LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues

thumbnail

Het nieuwe avontuur kan beginnen!

Na de succesvolle film van Indiana Jones: ‘The Crystal Skull’, volgt hier nu wederom een nieuwe LEGO-game gebaseerd op de filmreeks. In LEGO: Indiana Jones 2 krijgen spelers de mogelijkheid om dit avontuur, gegoten in een LEGO-kostuum, na te spelen. Hierbij moet gezegd worden dat lang niet alles klopt met de verhaallijn in de film. Enkele kenmerkende fragmenten worden in de game nagespeeld, maar ook hierin zullen zaken anders zijn. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het leuk is om als LEGO-versie van Indiana Jones op pad te gaan. The Crystal Skull is in Indiana Jones 2 door de makers in drie delen opgesplitst. Daarnaast zijn de drie voorgaande films (in een volledig nieuw jasje) aan het spel toegevoegd en kunnen spelers eigen avonturen ontwikkelen met de nieuw toegevoegde editor.

De opzet van de game is in principe hetzelfde gebleven als voorheen; zoek per campagne tien schatten, vindt zoveel mogelijk muntjes en wordt een ware avonturier. Om dit te bewerkstelligen moet de speler nieuwe karakters en voer-, vaar- en ja zelfs vliegtuigen kopen met de muntjes die ze hebben gevonden. De invulling van dit geheel is echter wel veranderd. Indiana opereert niet meer, zoals bij het eerste deel, vanuit een hoofdkwartier. Per film(deel) is er een centraal gebied, bijvoorbeeld een dorp of een eiland, waarbinnen de speler(s) verschillende levels kunnen/moeten vinden. In het centrale gebied kunnen de gekleurde blokjes, waarmee extra’s kunnen worden gekocht, gevonden worden en in bepaalde (verborgen) levels kan de speler naar een schatkist zoeken. Door het verzamelen van schatkisten en het verslaan van verschillende gigantische eindbazen kunnen nieuwe- en geheime avonturen worden ontdekt. Zo wordt getracht de speler te blijven boeien zodat hij of zij alles wil verzamelen en vrijspelen. Een nadeel van deze nieuwe structuur in het spel is dat het geheel wat onoverzichtelijker wordt. Vooral voor de kleine kinderen onder ons wordt het hierdoor wel wat lastiger. Desalniettemin is het goed dat een nieuwe invulling aan het spel is gegeven. Met opnieuw dezelfde invulling zou deze game namelijk snel zijn gaan vervelen. De levels in de game zijn overigens wel korter dan bij de vorige LEGO-spellen in de franchise. Dit doet echter niets af aan het spel, het blijft een echte LEGO game!

Grafisch gezien is de game zoals we het gewend zijn binnen de LEGO-reeks. Het oogt misschien net iets beter en sommige zaken zijn net iets beter afgewerkt. De speelbaarheid in de game is op sommige punten wel iets beter geworden. Voorheen was een speler beperkt in z’n bewegingsruimte doordat beide spelers op één camera moesten blijven staan. De ene speler kon daardoor niet te ver wegrennen van de ander. Dit zorgde voor nogal wat irritaties, met name bij LEGO Star Wars, waarbij de camera allerminst goed functioneerde. Nu kunnen de spelers in het centrale gebied en bij grotere levels (zolang ze maar binnen het level blijven) zover van elkaar af gaan staan als ze willen. Zodra beide spelers niet meer door één camera kunnen worden gevat wordt het beeld in tweeën gehakt. Het beeld draait dan ook mee met de manier hoe de spelers van elkaar af staan. Dit is overigens wel even wennen! Hiermee wordt niet gezegd dat de camera ideaal is afgesteld. Nog altijd zijn er hoeken en plekken waar de camera niet goed bij kan of niet goed functioneert, het blijft naar mijn idee een punt van verbetering.

Naast de verbetering van de camera werkt ook het systeem waarmee je kunt mikken een stuk fijner. In LEGO: Batman werd dit systeem geïntroduceerd. Hierbij moet je de X inhouden en kun je bijvoorbeeld een pistool mikken op je vijand. Nu is dit ook bij Indiana Jones ingevoerd, een houten plateau zoals bij het eerste deel wordt hierdoor overbodig. Bij Batman was het soms nogal lastig om op iets te mikken omdat het vaak heel precies moest, nu zit daar wat meer ruimte in. Daarbij moet wel gezegd worden dat in sommige levels nog een bug zit in het mikken naar bepaalde figuren. Zo konden we een aantal keren geen banaan meer naar een aap gooien en moesten we het level daardoor opnieuw starten om het te kunnen halen. Ook crasht het spel, met name wanneer je met z’n tweeën speelt, nog weleens. Gelukkig slaat de game alles standaard op en hoef je niet veel over te doen.

Een eindeloos avontuur

Een nieuw onderdeel in deze game is de mogelijkheid zelf levels te creëren, ja zelfs eigen verhalen op te zetten. Daarnaast kan de speler natuurlijk ook eigen karakters ontwerpen zoals dit ook bij het vorige deel kon. Het creëren van nieuwe levels is vrij eenvoudig. Er zijn vier LEGO-karakters waarmee een level kan worden opgezet. Via vier korte tutorials worden de capaciteiten van deze karakters uitgelegd. Daarna kan de speler zelf aan de slag gaan. Ieder uitgespeeld level kan als basisomgeving worden gekozen voor de creatie van een eigen avontuur. De ruimte is redelijk beperkt en hoewel het eenvoudig is om iets zelf te maken is dit nogal tijdrovend. Leuk is wel dat je aan het eind van de rit echt je eigen avontuur hebt gecreëerd!

Hoewel aan de avonturen van Indiana Jones een eigen draai is gegeven, lang niet alles klopt met de verhaallijn van de films, en de camera nog altijd irritaties oproept zorgt de nieuwe invulling van de avonturen, de tomeloze inzet van Indiana en zijn verbeterde zweep, de nog altijd grappige (stille) humor van onze LEGO-vrienden en de, in ieder geval voor mij, verslavende werking van het ontdekken van schatten en vrijspelen van karakters, voertuigen en geheime levels opnieuw voor de nodige uurtjes speelplezier. Daarmee vormt deze nieuwe Indiana Jones game een lichte verbetering ten opzichte van het vorige deel, en dus een leuk avontuur voor de liefhebbers van zowel LEGO, als van adventure games.


  • Auteur: Erik Janssen | Genre: Adventure | Release: 24-11-2009 | Uitgever: LucasArts/Activision | Ontwikkelaar: Traveller's Tales
    Graphics: 7.5 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 6.5 | Replay: 7.0
    7.0
    + Indiana Jones in een nieuw jasje
    + Je eigen avontuurtje ontwikkelen
    + Lekker vliegen!
    - Editor tijdrovend
    - (Hoewel verbeterd) de irritante camera
    - Niet geheel zonder bugs

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx