Tegenwoordig heb ik nog maar weinig PC-toppers gezien die mij aan hebben kunnen trekken en die ook daadwerkelijk wat hebben gepresteerd. S.T.A.L.K.E.R. en Crysis waren op zich wel goede exclusives, maar waren nu ook weer niet baanbrekend en de aloude exclusieve franchises als Quake, Doom en Unreal Tournament, daar horen we weinig van, al dan niet zijn ze naar de console verscheept om omgetoverd te worden tot multiplatform titel. Een game die ik in ieder geval niet aan me voorbij liet gaan is Mercenaries 2: World in Flames, welke ook op de PC verscheen. Omdat we vrijwel altijd de console versies van een spel uit weten te kiezen hebben we ditmaal eens gekozen voor de PC-port van het spel. Laten we hopen dat het woord ‘port’ niet al direct een negatief punt vormt van deze review, zij het vaak wel het geval.
Explosief goed?
“Mercenaries 2 is een explosieve open wereldgame die zich afspeelt in een uitgestrekt en volledig verwoestbaar Venezuela, wat op zich wel herkenbaar eruit ziet. De game zit vol uitbundige actie, personages en explosies. De nieuwste en gevaarlijkste civiele en militaire middelen kunnen in de game ingezet worden. Het motto van Mercenaries 2: World in Flames is: “Als je het kunt zien, dan kun je het kopen, stelen of opblazen.” De game laat op een geheel nieuwe manier zien hoe de speler ondergedompeld kan worden in een open wereldgame vol actie. Er is tevens een coöperatieve multiplayermodus beschikbaar, waarmee de volledige actiegame ook online met vrienden gespeeld kan worden. Uniek is dat de game hiervoor niet opnieuw opgestart hoeft te worden.”
Dat was de belofte van Pandemic en dat is op zich ook wel direct het enige echte pluspunt van deze game op de PC. Alles dat maar te verwoesten valt is ook daadwerkelijk kapot te krijgen en de airstrikes, tanks en kogels vliegen door de maps heen. Interessant aan het spel is dat je online de singleplayer kunt spelen en daarbij co-operatief het spel samen kunt spelen via het internet met andere mensen, wat op zich 10x leuker blijkt te zijn dan de singleplayer ervaring. Verder bevat de game helaas geen multiplayer, maar ach, de singleplayer spelen kan ook leuk zijn. Maar dan moet deze wel uitdagend zijn natuurlijk. In feite is dat niet het geval aangezien je vrijwel constant mensen aan het uitmoorden bent die in grote getalen voorbij komen stormen. Daarbij komt de zeer domme A.I. om de hoek kijken die werkelijk te belachelijk voor woorden is. Tegenstanders staan soms recht voor je voor zich uit te kijken en ook de mensen met een RPG hebben duidelijk van het woord ‘teamkilling’ gehoord en staan te slapen waar ze bij staan. Ze blazen zichzelf geregeld op en ook hun teammaten worden in dergelijke gevallen meestal niet gespaard. Pluspunt is echter het physics aspect. Bomen vallen om, objecten vliegen in de rondte, bij explosies is er veel gaande en ook voertuigen en dergelijke reageren realistisch op de gebeurtenissen en acties om je heen.
Graphics zwaar onder de maat geport
Mercenaries 2 deed me eigenlijk veel denken aan de game Soldier of Fortune 3. Het komt ook een beetje op hetzelfde neer: Constant maar weer trossen aan mensen neervlammen, zij het dat Mercenaries 2 iets gevarieerder is aangezien je gebruik kunt maken van jeeps, tanks, heli’s etc. De missies zijn vaak zo eenvoudig dat je weinig uitdaging hebt en ook een verhaallijn ontbreekt. Het is dan ook een vrij linaire gameplay die je meemaakt en spanning komt absoluut niet om de hoek kijken, maar dat kennen we onderhand van de franchise. De grote chaos moet de sfeer van het spel zien te drukken, maar daarin faalt het uiteindelijk vrij jammerlijk. Op zich is de gameplay nog wel aardig acceptabel en is de third person gameplay ook wel voldoende uitgewerkt.
Ook falen doen de graphics want het spel ziet er zeer outdated uit. Ik weet niet exact of de console-versie er veel beter uit ziet maar op de PC ziet het er werkelijk verschrikkelijk uit. Zelfs games als S.T.A.L.K.E.R. en Soldier of Fortune 3 zien er in vergelijking met deze game vrij modern uit. In de onderstaande screen vind je dan ook een screenshot (tweede screen beneden) uit de game (hoogste resolutie, Anti-Aliasing en andere features allemaal vol open). Je kunt dan ook goed zien dat het hier niet gaat om een bijster hoogstaand stukje vakmanschap. Zelfs bij het opstarten zie je al direct dat men weinig moeite heeft gedaan bij deze port. De melding ‘Loading content, please don’t turn of your PC’ typeert dat men simpelweg de moeite heeft genomen om het woordje ‘Console’ te veranderen in het woord ‘PC’. Verder zijn de graphics niet verbeterd, depth views zien er slecht uit, kogels lijken kleine sneeuwballen, en is het geluidsaspect slecht: Veel terugkomende monologen van de hoofdkarakters, slechte geluidseffecten van de guns, steeds terugkomende reacties van tegenstanders, noem maar op.
Persoonlijk wil ik de console-versie van Mercenaries 2: World in Flames niet aanvallen maar als we spreken over de PC-port van de game dan kunnen we wel spreken van een aardige ramp. Het spel speelt op zich wel aardig weg maar is te eentonig simplistisch en onuitdagend genoeg om je echt aan te spreken op dit platform. De graphics zijn daarnaast ver onder de maat en hetzelfde geldt eigenlijk voor het geluidsaspect, dat echt dramatisch uitgewerkt is. Dat de game ondersteuning biedt voor de G15 keyboarden en leuke statistieken daar op weet te tonen tijdens het spelen is dan weer een klein pluspuntje, maar als je zelfs dergelijke aspecten moet zien te onthouden om ook maar iets postiefs uit deze game te kunnen trekken, dan is het wel vrij triest gesteld met deze game zul je denken. Dat geldt dan ook absoluut voor deze PC-versie, die mij erg teleurstelde. Gelukkig maakt de co-op mogelijkheid nog wel het een en ander goed, maar zelfs op een PC is een dergelijke mode standaard verre van genoeg. Andere ervaringen op de console? Dat zal best, maar als je echt teleurgesteld wilt worden in deze franchise, dan lijken de PC-versie en PS2 editie de directe oplossing te bieden.