MotoGP 09-10

thumbnail

De motorracesport heeft mij nooit heel veel kunnen interesseren. Zonder rijbewijs is het ook moeilijk voor te stellen hoe het er allemaal in het echt aan toe gaat. Het racegenre binnen de games is dan ook zeker niet waar het overgrote gedeelte van mijn collectie toe behoort. Toch is het zo nu en dan wel eens fijn om een stukje te racen. De voorkeur gaat meestal uit naar het gebruik van vier wielen, maar afgelopen week moesten twee hiervan tijdelijk worden weggezet bij het spelen van MotoGP 09/10. Mijn eerste ervaring met deze spelserie is zeker geen slechte en MotoGP 09/10 weet enkele hele toffe elementen te introduceren.

Doorloop twee seizoenen

Om te beginnen is het mogelijk om met de bestuurders uit de echte MotoGP te racen en daarbij horen natuurlijk ook een groot aantal racebanen om op te rijden. Denk aan namen als Le Mans, maar ook onze eigen racebaan in Assen is gedigitaliseerd. Voorlopig heb je enkel nog de beschikking over teams en racers uit het seizoen van 2009, maar Capcom heeft al aangekondigd dat er in juli gratis DLC beschikbaar zal worden gesteld om ook uit het lopende seizoen nog van alles toe te voegen, zoals de nieuwe racebaan in Silverstone. Wat betreft content zit het dus helemaal goed voor MotoGP fans en kunnen ze zelf in de huid gaan kruipen van hun favoriete coureurs. Dit zal moeten gebeuren in de Championship modus. Hierin selecteer je één van de coureurs en ga je als hun een heel seizoen doorrijden. Je zult moeten starten in de 125cc klasse en door hoog genoeg te eindigen zul je de doorstap kunnen maken naar de moeilijkere 250cc en uiteindelijk naar de MotoGP klasse. Hoe hoger je komt, hoe sneller de motoren in staat zullen zijn om te rijden. Naast de Championship modus is het ook nog mogelijk om Time Trials en Arcade mode te rijden. In de laatstgenoemde zul je binnen een bepaalde tijd moeten finishen. Lukt dit niet, dan kom je stil te staan en zul je op continue moeten drukken, waarvoor je strafpunten krijgt.

Waar je je om dat soort zaken nog het meest zorgen om moet maken is in de Career mode. Dit is het paradepaardje van MotoGP 09/10. Je zult je eigen team moeten opbouwen, waarvoor je bijvoorbeeld de teamkleuren zelf moet uitzoeken. Het gaat echter nog veel verder dan dat. Je zult niet alleen de races moeten winnen, maar ook nog het management van je team voor handen moeten nemen. Dit betekent dat je personeel zult moeten aannemen voor taken als de marketing om ervoor te zorgen dat je deals kunt maken met sponsoren, zodat je betere motoren kunt gaan gebruiken. Daarnaast heb je ook technici nodig om onderzoek te doen naar zaken zoals de efficiëntie van je motor. Hiermee zal je knol op twee wielen weer beter bestuurbaar zijn, zodat je succesvoller kunt zijn in de races en meer geld kunt verdienen. Hiermee kun je vervolgens beter personeel inhuren en ga je de cirkel weer rond. Dit is allemaal behoorlijk sterk uitgewerkt en is zeker een reden om maar door te blijven spelen. Bij je carrière draait natuurlijk alles om populariteit. Hoe beter je het doet, des te meer aanbiedingen je krijgt van sponsoren.

Reputatie is belangrijk

De reis naar de top is echter absoluut niet gemakkelijk te noemen. In MotoGP 09/10 speelt techniek namelijk een belangrijke rol. Tijdens een raceweekend krijg je eerst de mogelijkheid om vijf minuten lang op de baan te oefenen en daarna is het de bedoeling dat je een kwalificatietijd neerzet om de posities bij de start van de race zelf te bepalen. Nadat je één van deze onderdelen hebt voltooid wordt je beoordeeld op je prestatie en krijg je punten om in populariteit te stijgen. Als je bijvoorbeeld een gehele sectie van de baan weet door te komen krijg je pluspunten, maar wanneer je bovenop een tegenstander knalt zal dit een negatieve invloed hebben op je reputatie. Je moet dus erg voorzichtig zijn met de manier waarop je over het asfalt heen scheurt als je van plan bent groot geld te verdienen. In het begin zal dit aardig wat problemen gaan opleveren, want je komt niet zomaar door een baan heen.

De moeilijkheidsgraad van MotoGP 09/10 ligt behoorlijk hoog en het duurt wel een tijdje voordat je doorkrijgt wat de beste manier is om bijvoorbeeld de bochten aan te pakken. Omdat een motor maar op twee banden staat is stabiliteit een veel groter probleem dan bij auto’s. In MotoGP 09/10 laat je de motor ook niet afslaan door met het stuur te bewegen, maar je verplaatst juist het lichaam van de bestuurder. Door een bocht ga je dus door de knie van je coureur de bocht in te laten hangen. Dit alles bestuur je met de linker analoge stick en is dus eigenlijk hetzelfde als in elke racegame. Het probleem met motoren is echter dat je er ook vanaf kunt vallen. Vlieg je net een klein beetje uit de bocht, waardoor je in het gras of zand terecht komt en geef je vervolgens een peut gas, dan zullen je banden helemaal wegslippen, zodat je van de motor afvalt en kostbare tijd verliest. Het is in MotoGP 09/10 ook echt gemakkelijker om naast de baan te rijden dan dat het is om erop te blijven. Om je hiermee te helpen wordt op de baan een groene streep geprojecteerd welke de ideale racelijn weergeeft. Door deze te volgen kom je altijd goed uit voor bijvoorbeeld de volgende bocht. Vlak voordat je in moet sturen word de lijn meestal rood gekleurd. Dit betekent dat je te hard aan komt rijden en er dus voor zult moeten zorgen dat je snelheid afneemt, tenminste als je van plan bent om op de baan te blijven. Het is ook mogelijk om deze hulp uit te schakelen, maar zeker voor beginners is het een fantastische manier om te leren wanneer je moet afremmen en hoe je de baan het beste kunt doorlopen.

Een beetje realisme

Om af te remmen gebruik je tevens zowel een rem op het voorwiel, als eentje achter. Omdat je ook moet sturen met het voorwiel is deze rem het meest geschikt om heel snel af te remmen. De andere rem gebruik je als je net iets te snel gaat en er maar een kleine correctie nodig is. Ook dit is een punt waarvoor je veel zult moeten oefenen om het onder de knie te krijgen. De laatste moeilijkheid van MotoGP 09/10 zit hem in het gebruik van de A-knop. Met deze knop laat je de coureur meer achter het windscherm van de motor kruipen, zodat de aerodynamica verbeterd wordt en je sneller kunt gaan rijden. Het heeft echter ook een nadeel, want je kunt de knie dan niet meer naar buiten steken waardoor je veel minder scherp kunt sturen. Al deze factoren zul je moeten combineren om het beste uit je race te kunnen halen en als je ze niet goed beheerst is het al moeilijk om überhaupt een wedstrijd te winnen.

MotoGP 09/10 is dus zeker niet voor iedereen weggelegd. Lukt het je om fatsoenlijk door de races heen te komen, dan zul je er vele uren plezier mee kunnen beleven. De hulp die je wordt aangeboden is zeer effectief, waardoor zelfs de minst ervaren racers al na een uurtje redelijk succesvol kunnen rijden. Toch blijft de moeilijkheidsgraad wel een hekel punt. De grootste reden om MotoGP 09/10 te gaan spelen is misschien nog wel de Careermode. Deze is zeer uitgebreid en geeft je ook enige afleiding van het rijden zelf. Het spel neigt meer de kant van arcade op te gaan, dus de realisten onder ons zullen er waarschijnlijk niet heel erg blij mee zijn. Hou je echter gewoon van een sterke racegame of ben je een grote fan van de licentie, dan is MotoGP 09/10 zeker iets voor jou.


Auteur: Robin Kooistra | Genre: Race | Release: 18-03-2010 | Uitgever: Capcom | Ontwikkelaar: Monumental Games
Graphics: 7.5 | Geluid: 7.2 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 8.0 | Replay: 7.8
8.0
+ Geweldige Careermode
+ Klaar voor zowel het seizoen uit 2009 als 2010
+ Veel hulp om het te leren
- Stijle leercurve
-
-

guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties

Naar boven