Return to Mysterious Island 2

thumbnail

Het leven op een onbewoond eiland: als we kinderen voor kinderen mogen geloven is het hemels, maar of dat waar is, is ten zeerste te betwijfelen. Die twijfels werden voor mij alleen maar versterkt door Return to Mysterious Island 2: Mina’s Faith, want het leven op een onbewoond eiland is hier echt geen pretje.

Robinson Crusoë en kapitein Nemo

Return to Mysterious Island 2 is de sequel op Return to Mysterious Island, waarbij een meisje genaamd Mina op het eiland uit de verhalen van Robinson Crusoë terecht komt. Het verhaal van de game is een direct vervolg op het eerste deel, dus je zou misschien denken dat het moeilijk te volgen is als je Return to Mysterious Island niet hebt gespeeld, maar gelukkig is er een korte samenvatting zodat nieuwelingen in de serie snel op de hoogte worden gebracht van het verhaal van zijn voorganger.

Het verhaal van de game zelf is ietwat cliché. In deel 1 ontdekten Mina en haar aapje Jep dat kapitein Nemo op dit eiland leefde. Hij en zijn robots hadden een schild rondom het eiland gemaakt dat Mina’s noodsignalen blokkeerde. Gelukkig wist Mina het schild uit te zetten en werd ze opgepikt door een helikopter. Wat nou precies zo cliché aan het verhaal is, is dat de game begint waar zijn voorganger ophield, en de helikopter waar Mina en Jep inzitten wordt uit de lucht geschoten door een vulkanische steen. Mina en Jep worden weer op het eiland wakker en zijn dus weer terug bij af. Het is dan wederom aan Mina en Jep om een uitweg van het eiland te vinden.

Minigames en puzzels

Op het gebied van gameplay doet Mysterious Island 2 niet veel nieuws. Het is een ouderwetse adventure waarbij je tal van objecten zult moeten oppakken en met elkaar moet combineren. De puzzels die je voor je kiezen krijgt zijn meestal goed te doen, maar om ze op te kunnen lossen moet je wel elk object dat je ziet meenemen. Een goed voorbeeld hiervan is wanneer Mina een snee in haar been heeft. De taak is dan aan de speler (Jep dus) om een verband te vinden. In een oude kist vind je bijvoorbeeld een vieze lap, die je vervolgens schoon kunt maken in het meer.

Naast de standaard puzzels zit Return To Mysterious Island 2 ook vol met tal van minigames. Deze minigames speel je meestal om een object te verkrijgen of een actie uit te voeren. Zo zal Jep noten kappot moeten slaan met een steen of zal Mina een robot moeten repareren. Deze minigames zijn over het algemeen goed te doen, maar er zitten soms toch een paar hele moeilijke tussen (zoals het repareren van de robot). Dit ligt niet zozeer aan het feit dat ze echt moeilijk zijn, maar omdat je geen duidelijke uitleg krijgt over hoe de minigame werkt.

Een levenloze wereld

De game wordt volledig met de muis bestuurd. Je klikt op paadjes om naar het volgende gebied te lopen en je kunt met de muis (als een FPS) rondkijken. Klik op objecten om ze op te pakken en klik op dieren/mensen om er mee te praten. Waar ik me wel redelijk aan ergerde was de manier waarop het menu in elkaar zat. Als je op de rechtermuisknop drukte ging je naar het menu toe, en wanneer je dan bijvoorbeeld een object uit je inventaris wilde gebruiken, moest je die eerst naar de rechter onderhoek slepen en dan het menu sluiten, zodat je hem kon gebruiken. Ook het feit dat items in een tijdelijke itemslot worden geplaatst als je ze oppakt, en ze vervolgen één voor één naar je echte inventory moet dragen, werkt niet bepaald geweldig.

Op grafisch gebied hoef je ook echt niet te verwachten dat Mysterious Island 2 je zal wegblazen. Doordat je steeds met een klik naar een volgende locatie gaat, en dus geen bewegingsvrijheid hebt, ziet alles er heel statisch uit, de wereld lijkt niet te leven. De weinige animaties die er dan wel weer inzitten vallen dan ook tegen (denk hierbij aan andere dieren en het praten van Mina). Wanneer Mina praat ziet het er bijvoorbeeld nogal uit alsof ze een buikspreekpop is, met een mond die alleen open of dicht kan. Hetzelfde geld voor de animaties van dieren en robots, die van de hak op de tak springen.

Weet niet te overtuigen

Ook op het gebied van geluid is Return to Mysterious Island 2 niet helemaal bij de tijd. De voice acting is niet bepaald je van het, maar waar ik mezelf het meest aan ergerde waren de slechte geluidseffecten. Zo klinkt een horzelnest meer als een stofzuiger en wanneer Jep in de modder springt klinkt het meer alsof hij een natte scheet laat.

Jammer genoeg weet Return to Mysterious niet echt te overtuigen. De graphics en het geluid zijn verouderd en het eiland waar je je op bevindt ziet er een beetje levenloos uit. Het verhaal zelf is ook nogal cliché en de besturing werkt niet altijd even soepel, maar toch heeft de game een bepaalde charme. De puzzels zijn logisch en niet alledaags en de minigames zijn een leuke afwisseling. Daarnaast is het de laatste tijd nogal rustig op het gebied van Adventure games, en Return to Mysterious Island 2 zal de verveelde avonturier dan ook zeker niet teleurstellen. Heb je echter niet zoveel met Adventures, dan kun je Return to Mysterious Island 2 beter laten liggen.


  • Auteur: Joost Verplak | Genre: Adventure | Release: 22-10-2009 | Uitgever: Iceberg Games | Ontwikkelaar: Kheops
    Graphics: 6.0 | Geluid: 5.8 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 5.5 | Replay: 6.2
    6.1
    + Logische puzzels
    + Minigames bieden een welkome afwisseling
    +
    - Op grafisch gebied verouderd
    - Niet al te soepele besturing
    - Cliché verhaal

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx