Soul Calibur IV

thumbnail

Het is jammer genoeg niet altijd mogelijk om alle toppers gelijk op de releasedatum, of eerder binnen te krijgen. Soms zijn er dan wel eens reviews die een beetje laat online komen. Soul Calibur IV is zo’n game die een beetje laat aankwam. Gelukkig is het voor dit spel niet zo heel erg, aangezien het nu nog steeds een topgame blijft.

Soul Calibur IV is een vechtgame waarin je met twee personages op een klein platform zult moeten strijden om de winst. In plaats van vuisten en benen wordt er in Soul Calibur IV gevochten met simpele wapens als zwaarden, stokken en bijlen. Elke vechter heeft zijn of haar eigen wapensoort en vechtstijl. Hierdoor ontstaat een enorme variatie in het spel, die voor elke speler wel een bijpassende stijl weet te leveren. Een ander groot pluspunt aan de Soul Calibur series is het gigantische arsenaal aan vechters.

Het arsenaal Unleashed

Ze komen echt uit alle hoeken van onze fantasie. Het grootste gedeelte was echter ook al aanwezig in de vorige Soul Calibur games. Mensen als Mitsurugi, Raphael, Ivy en Nightmare zijn allemaal weer van de partij. Gelukkig zijn er ook nog nieuwe gezichten. Gezamenlijk komen ze dan uit op meer dan dertig speelbare personages, waarvan twee geheel nieuwe. Dit zijn Hildegard von Krone (Hilde) en Algol. Hilde is een erg goed uitgebalanceerde vechter. Ze gebruikt een speer en een zwaard, waardoor ze zowel van dichtbij als van een afstand rake klappen uit kan delen. Wat echter het meest opvalt aan Hilde, is dat haar bepantsering er echt schitterend uit ziet. Algol is de eindbaas die je vaak genoeg tegen zult komen in Soul Calibur IV. Hij heeft de twee zwaarden Soul Calibur en Soul Edge opgenomen en kan ze naar zijn wil oproepen om vijanden in elkaar te slaan. De meeste personages zitten dan ook achter hem aan. Er zijn ook nog vijf bonus-characters om mee te vechten. Deze zijn stuk voor stuk ontworpen door Japanse manga-artiesten. Daarnaast zijn er ook nog twee gasten aan tafel geschoven uit het Star Wars-universum. Darth Vader en zijn Apprentice (die over enkele dagen ook verschijnt in The Force Unleashed) zijn beide binnen gekomen via een rare twist in de verhaallijn. Waar Darth Vader echter een fijn personage is om met en tegen te vechten, is zijn Apprentice een heel ander verhaal.

Hij is behoorlijk snel en maakt erg veel gebruik van zijn Force-krachten. Als je zelf met hem speelt, dan is hij best een aangenaam personage, maar als tegenstander wil je hem niet al te graag tegenkomen. Om hem vrij te spelen heb ik meer dan een uur tegen hem zitten te vechten, totdat ik hem eindelijk een keer kon verslaan. Dit komt vooral doordat hij soms erg onverwacht met een Force-power aanvalt. Zelfs als je enorm voorstaat in health, kan hij nog gemeen uit de hoek komen en je alsnog uitmoorden. Hij zou dus eigenlijk wel een beetje minder krachtig mogen. Yoda vervangt in de Xbox360 versie Darth Vader, dus met hem heb ik niet kunnen spelen, maar er is nog een plekje vrij in mijn Character Selection-scherm. Hij zal waarschijnlijk dan ook later beschikbaar worden gesteld als downloadbaar personage. De Star Wars-karakters zijn dus niet helemaal een geslaagde additie aan de collectie, maar dat was van tevoren ook al niet echt te verwachten. Iets wat wel veel toevoegt is de Character Creation optie.

Creëer de ideale man of vrouw

Je leest het inderdaad goed, het is in Soul Calibur IV mogelijk om je eigen personage te maken. Op het eerste gezicht lijkt het erg simpel allemaal. Je zult namelijk een vechtstijl van één van de bestaande personages moeten uitzoeken. Dit houdt in dat je ook dezelfde wapens zult moeten gebruiken en dat jou karakter verder dezelfde aanvallen krijgt. Toch steekt het hele systeem wel erg goed in elkaar. Je kunt bijvoorbeeld een vrouwelijke versie van een mannelijk personage maken, maar hierbij heb je wel enorm veel opties. De kleuren van de verschillende kledingstukken kun je aanpassen, je kunt de bouw van je personage veranderen en zelfs de toonhoogte van de stem geheel customizen. Ook zijn er verschillende skills om uit te kiezen. Je kunt het bijvoorbeeld moeilijker maken voor tegenstanders om je uit de arena te schoppen, of grabs automatisch laten blokkeren. Hoe hoger het level van de gebruikte vechtstijl is, hoe meer skills je kunt toewijzen. Er zijn dus oneindig veel opties en hoe meer je de Single Player speelt, hoe meer mogelijkheden erbij komen.

Hierin kun je uit drie verschillende modi kiezen. In de story-mode leer je de verhalen van werkelijk alle personages kennen. Deze worden vertelt doormiddel van een lap tekst aan het begin en filmpjes tussen de gevechten en aan het einde. De motivaties voor elk personage, om achter de twee zwaarden aan te gaan zijn erg goed bedacht, waardoor zelfs de Star Wars-karakters er geloofwaardig in zijn gezet. Hier is dus niks mis mee, maar de lengte van alle stories valt wel erg tegen. Voor alle verhalen hoef je maar vijf gevechten te doorstaan, totdat je het hebt gehaald. Dit is dan ook gemakkelijk te doen in een kwartiertje. Helaas weet ook Arcade-mode weinig toe te voegen. Hierin doorloop je een serie van steeds moeilijker wordende gevechten. De modus die wel echt vernieuwend is, is Tower Of Lost Souls. Deze optie laat je een toren van zestig verdiepingen beklimmen. Op elke verdieping zul je een gevecht met één tot drie personages tegen één tot vier tegenstanders moeten winnen. Je kunt kiezen tussen Ascend en Descend. Ga je omhoog, dan moet je in een serie van ongeveer drie verdiepingen vechten en wanneer één van je vechters schade heeft opgelopen blijft dit aanwezig tot het eind van de serie. Hierbij heb je ook nog speciale voorwaarden, waarvoor je een nieuw wapen of kledingstuk kunt krijgen als je ze volbrengt. Het is dus ook nog een extra uitdaging om alles vrij te spelen. Wanneer je omlaag gaat, gaat het er een beetje anders aan toe. Op de Descend-floors krijg je een survival match voor de kiezen, waarin je zo lang mogelijk moet zien te overleven. Tower Of Lost Souls is dan ook een lastige, maar vooral leuke modus.

Eenzaamheid is voorbij

Een nieuwkomer in de Soul Calibur serie is de optie om online te kunnen vechten. Het is in principe erg simpel. Je kunt kiezen tussen Ranked Matches en Unranked Matches. Het is ook mogelijk om aangepaste personages en je zelfgemaakte vechters te gebruiken. Meer is er eigenlijk ook niet nodig voor een game als deze, dus je zou zeggen dat het niet mis kan gaan. Het is echter een hele kluif om in een sessie te kunnen komen. Meestal krijg je eerst tien keer te horen dat de sessie vol is, voordat je eindelijk wordt toegelaten. Heb je dat voor elkaar, dan is er nog een hindernis om te doorstaan. Het is voor spelers die de sessie hebben geopend namelijk mogelijk om anderen uit de groep te gooien. Als je dus net begint en bijvoorbeeld nog geen wins en losses hebt, dan wordt je telkens geweigerd. Hier zou dus eigenlijk iets aan moeten worden veranderd, want het wordt je op sommige dagen echt onmogelijk gemaakt. Lukt het je echter eindelijk om te mogen vechten, dan wordt alles goedgemaakt. Tijdens het spelen heb ik namelijk bijna geen lag ervaren en het is ook mogelijk om voice-chat te gebruiken. Als je bijvoorbeeld in een sessie aan het wachten bent op een gevecht, dan kun je mooi meeluisteren met de strijd tussen de andere spelers. Ook de graphics helpen bij het vergeten van al deze ellende.

De personages zien er allemaal prachtig uit. De kleinste details op de kleding zijn zichtbaar en alles beweegt erg soepel en natuurlijk. De arena’s zien er ook goed uit en bij sommigen gebeurd er zelfs meer op de achtergrond dan op de voorgrond. Sommige dingen kun je ook vernielen, maar het komt vaak wel een beetje nep over. Wanneer je bijvoorbeeld een tegenstander op de grond slaat, dan beschadigt de vloer. Een minuut later is er echter niks meer van dit gat te zien en het blijft gewoon een platte bodem. Een ding dat wederom goed is, zijn de stemmen. Iedereen heeft zijn eigen zinnen die ze aan het begin en aan het eind van een gevecht uitspreken. Meestal hebben de dialogen te maken met de relaties tussen de personages en anders zijn het gewoon willekeurige zinnetjes, die soms wat minder zijn.

Al met al zit Soul Calibur IV dus echt goed in elkaar. De geweldige filmpjes en animaties maken van deze game een geweldig beeld om naar te kijken. De vele verschillende personages zijn allemaal goed gebalanceerd en ook de stemmen zijn erg leuk gedaan. Er is dus variatie genoeg. De Star Wars-karakters zijn er helaas niet perfect uitgekomen, maar zijn toch een welkome additie. Het Character Creation-systeem is echter de grootste aantrekking van het spel. De verhalen zijn ook erg goed verzonnen, maar zijn jammer genoeg te snel doorgespeeld. In Tower Of Lost Souls wordt hier gelukkig weer veel goed gemaakt en ook de mogelijkheid om online te vechten is een groot pluspunt. Er is weinig lag, maar het is wel lastig om in een gevecht te kunnen komen. Er zijn dus nog wat puntjes waarop verbeterd kan worden, maar Soul Calibur IV is al met al zeker een goed vechtspel.


  • Auteur: Robin Kooistra | Genre: Fight | Release: 13-09-2008 | Uitgever: Namco Bandai | Ontwikkelaar: Namco Bandai
    Graphics: 9.2 | Geluid: 8.9 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 8.5 | Replay: 8.5
    8.6

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx