Industrie insider Tidux, die het vaak aan het goede eind heeft, laat via Twitter weten dat de PlayStation 5 niet alleen ondersteuning heeft voor alle AMD RDNA 2 features, maar dat ook RDNA 3 features worden ondersteund. RDNA is ook wel Radion DNA, een codenaam voor de GPU (grafische processor) micro-architectuur en de daarbij behorende instructieset. RDNA features worden veel genoemd nu de next-gen consoles aangekondigd zijn.
Eén van de belangrijkste features van RDNA is VRS, waarbij VRS staat voor Variable Rate Shading. Het is een feature die het renderen van shading versnelt qua performance. Als je bijvoorbeeld een 4K resolutie hebt, dan zijn er bepaalde visuals die niet in 4K weergegeven hoeven te worden, zoals motion blur track details. VRS zorgt ervoor dat de performance verbetert door deze onnodige 4K-details in een lagere resolutie te verwerken. Daardoor houdt de GPU capaciteit over om andere dingen te verwerken.
Sony heeft zelf niet te kennen gegeven dat men ook RDNA 3 ondersteunt naast RDNA 2 features.
Het gaat om de kleine details die waarschijnlijk menigeen niet eens op zal merken op het scherm, tenzij je er dik bovenop zit. Zolang de console maar goede games heeft en ze er prima uit zien ben ik tevreden. Die ene seconde sneller laden of die pixel meer is voor mij nog niet zo belangrijk.
Tidux is helaas geen insider maar een verknipte Sony fanboy. Dat is al meermaals op grote fora blootgesteld. RDNA3 is nog lange niet taped out bij AMD, dus dit is dikke BS!