Het aloude van PC naar console porten begrip is omgedraaid
Je ziet het steeds meer voorkomen, en in het verleden was het juist een weinig voorkomend verschijnsel, en vooral de omgekeerde wereld, maar in deze tijd komen steeds meer games eerst naar de console, waarna ze later nog de overstap maken naar de PC. Het porten naar de PC wordt gezien als een relatief makkelijk verhaal, maar of het ook altijd op de juiste manier wordt toegepast is nog maar de vraag. Tussen onder andere Lost Planet en het nog komende Devil May Cry 4 hebben we nog Mass Effect, een game die vorig jaar groot werd op de Xbox 360.
Mass Effect werd vorig jaar vooral groots door diens sterke verhaal. Uiteraard heeft men dan ook weinig afstand gedaan van het eerste concept en mogen we exact hetzelfde verwachten als we op de Xbox 360 hebben gekregen. Neemt natuurlijk niet weg dat de niet-Xbox 360 bezitters de game hiermee voor het eerst kunnen gaan beleven. In het spel geef je als commandant Shepard leiding aan een eliteteam en beleef je heel wat actie in de ruimte. De verraderlijke Saren vormen een dodelijk leger om het jouw moeilijk te maken. Hiermee ligt het lot van het heelal direct in jouw handen. Je staat er logischerwijs niet alleen voor want 2 teamleden, welke je zelf regelmatig uit kunt kiezen, zullen jouw companen vormen.
Soms wel overdreven veel filmpjes
De actie speelt zich dus af in de ruimte, al moet ik toegeven dat het woord actie een nogal ruim begrip vormt. Het spel komt aardig op gang, na de eerste dialogen, maar daarna valt het wat in het niet door het wat te ruim opgevatte verhaal, dat soms wel erg langdradig en saai over komt. De sci-fi verhaallijn is dan wel tot in detail uitgewerkt, maar als speler hekel je ongetwijfeld wel eens aan de vele filmpjes die dat met zich teweegbrengt. Gelukkig worden de dialogen met andere personages wel attractief gemaakt door de vele gesprekken die je zelf kunt manipuleren met keuzemogelijkheden, die je muis kunt kiezen.
De actie die weliswaar zeker aanwezig is, maar soms wat ingedempt wordt door de vele filmpjes en spraakmomenten, is van een hoge kwaliteit. Je hebt vele mogelijkheden, zowel in individueel als in teamverband. Zo kun je je eigen skills naar mate het spel vordert steeds verder upgraden, waardoor je onder andere beter zult kunnen schieten. In het begin zul je dan ook opmerken dat het schieten nog wat onnauwkeurig verloopt. In teamverband kun je onder andere orders geven aan je teammaten om aan te vallen, om te coveren, of om naar bepaalde locaties te lopen waar ze veilig kunnen staan. Echter zul je al gauw merken dat je hun niet dermate veel hoeft te instrueren over wat te doen aangezien ze meestal individueel vrij verstandig met hun leven omgaan. Door verder items te kopen, of gebruik te maken van items van je 2 medestanders, is het mogelijk om gebruik te maken van veel mogelijke voordelen.
Mass Effect is een third person shooter die wat RPG-elementen met zich meebrengt, maar helaas zul je van dit laatste vrij weinig terug zien. Je zult vooral third person schietmomenten tegen gaan komen en zult soms wat kleinere side-missions die je in een bepaald tijdsbestek moet voltooien erbij krijgen om wat meer variatie te brengen. Daarnaast kun je ook computers decoderen, waarbij je zo snel mogelijk naar een middelpunt dient te komen zonder de ronddraaiende objecten te raken. Met de spatiebalk is het mogelijk om in feite je teamleden orders te geven, maar ook om aan jezelf het een en ander te veranderen. Daarnaast heb je nog een map, die altijd handig is om na te gaan waar het plot zich verder af zal gaan spelen. Handig dus als je verdwaald bent of het plot vooraf niet hebt gevolgd. Geregeld zul je wegen moeten uitstippelen voor jezelf, al is het allemaal niet zo moeilijk.
Je kunt in het spel, dat overigens enkel bestaat uit een singleplayer met enkele gelockte moeilijkheidsgraden, kiezen uit verschillende klassen. Elke klasse bezit maximaal 3 vaardigheden van verschillende niveau’s. Dit is van toepassing op de speler en de 2 teamleden. Je hebt hierbij de soldier, die uiteraard beter fungeert in gevechten, maar je hebt ook de engineer, die technisch beter is, de Adept (biotisch specialist die als mentalist kan fungeren), Infiltrator (handig met technologie, snelle doder), Vanguard (combinatie van de Adept en Soldier) en de Sentinel (combineert technologie met biotische krachten). Als je die keuzes nog niet voldoende vind is het verder ook nog mogelijk om je gezicht te customizen, waardoor je het perfecte schepsel in het heelal kunt zetten. Het zijn allemaal extra mogelijkheden en tactische vaardigheden die je zelf kunt samenstellen en doorontwikkelen.
Soms wat saaie leegte en eenzijdigheid
Grafisch was Mass Effect op de Xbox 360 een beetje moeilijk te beschrijven. Het spel zag er weliswaar hoogstaand uit maar karakteriseerde zich soms toch ook door de leegte en het wat weinige detail in sommige levels. Ook op de PC is dit in feite ’n beetje het geval. Soms ontbreekt het aan detail wat betreft invulling van de levels en oogt het noise-effect wat warrig. Al met al ontbreekt het niet aan de scherpte in de filmpjes en ingame. De karakters zijn bijna haarscherp te noemen, de schaduwen zien er goed uit en ook de omgevingen zijn erg scherp uitgebeeld. Het spel draait daarnaast ook nog zeer behoorlijk op een mid-range PC van tegenwoordig (vergelijkbaar met een Duo Core of AMD Athlon 64 CPU met GeForce 8600videokaart). Slordig zijn de soms wat matig uitgewerkte physics. Zo kun je soms van een berg afwandelen (springen kan niet helaas) en zul je opmerken dat je vervolgens samen met je teammaat vastzit in het gesteente, wat eigenlijk normaliter simpel opgelost zou kunnen worden, maar in het spel resulteert tot een geforceerde load game.
Qua geluid is Mass Effect misschien wel een uitblinker. Niet alleen valt de stem van Keith David direct weer op, maar zijn ook de soundtracks (zowel ingame, als in de menu’s en zelfs al in de autorun) van een hoog en sfeervol niveau. Het brengt dat beetje sfeer dat het spel soms nodig heeft. De geweren, waaronder de assault rifles, klinken daarbij ook erg goed en vol. Het zijn dan ook niet van die standaard plastic geweertjes waaraan je vaak zou denken in diverse games en die totaal geen gebruik maken van de diepe bass die het vaak intenser maakt. Alles klinkt erg modern en futuristisch, wat je mag verwachten in een game als deze.
Deze game zal ongetwijfeld de liefhebbers van science-fiction aanspreken. Third person liefhebbers die dan ook houden van een uitgebreid verhaal, dat deels te manipuleren valt via eigen conversaties, zullen met deze third person shooter veel plezier beleven. De game bevat weliswaar geen multiplayer en is grafisch niet vergelijkbaar met toppers als Unreal Tournament III of Gears of War, maar bezit ongetwijfeld wel meer professionalisme wat betreft verhaal en mogelijkheden en is goed geschikt om nog eens te spelen in een hoger niveau. Voor de mensen die dan ook graag een uitgebreid verhaal willen volgen en actievolle momenten gecombineerd willen zien met veel videomateriaal en teambased actie zullen met deze game een uitstekende game in huis halen.