Race Driver: GRID DS

thumbnail

Codemasters’ Race Driver: GRID bleek begin dit jaar een erg goede arcade simulatie racer te zijn en werd zelfs door diverse mensen als een ware topper gezien. De geweldige graphics, schademodellen, botsingen en flashback mogelijkheid voegde een nieuwe dimensie toe aan het racegenre. We zijn nu alweer een tijdje verder en Codemasters heeft de franchise naar de Nintendo DS gebracht. Dus nu blijft eigenlijk de vraag over of de DS versie zich wel kan meten met zijn grote broertjes op de consoles en de PC.

Geen 1 op 1

Codemaster heeft met deze DS versie geprobeerd zo dicht mogelijk de console en PC versies te benaderen. En wonderbaarlijk is dit ze erg goed gelukt. Je kunt nu wederom op drie lokaties in de wereld racen: Amerika, Europa en Japan, zitten er 29 gelicenseerde wagens en 37 gelicenseerde circuits in en zit er een schademodel en een trackeditor in, waarmee we kunnen zeggen dat deze game zoveel mogelijk heeft meegekregen ondanks de mindere kracht van de Nintendo DS. Je kunt door het winnen van races reputatiepunten winnen en zodoende diverse auto’s, banen en upgrades verdienen. Het overgrote deel van deze game is dus erg hetzelfde, maar al snel ga je één ding missen en dat is de flashback functie. Deze ontbreekt namelijk en was juist een enorm goede toevoeging aan de eerder verschenen GRID.

Heel veel content

Maar gelukkig zit de game nog steeds overvol met content en dan zeker als we gaan kijken naar de diversiteit aan opdrachten, races en circuits. Maar als je de eerste keer de game spelt zie je alleen maar een aantal gewone races en blijkt dat je niet uit veel meer kan kiezen. En dit is helaas heel onduidelijk gedaan. Je kijkt naar een wereldbol die je kunt draaien om zo de races te selecteren per continent. Ook kan je zo kiezen per baan welk soort type race of opdracht je wilt doen. Door de manier van het selecteren van de races lijkt het op het eerste gezicht alsof er weinig te beleven valt. Maar als je uiteindelijk een aantal races hebt geracet en gewonnen, krijg je al snel tientallen extra levels erbij om te spelen. De diverse races die je kunt spelen zijn een standaard Single Race, Championship race (meerdere races achter elkaar) en Time Trials, maar ook zijn er een soort minigames te vinden zoals Speed Tests (gemiddelde snelheid over een lap), Acceleration en Breaking Tests, Steering Tests (door poortjes heen rijden), Chase events (een tegenstander achtervolgen), Survival events (het tegenovergestelde van een Chase event), Drift Battle events (punten scoren met de meeste power slides), Togue (racen in de bergen) en Blueprints (een racetrack bouwen die moet voldoen aan een aantal eisen). Zoals je wel kunt lezen is er enorm veel diversiteit en als je alles een keertje wel wilt hebben gespeeld ben je zeker 20 uur verder. Tel daar nog eens een multiplayer en een trackeditor bij op en we spreken over een erg grote game. Op het gebied van content en diversiteit hoeven we dus zeker niet te klagen.

Het blijft een DS

Op het gebied waar we al wel snel merken dat we over een DS versie praten is de keuze die ze gemaakt hebben voor de besturing. Want op de console en PC versie hadden we met een simulatie game te maken die een aantal arcade trekjes had meegekregen. Maar GRID op de DS is één en al arcade en stuurt zo ook. Dit is zeker geen slechte keuze, omdat je op de DS toch al snel minder het gevoel van snelheid hebt, waardoor bochten nemen en op tijd remmen zeker moeilijker is. Bovendien is de AI van de tegenstanders niet wonderbaarlijk goed. Ze geven je wel een uitdaging maar daar houdt het ook snel bij op. Daarnaast is het schademodel anders dan je zou verwachten. Je kunt niet aan je auto zelf zien hoeveel schade hij heeft, maar in het onderste scherm vinden we een aantal categorieën, die steeds roder worden naarmate je steeds meer schade oploopt.

Grafisch gezien is de game niet slecht maar ook niet geweldig. Je hebt een auto en de tracks hebben een kleine omgeving, maar dan houdt het verder ook al snel op. Ik had niet meer verwacht van de Nintendo DS. De soundtrack is weer wel erg goed. Ze hebben voor een soort trance/techno-achtige soundtrack gekozen wat goed bij deze game past en erg goed klinkt uit de kleine boxjes van de DS. Race Driver: GRID DS is een erg vermakelijke racegame. De game zit overvol met content en diversiteit en zal zeker niet snel vervelen. Helaas is de game erg arcade geworden en mist hij de flashback functie. Ook zijn de graphics niet geweldig en is de AI matig. Wel is de soundtrack erg goed en bestuurt de game goed. Een aanrader als je een racegame zoekt voor de Nintendo DS.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Racing | Release: 10-08-2008 | Uitgever: Codemasters | Ontwikkelaar: Codemasters
    Graphics: 6.5 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 7.0 | Replay: 7.5
    7.2

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx