor stuk weer haar eigen unieke moeilijkheden en hoogtepunten kennen. Het ene moment spring je over ravijnen heen, en weer ’n andere omgeving biedt je constant mogelijkheden om over relingen heen te grinden. De campaign mode bestaat in principe uit een drietalspeelmodi. Het gaat om Race It, Trick It en Survive It. In Race It draait het simpelweg om de overwinning. Race tegen opponenten en bereik als snelste de finish. Hoe je het doet maakt niet uit, zolang je die eerste prijs maar binnenhaalt. In Trick It draait het om de tricks. Dit kan zowel in solo zijn als tegen een opponent. Doe de meest gekke dingen en probeer de multiplier zo hoog mogelijk te krijgen om zo een geweldige score neer te zetten. De Survive It modus is een nieuwe game modus. Hierin ga je afdalingen aan waarbij overleven het belangrijkste hoofddoel is. Onder andere het wingsuit is hierbij van belang, waarmee je over ravijnen heen kunt zweven. Maar let ook op alle bomen die je in de weg zullen staan en de grotten die kunnen zorgen voor de nodige verwarring.

Bestuur nu op gevoel

SSX maakt gebruik van een nieuw controls schema. Zo kun je nu middels de analoge sticks vrijwel de gehele game besturen. Door het maken van bepaalde bewegingen, welke je in het begin krijgt te zien, kun je de meest bizarre tricks uithalen. Maak je een fout, geen probleem, je kunt ook weer terug spoelen ala DiRT en GRID om je fout te herstellen. Daarnaast kun je ook kiezen voor de klassieke controls, waarbij je simpelweg gebruik maakt van de knoppen. Het boosten in het spel is belangrijk, onder andere om TRICKY te ontgrendelen. Het boosten zorgt ervoor dat je meer snelheid krijgt en dus meer tricks in de lucht kunt uithalen. De besturing werkt op zich prima maar zal vooral in het begin even wennen zijn. Nieuwkomers zullen nog niet alle tricks direct kunnen uitvoeren zoals het hoort en vooral het landen zal in het begin even lastig zijn voor de beginners. De moeilijkheidsgraad van de game gaat progressief omhoog naar mate je nieuwe locaties gedurende de campaign tegenkomt. Ik kan je vertellen dat deze al snel flink omhoog geschroefd wordt. Het zal dus vooral voor de nieuwkomers even doorbijten zijn om bekend te geraken met de gameplay en controls.

Qua gameplay is het spel op zich gevarieerd genoeg, mede door producten die je kunt aanschaffen, waaronder bescherming, verschillende soorten boards, ijsbijlen, zuurstofmaskers en wingsuits. Daarmee is het dus geen simpele snowboard game zoals je misschien zou verwachten. Ook de verschillende game modi zorgen ervoor dat je niet constant tricks hoeft uit te halen, maar simpelweg ook een overlevingsdrang krijgt door de dodelijke afdalingen aan te gaan. Lukt een level niet zoals je zou willen, dan biedt de game je de mogelijkheid om deze ook te skippen, waardoor je dus niet snel vast komt te zitten in de Tour modus.

RiderNet en Mountain Man-tool

EA heeft gebruik gemaakt van een nieuwe technologie voor SSX. Het gaat om RiderNet, welke deels gebaseerd is op het succesverhaal van Autolog van Need for Speed. Hierin kunnen spelers hun favoriete drops liken, aanbevolen drops bekijken en er achter komen waar vrienden aan het spelen zijn. In het spel kun je credits verdienen door het spelen van Global Events. Een evenement kan bestaan uit een enkele afdaling, maar kan ook dagen lang duren. Een echt geweldige technologie is het overigens niet, maar met zelfs ondersteuning voor je iPhone en dergelijke heeft men zeker wel innovatief gedacht en alles zo sociaal mogelijk gemaakt. Verder heeft EA gebruik gemaakt van topografische databases van de NASA om zo de eigen Mountain Man-tool te ontwikkelen. Hierdoor is de opbouw van de levels bijna fotorealistisch . Tevens is een soort van Google Earth-achtige GUI ontwikkeld welke als een wereldbol draait om zo de verschillende locaties te bewonderen. Men heeft haar best gedaan dus.

SSX ziet er grafisch verder prima uit, al imponeert het spel in principe vrijwel nooit. Interfaces ogen duidelijk en ingame heeft men gelukkig weinig plaats gemaakt voor HUD’s en dergelijke. Daarmee laat men zien dat het echt draait om de ervaring, welke natuurlijk zo goed mogelijk in beeld gebracht moet worden. De physics hebben zo nu en dan welk enkele probleempjes. Zo lijkt het boards soms wat diep door de sneeuw heen te graven en kom je zelfs af en toe vast te zitten, maar al met al ziet het er allemaal prima uit. De soundtracks zorgen verder voor de stimulerende sfeer. Met muziek van Camo & Krooked, DJ Shadow, Hyper, Nero, Noisia en Run-DMC heb ik slechts een enkeling van het 36-tal soundtracks genoemd. De soundtracks zijn lekker druk en hebben een echte ruige sfeer zoals je zou verwachten van snowboarding.

EA heeft SSX na lange tijd weer volledig op de kaart gezet. Het zal voor de meeste mensen ongetwijfeld niet een game zijn die meteen in huis gehaald zal worden, maar zal vooral de fans wederom erg aanspreken. Nieuwkomers zullen misschien in het begin enige moeite hebben met de snelle progressie van de moeilijkheidsgraad maar oefening baart kunst, en dus geweldig vette tricks die je score als ’n gek omhoog brengen, en dat stimuleert weer je gevoel van eigenwaarde. Online heeft EA er een groots sociaal netwerk van gemaakt en ook in de campaign mode heeft men met de 3 verschillende events ervoor gezorgd dat het spel langere tijd leuk blijft. Geen gat is te diep, geen berg is te stijl, overal waar je kijkt kun je wel een weg zien te doorgronden, en dat maakt ook dat de levels goed herspeelbaar blijven. SSX Online sluit de winter op een goede manier af en is kort gezegd prima om dat koude gevoel nog even in huis te houden in de komende maanden.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Sport/Actie | Release: 05-03-2012 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: EA Canada
    Graphics: 8.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 8.3 | Besturing: 8.3 | Replay: 7.9
    8.1
    + Prima gameplay
    + Analoge controls zorgen voor meer gevoel
    + Vette tricks en locaties
    - Moeilijkheidsgraad gaat snel omhoog voor beginners
    -
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx