Mighty Goose

thumbnail

Gans, geweer, boem!

De overgang van de ene game naar de andere is nogal groot de laatste tijd. Zo was ik onlangs nog bezig met een topper voor de PS5, en zo knal je jezelf in de rondte met Mighty Goose. Mighty Goose is een run & gun shooter met een premiejager gans als hoofdpersonage, wie verzint het? In de game draait het maar om één ding; Alles kapot knallen wat los en vast zit! Of dat een succesformule is?

In deze shooter speel je dus als Mighty Goose, een gans die het gevecht aangaat met de Void Koning. Deze alleenheerse heeft het bevel over een groot leger, en dat is zeker niet mals. Als je niet zelf in een gebraden gans wil veranderen, moet je jezelf weten te beschermen met de meest dikke wapens, maar je staat er zeker niet alleen voor. In het spel krijg je namelijk ook door de CPU-gestuurde medestanders, waaronder een gans, of een konijn. Door te knallen met machine guns, shotguns en rocket launchers baan je jezelf een weg door alle tegenstanders die je van voren, achteren, boven en beneden tegemoet komen. Het concept is dus simpel, en zeker doeltreffend. Hetzelfde is de besturing, want met slechts enkele knoppen kun je deze game direct gaan spelen. Je hebt echter meer mogelijkheden in de game dan alleen simpelweg schieten. Zo krijg je in het spel een soort van power-ups, waarmee je dus direct naar een ander wapen kunt switchen. Maar je kunt ook je speelstijl licht aanpassen door bepaalde upgrades aan te schaffen. Zo kun je onder andere gebruik maken van een voordeel welke je met driehoekje kunt activeren. De power-ups zijn vooral aanvallend gericht. Het leukst is nog wel de fury-mode. Wanneer je zoveel tegenstanders hebt neergeknald, loopt er een balk vol, waarna je met L2+R2 een fury-mode kunt activeren. Hiermee bemachtig je een zeer krachtig geweer waarmee je snel je gehele omgeving kunt uitroeien. Verder kun je je eigen compagnon kiezen, waar ik het net al over had in principe. Dit kan een varken zijn, een konijn, of andere dieren die je later in de game vrijspeelt.

Razendsnelle actie

Voortbewegen in de game kun je zowel met de D-Pad doen, maar ook met de analoge stick. Je hebt verder een soort van dash-mode die je met rondje kunt activeren, en je kunt jezelf omhoog schieten door naar beneden te schieten en te springen. Met muntjes kun je daarnaast nog extra tools aanschaffen, waaronder wapens, maar ook voertuigen zoals de tank. Hiermee kun je nog wat extra voorkracht inzetten, en heb je ook wat meer health, omdat je eerst uit je voertuig geschoten moet worden, voor je health bar geleegd wordt. Deze health bar is miniem en na enkele hits ben je al dood. De secundaire aanvallen en je upgrade chips die je gebruikt om jezelf te verbeteren en ingame om snel veel vijanden uit te roeien zijn dus van cruciaal belang. Eindbazen in het spel zijn daarnaast meedogenloos, en vereisen een snel reactievermogen om hun zeeën aan kogels te ontwijken. Echt tactiek komt er verder niet echt bij kijken, maar het pakken van health packs waar mogelijk, en het inzetten van je speciale krachten zijn van het grootste belang. De actie is razendsnel en het is dan ook veelal springen, je blijven bewegen en de wapenkraan zoveel mogelijk openzetten. Gelukkig is er een optie in de game om de schietknop simpelweg in te kunnen houden, in plaats van het moeten button-bashen op vierkantje. Dit scheelt flink wat kramp tijdens het spelen van de game, aangezien je bijna constant aan het schieten bent.

Mighty Goose kent een retro-grafische stijl, iets wat tegenwoordig hot blijkt te zijn bij indies. Je ziet het namelijk steeds meer eerlijk gezegd, en het bevalt mij persoonlijk wel moet ik zeggen. De actie is volledig 2D, je kunt dus niet de diepte inlopen. De UI is op zich duidelijk, maar had wel wat misschien wel wat strakker gemogen met al die blauwe blokjes links- en rechtsboven. Het level-design valt echter wel redelijk te prijzen. Deze is gevarieerd, en het platformen hier en daar zorgt ervoor dat je niet CONSTANT aan het knallen bent. De werelden waarin je speelt zijn dan weer groenig, dan gelig, dan blauwig en weer in een volgend level speel je op een trein die zich voortbeweegt. Het maakt dat het steeds net wat anders voelt, al verandert veelal vooral de wallpaper op de achtergrond. Dat de game grafisch chaotisch mogen zijn lijkt me duidelijk, maar dat de performance daarbij prima blijft en dat de eindbazen steeds weer net wat anders aangepakt moeten worden, maakt dat de game niet na ‘n half uurtje al de prullenbak in belandt. Toch is de gameplay natuurlijk vrij constant en veel van hetzelfde, maar liefhebbers van dit genre zullen zich er ongetwijfeld mee vermaken. De audio die bestaat uit crynchy synth-rock en fynky jazz-fusion is gecomponeerd door Dominic Ninmark, bekend van onder andere Moonrider. De soundtracks blazen lekker weg door het geknal, en zijn zeker niet irritant of overstemmend. Ik liet ze dan ook lekker draaien tijdens het spelen.

Mighty Goose is dan misschien een uitdagende game, maar het wordt helemaal uitdagend wanneer je zonder ammo komt te staan, en geen geld hebt om wapens aan te kopen. Dan is het maar hopen dat je companion wat dropt of dat die wat vijanden neerknalt die wat wapens neergooien, maar die kans is lang niet altijd groot. Aan het begin van een level is dit soms killing, aangezien je dan bijna niet verder kunt komen, en dat is jammer. Vooral bij eindbazen is dit frustrerend, maar daar zul je het wat minder tegenkomen. Ook de inconsistentie van de droprate van health packages is soms wat irritant. Dan krijg je tijdenlang geen health, en dan krijg je ineens 3 packages tegelijk. Iets meer balans hierin was wel wenselijk geweest af en toe.

Mighty Goose klinkt al gek, maar is ook gewoon een bizarre game. Run-and-gunning wordt in deze game wel zeer letterlijk genomen, want de kogels vliegen met miljoenen per uur in de rondte. Dat de gameplay niet al te diepgaand wordt is duidelijk, maar qua content en qua upgrades kun je nog best wel wat zaken naar je hand zetten. Met ‘n aardig aantal levels kun je lekker aan de gang en ben je toch wel de nodige uurtjes zoet (3 tot 4), vooral wanneer je erachter komt dat je geregeld ‘n keer de dood zult aankijken en je volledige stukken moet overdoen. Het spel kost naar verhouding ook wat minder. Houd je van dit genre? Dan is dit zeker een goede toevoeging, vergelijkbaar met de Metal Slug-franchise. Dat beetje geld dat deze titel kost, zal weliswaar een flinke uitdaging zijn, maar met wat doorzettingsvermogen, vormt dit ook direct een game waarmee je lekker je frustratie weg kunt knallen!


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Platformer/Shooter | Release: 05-06-2021 | Uitgever: Playism | Ontwikkelaar: Blastmode/MP2 Games
    Graphics: 7.5 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 8.5 | Replay: 7.0
    7.5
    + Prima level-design
    + Run-and-gun gameplay voelt lekker
    + Leuke upgrades
    - Wellicht te uitdagend voor sommigen
    - Vrij simplistisch
    - Soms kom je zonder ammo/wapens te staan

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    loeder001
    Lid
    2086
    2 jaren geleden

    Ziet er uit als een Game Boy spelletje van vroeger.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx