Mass Effect

thumbnail

May the Force be with you!

Vorige week woensdag had ik dan eindelijk Mass Effect in huis. Ik stond te popelen om die game helemaal van binnen naar buiten te spelen. Na nog een tijdje gedachteloos in de stad te hebben rondgelopen, besloot ik dat het tijd was om naar huis te gaan en de game te spelen. Ik was vooraf al een beetje gewaarschuwd dat ‘’The Force’’ wel met mij moest zijn, anders zou ik mijn geduld verliezen. Toen ik dus éénmaal thuis was en die game ging checken, was het na een aantal minuten, 30 in totaal, al raak. De DVD was niet meer te lezen kwam er in beeld. Ik had vlak daarvoor al last gehad van aardig wat frame drops en daar werd ik ook niet echt blij van. Ik dacht dat ik nu niet de review kon doen, wat in eerste instantie ook niet zou gebeuren, maar uiteindelijk kwam het toch nog goed. Men adviseerde mij niet de DVD te laten polijsten, maar gewoon met een brillendoekje iets steviger poetsen dan normaal. Dat werkte en nu doet de DVD al twee dagen normaal, voor zover je de frame drops nog niet meegerekend hebt. Dit is dan misschien een aparte introductie op het spel, maar jij als gebruiker zult er ongetwijfeld last van hebben gehad. Misschien behoor je tot de paar gelukkigen die dat niet hebben, maar ik heb wel voor alle Mass Effect spelers goed nieuws. Een insider binnen de game industrie heeft mij laten weten dat er een update aankomt. Echter weet nog niemand precies wanneer die verschijnt, maar ondertussen mogen jullie je wel vermaken met deze review. Nu maar echt over de game gaan lullen dacht ik zo?!

Adembenemend mooi; bijna niets vergeleken met Oblivion

Mass Effect is op een aantal frame drops na verschrikkelijk mooi. Je moet die kleine dingen nu niet meer meerekenen vanwege een aankomende update, maar het vermelden van problemen kan natuurlijk nooit kwaad. Mass Effect onderscheid zich in een aantal dingen van de rest. Zo is de manier waarop personages, omgevingen en andere dingen in beeld gebracht worden erg speciaal. Alles lijkt nog veel meer te leven dan in Oblivion; er zijn zelfs meer levende wezens in Mass Effect aanwezig dan in Oblivion. De twee totaal verschillende RPG’s hebben alleen in het groots zijn iets met elkaar te maken, voor de rest liggen de twee vele honderden jaren en era’s uit elkaar. In ieder geval zul je met Mass Effect ongeveer net zo lang kunnen doen als met Oblivion. Om Mass Effect niet teveel met Oblivion te vergelijken, kan ik jullie wel iets anders vertellen waardoor Mass Effect zich helemaal anders opstelt dan menig RPG vandaag de dag. Mass Effect is naast de meeste RPG’s ook een game die veel dingen anders doet dan anderen. Zo zijn de gezichtsuitdrukkingen van de personages beter gedaan dan ik had verwacht. Het ziet er allemaal een stuk strakker en beter uit dan in de wereldberoemde RPG van Bethesda. Je kunt zo ook wel zien dat Mass Effect er erg strak uitziet en ook strak naar voren komt als een veelbelovend stukje kunst. Ik zou zeggen dat de uitdrukkingen van zowel mens als niet mens ergens zweven tussen Half Life 2 en Oblivion, en dan mag je natuurlijk niet klagen als ontwikkelaar. Daarnaast word de fysieke kracht van Mass Effect nog eens sterk uitgedrukt vanwege de bewegingen die de personages maken. Het ziet er allemaal erg natuurlijk uit. De bewegingen zullen soms gesmoord worden door een frame drop, maar maken dat weer goed in het dialoog systeem. Hiermee komen we dan bij een revolutie in onze geliefde industrie en stellen jullie mij nu even in staat om over het verhaal wat los te laten.

Sterk filmisch verhaal; machtig dialoogsysteem

Het verhaal begint wanneer er problemen ontstaan op de koloniale planeet Eden Prime. Jij hebt als speler net je introductie gemaakt en die bepaald veel voor de toekomst. Afhankelijk van de klasse die je kiest begint het verhaal iedere keer anders. Zo heb je bijvoorbeeld een klasse meer gericht op vechten, maar ook op magie en pure fysieke kracht. Iedere keer als je wat anders kiest in het begin menu zal het verhaal zich daarop aanpassen. Zo viel het mij op dat ik als soldaat ook werd ingehuurd met die introductie. Zij vertelden echt dat mijn ouders ook bij de marine zaten, dat ik een goede reputatie had en dat ik maar ingehuurd moest worden voor de klus op Eden Prime. Ik kan jullie nu wel verzekeren dat de game ook anders begint als je de klasse van bijvoorbeeld een magiër zou kiezen. Iedere keer zal het verhaal zich aanpassen afhankelijk wat van jij kiest in het begin menu; op die manier maakt Mass Effect zich sterker en opent het hele nieuwe deuren voor ontwikkelaars. Wanneer je de klus op Eden Prime hebt opgeknapt, begint het verhaal iets sneller te lopen en wordt je ook een machtig persoon binnen de galactische wereld. Jij als mens moet je namelijk bewijzen tegenover de senaat. Het doet verschrikkelijk veel denken aan KOTOR, maar Mass Effect heeft ook zijn eigen unieke dingen. Zo is het dialoogsysteem werkelijk fantastisch, maar nog niet perfect. Je kunt afhankelijk van je investering in skills bepalen hoe je met iemand praat. Naarmate je vordert in de game wordt alles in eens een stuk beter en krijg je veel meer los van bepaalde personen. Het is trouwens wel wijs ook in fysieke skills te investeren, want sommige vijanden zijn behoorlijk sterk. In ieder geval heeft BioWare er erg goed aan gedaan de tijd te nemen voor dit nieuwe dialoogsysteem, want het is al zeker een decennium geleden toen we de laatste revolutie binnen het spraakgebied van games hadden. Je zult je er als speler in ieder geval kostelijk mee vermaken; zoveel kan ik jullie in ieder geval wel beloven.

Galactische kaart groter dan verwacht; gameplay & besturing te vet voor woorden

De kaart waarmee je reizen naar verschillende planeten kunt bepalen is groter dan verwacht. Ik dacht in eerste instantie dat er best weinig zouden zijn, maar er is meer dan verwacht. Ook kun je erop rekenen dat er op bijna elke planeet wel wat te doen is, op een paar gasplaneten of sterren na dan. Naarmate je vordert in het spel en verhaal kun je bijna elke denkbare planeet in het spel verkennen. Sommige moet je echt met je auto verkennen omdat het gebied te groot is om te lopend af te leggen. Je kunt soms stoffen tegenkomen die je later kan gebruiken of verkopen bij een handelaar. Dat laatste zorgt weer voor een extra stukje gameplay en maakt de speelduur alleen maar langer. Dwing je zelf alstublieft niet om dit spel zo snel mogelijk af te krijgen, want daarvoor is het spel zelf veel te mooi. Het handelen is spullen kun je op elke bewoonde planeet bijna doen. Ook hebben ze op elk koloniaal station een ziekenhuisje en is er een mogelijkheid om upgrades, wapens en andere shit te vinden. Ik heb er nu vijftien uur opzitten en ben bij lange na nog niet klaar. Waarom zou je ook? Naast de ultravette kaart (die NASA schijnt te willen hebben), en de vette gameplay is de besturing ook erg mooi. Zoals eerder gezegd is alles behoorlijk natuurlijk, maar wat ik nu zeg zie je niet vaak in games. Als je even een sprintje trekt naar de andere kant van een zaal, en je wilt stoppen met rennen, dan zal je personage natuurlijk tot stilstand komen. Het komt erop neer dat je een remweg nodig heb anders knal je ergens tegenop. Dit is erg fantastisch. Verder zal het trekken van wapens, het rijden met een auto en het afvuren van spreuken behoorlijk natuurlijk verlopen. Je zult hier echt wel je geld voor over hebben, maar helemaal als je de game bij een vriend of vriendin in actie hebt gezien. Ik denk dat jullie nu wel weten wat ik zo vet aan deze game vind?!

En hoe moeten we nu verder?

Mass Effect is in mijn ogen de RPG van het jaar. Ook al heeft de game niks te maken met Oblivion, toch durf ik wel te beweren dat dit de beater is die Two, kuch, Worlds had moeten zijn. Je kunt met een gerust hart adem halen, want ik zal in het geval van Mass Effect niet al te ‘’lage’’ scores geven. Het past allemaal zo perfect in het plaatje, en die paar problemen die er zijn worden binnen aanzienlijke tijd opgelost middels een update. Je kunt er met een gerust hart van uitgaan, dat als je getwijfeld hebt, de game wat voor je is. Je zult je hiermee uren en nog eens uren kunnen vermaken. Zelfs het lezen van de nieuwe Harry Potter zet ik er eventjes voor aan de kant, of uitstellen kan ik dan beter zeggen. Het dialoogsysteem is revolutionair en zal vaker gebruikt worden, ook in Mass Effect 2 & 3 die in de planning staan. Het systeem opent hele nieuwe deuren van vermaak en maakt de tussenfilmpjes in sommige games een beetje overbodig, maar dat maakt dan ook helemaal niks uit. Mass Effect gaat zeker prijzen pakken, en naar ‘’mijn mening’’ is Mass Effect beter dan KOTOR. Een tien als eindresultaat verdient de game niet, maar op sommige punten scoort deze game de score der scores wel. Ik zou zeggen: Halen die hap, want hiervoor moet je toch echt even weer een bezoekje aan opa en oma brengen.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx