Nu al?
Met de zomer in aantocht wordt het aanbod van games steeds lager. Toch zitten we nog in de 2 maanden waarin veel gebeurt, met diverse toppers waaronder Portal 2, Virtua Tennis 4 en Mortal Kombat die binnenkort de deuren openen naar de gameswereld. Echter is er nog een andere topper nog net binnen gekomen voordat de april maand van start ging. Ik heb het natuurlijk over de racegame Shift 2 Unleashed.
Het lijkt erop alsof Electronic Arts alle subtitels binnen de Need for Speed franchise geheel uitbreidt. Daar waar we afgelopen november namelijk nog Need for Speed: Hot Pursuit voorbij zagen scheuren, daar wordt nu Need for Speed Shift weer eens uit de kast getrokken. Zonder daarbij Need for Speed specifiek bij te vermelden probeert Shift 2 Unleashed een nieuwe reeks op zichzelf te worden, met realisme, driften, maar vooral, simulatie. Geen arcade gescheur meer dus, maar echt met gevoel over de wegen glijden, dat is een devies in deze game. Met daarbij fotorealistische graphics moet Gran Turismo 5 benaderd worden, en als het kan ook nog verslagen. Maar daaraan heb je natuurlijk een zware taak, vooral gezien het feit dat deze game onderdelen meeneemt die nog geen half jaar geleden pas geïntroduceerd werden met Hot Pursuit, waaronder AUtolog. Maar je zult niet direct in deze autlog gaan starten.
Je begint namelijk direct in de career mode van het spel, waarin je in feite de Autolog functie moet vrijspelen in enkele simpele uitdagingen. Hoofddoel is uiteindelijk het bereiken van het FIA GT1 World Championship en deze te winnen. Voordat je dit doel kunt bereiken moet je echter progressief ervaringspunten zien te behalen, waarmee je kunt levelen naar een uiteindelijk topniveau. Afhankelijk van je level zul je bepaalde uitdagingen mogen spelen, welke erg gevarieerd zijn. Zo begin je vooral met het racen, en met ’n time trial, maar zul je later ook elimination races krijgen, waarbij periodiek de laatste rijder in een race wegvalt, waarbij er uiteindelijk slechts 1 winnaar kan overblijven, en de drift races, waarbij het simpelweg draait om het driften, iets wat de eerste Shift ook zo cool maakte. Daarbij zijn ook nog de Muscle car disciplines aanwezig in de singleplayer career mode. Tijdens het boeken van progressie zul je ook diverse auto’s aan de tand kunnen voelen, de een sneller dan de ander, de ander heeft weer een stuk meer grip dan de ene. Je start in de Performance klasse D, waarbij uiteindelijk Klasse S het streven vormt. Race op 120 verschillende track layouts met meer dan 120 gelicenseerde bolides, genoeg inhoud wat dat betreft dus.
Autolog
In de Autolog kunnen we weer diverse toepassingen gebruiken. Daarbij horen natuurlijk enkele welbekende, welke we ook al in Hot Pursuit zagen. Zo is er The Wall, waar we kunnen zien welke trophies/achievements vrienden hebben verdiend, kunnen records bekeken worden, staan er aanbevelingen van vrienden, nieuws, kun je zien hoe je rijdersprofiel eruit ziet en is er een gallerie, waarin al je mooiste foto’s verwerkt staan. De autolog feature bleek al een waardige introductie te beleven in Hot Pursuit, en is in dit deel dan ook wederom zeer welkom. Autolog zorgt er vooral voor dat je meer online betrokken wordt met de community, en vooral met je vrienden. Mede daardoor zul je zien dat je jezelf gaat vergelijken met maten, en onbewust meer de concurrentie probeert voor te zijn.
Hoewel de gameplay volledig is vernieuwd ten opzichte van voorgangers in de Need for Speed franchise, is er verder eigenlijk niet eens zoveel unieks in de game te vinden. Je kunt bolides upgraden, online races spelen, en de race modi in de career mode zijn natuurlijk geheel anders dan in de eerdere titels. Maar verder is het vooral de gameplay die de grootste veranderingen teweegbrengt. Deze is namelijk gevoeliger, en volgens EA, realistischer dan ooit. Shift 2 is dan ook een pittige game voor beginners. Bolides glijden snel weg wanneer je een bocht verkeerd aansnijdt, of simpelweg bochten te hard doorgaat. Shift 2 is zelfs gevoeliger wat betreft gameplay en controls dan Gran Turismo 5, en dat maakt deze titel dan ook een zeer grote uitdaging. Maak een klein foutje, en je bent gezien, vooral gezien de vrij slimme A.I., die vrijwel nooit de fout in gaan, en ook vrijwel nooit met elkaar in de clinch gaat. Dat maakt de foutentolerantie erg laagdrempelig, waardoor je vaak vrijwel foutloze races moet rijden. De racegevoeligheid kan weliswaar aangepast worden door je bolide te upgraden en tunen, waarmee tegelijkertijd ook je performance index omhoog gaat, maar het racen an sich blijft erg gevoelig, waarmee Shift dus geen arcade game meer is, maar echt een simulatie racer.
De gevoeligheid van het sturen zul je vooral kunnen constateren tijdens de drift-sessies, waarbij het in het begin werkelijk tergend zal zijn om een goede drift te realiseren. De controls zijn zo gevoelig, waardoor je de triggers, en de analoge sticks niet klakkeloos ingedrukt kunnen worden, maar met veel accuraatheid moet zien te gebruiken. Dit kan het spel vooral in het begin vrij frustrerend moeilijk maken. Shift 2 is soms dan ook even doorbijten, waarna je de echte realistische aspecten van de game leert kennen. Als je over die drempel heen bent gekomen, zul je zien dat EA een grote omslag heeft gemaakt met de franchise.
Helm-view
Toen Shift 2 nog volop in ontwikkeling was werd al gezegd dat het spel zich zou kunnen meten met Gran Turismo 5, ook op grafisch gebied. En daar heeft men ongetwijfeld geen leugens mee verspreid, want het spel ziet er niet veel minder uit dan de genoemde concurrent. Op wat karteltjes na en toch wat natuurlijke trekjes die wat simpeler uitgewerkt zijn schaalt deze game zich in een zelfde soort categorie. Vooral de speciale cockpit-view maakt de game een zeer levendige, en realistische sim. Het lijkt alsof je echt in de bolide zit, en de constante bewegingen van je hoofd maken het echt de chaos die een echte racer ook zou beleven in de cockpit. Omdat de cockpit-view (beter gezegd helm-view) echter zo perfect is uitgewerkt, maakt het de overige camera-posities vrij overbodig. De achter de bolide gepositioneerde camera werkt daardoor een stuk minder dan in bijvoorbeeld Gran Turismo 5, of Hot Pursuit, waardoor de wat gemakkelijkere rijders toch zullen moeten overstappen naar de optimalere cockpit-view. Niet voor niemand zal dat even aanpassen zijn. Daarnaast hebben we nog de vette begeleidings- en instructiefilmpjes en de nachtraces, welke een lust voor het oog zijn. Het ’s nachts racen maakt het overigens niet gemakkelijker, maar houdt je wel lekker scherp en oplettend. Een goede zet dus om hiermee wat meer variatie in de game te stoppen.
Het geluidsaspect is dan weer van een minder kaliber. Daar waar de game nog de mond snoert met geweldige geluidseffecten in de intro, daar is het ingame toch allemaal wat minder brullend. Het is dan ook jammer dat men die gevoeligheid die in de intro sound gelegd is niet doorgetrokken heeft in de algehele game. Het doordreunen van de bass is niet echt aanwezig, waardoor je toch niet echt die intense motoren krijgt die je graag zou willen horen brullen. Met de soundtracks is overigens verder weinig mis.
En eigenlijk is er over het algemeen ook weinig mis met deze game. Shift 2 Unleashed gaat weer een flinke stap vooruit ten opzichte van bijvoorbeeld Hot Pursuit, en gaat nu echt de serieuze kant op. Simulatie is in de plaats gekomen voor arcade racen, en dat zorgt voor een fantastisch racegevoel. Hoewel het spel vooral voor de beginnende racers een flinke stap omhoog zal betekenen, mede door de overgevoelige besturing, is het na even oefenen wel een echte game naar het hart voor de liefhebber. De uitermate realistische in-helmet view, welke je bijna de baan op laat snuiven, en zorgt voor veel extra realisme, is daarnaast een zeer groot pluspunt welke deze game kan onderscheiden van andere toppers binnen het genre. De niet echt speciale career mode, en de niet uitermate uitgebreide multiplayer, worden daardoor al snel weer vergeten als minpuntjes zijnde, al zullen de meeste mensen zich overigens niet ergeren aan de vrij karige modi, welke weer positief in het licht komen door de variatie die hierin gestopt is.