Skeler Boy

thumbnail

Skeleton Boy

Soms zie je alleen screenshots van een game en denk je bij jezelf: “Die wil ik spelen.” Je weet niet altijd precies wat je aanspreekt of waarom en dat is verder ook niet belangrijk. Skeler Boy was er zo één voor mij. Ik had nog nooit van de game gehoord. De screenshots spraken me echter meteen aan. Ik houd wel van games met een duistere sfeer. Als dat is gemengd met een pixel artstijl die je kan vergelijken met de gemiddelde Super Nintendo game, dan al helemaal.

Skeler Boy is een soort verhaal gebaseerde 2D actiegame. Wat ik daarmee precies bedoel is wellicht het meest eenvoudigst om een vergelijking te maken met andere games in het genre. To The Moon (geweldige game overigens) is er zo één waar je Skeler boy mee kan vergelijken. A Bird Story (van dezelfde ontwikkelaar als To The Moon) is een andere. De opzet van deze games is wel totaal anders, want Skeler Boy gaat veel meer richting een 2D psychologische horror game dan een karakterstudie. Althans, dat is wat de game probeert. Skeler Boy geeft nog net wat meer gameplay elementen dan bovenstaande games in de vorm van een lockpick mechanic (a’la Skyrim) en soms dien je deuren te openen met behulp van een knoppencombinatie. Kort samengevat ben je vooral van locatie naar locatie aan het lopen, de omgeving aan het verkennen, met NPC’s aan het praten en tussendoor zijn er soort van mini games om het onderzoeken te onderbreken.

Van hot naar her

Het verhaal is simpel je speelt als Skeler en je bent opzoek naar je vermiste vriendin. De enige informatie die je hebt is een plas bloed, een videoband en de buurman die je zonder vragen te stellen een radio in je handen drukt om op pad te gaan. Je moet naar het doolhof waar een kwaadaardig wezen in verstopt zit! Uh, oké. Je moet verder het bos in! Nou ja, dan doen we dat maar. Dit personage en je radio zijn gezamenlijk een soort alleskunner die je door het verhaal heen loodsen en je helpen bij het oplossen van de puzzels. Je staat in een veld met landmijnen. Wist je dat je radio ook dienst kan doen als een metaaldetector om die mijnen te zoeken? Nee, nou, nu dus wel.

Dit klinkt wellicht wat van de hak-op-de-tak, maar zo is de game daadwerkelijk een beetje. Het komt wellicht door de wat matige Engelse vertaling. De game is namelijk van een Spaanse ontwikkelaar en dat merk je wel een beetje in de vertaling. Woorden ontbreken geregeld, de zinsopbouw is vaak niet al te best en de karakteristieken van de Spaanse taal springen er wel eens uit. Uitroep- of vraagtekens die ondersteboven staan bijvoorbeeld. Alle gesproken tekst is overigens volledig in het Spaans. Een taal waar ik helaas niet vaardig genoeg in ben om te kunnen beoordelen of die wat lekkerder aanvoelt dan de Engels vertaalde tekst.

Comic boy

Een matige vertaling hoeft een game niet per se volledig overbodig te maken. Jaren geleden waren we immers ook nog tevreden met ‘This guy are sick’ (tien punten voor de mensen die weten waar dat van is). De besturing is tevens niet al te best. In een 2D game zou je ondertussen vloeiende besturing mogen verwachten. Skeler Boy werkt echter nog met vier richtingen en dat maakt het besturen van je karakter een vermoeiende opgave als je moet gaan lopen pixel hunten. Tijdens achtervolgingen werkt de besturing nog meer tegen waardoor je dood kan gaan zonder het door te hebben. Ohja, en als straf trapt de game je dan ook nog eens na een relatief lang dramatisch filmpje terug naar het titelscherm. Even snel nog een keer proberen om verder te kunnen lukt daardoor niet echt en dat is dodelijk voor de flow van het verhaal.

Het leukste van de game is eigenlijk iets wat buiten de game ligt. Tijdens het verhaal speel je pagina’s vrij in een stripboek. Dit stripboek vertelt het verhaal van de game met toevoegingen die achter de schermen gebeuren. Dat de strip er nog goed uitziet is een leuke bonus.

Skeler Boy doet interessante dingen. De atmosfeer is geweldig en audiovisueel hebben we, voor de stijl, echt niets te klagen. Als je echt zin hebt in een atmosferische 2D horror game dan zit je met Skeler Boy goed, maar je moet de matige vertaling en dramatische besturing wel op de koop toe nemen.


  • Auteur: Peter Derks | Genre: 2D adventure | Release: 31-05-2024 | Uitgever: RATALAIKA GAMES SL | Ontwikkelaar: Maniac Boy Studio
    Graphics: 6.8 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 5.2 | Besturing: 2.8 | Replay: 3.0
    5.5
    + Goede beklemmende sfeer
    + Twin Peaks is overduidelijk een inspiratie
    +
    - Matige vertaling
    - Besturing werkt tegen
    -

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Griever
    Lid
    2904
    13 dagen geleden

    Het sfeertje en verhaal trekken me inderdaad naar deze game,Maar vind goede besturing ook erg belangrijk.Dat word irritant na een tijdje spelen.Trouwens niet de eerste keer dat een Spaanse game matig vertaald is.Ken de taal zelf ook niet goed,Maar het zal dan wel een van de moeilijkere zijn om te vertalen.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx