Guild Wars: Factions

thumbnail

To be continued…

World of Warcraft en Guild Wars lijken steeds meer de strijd met elkaar aan te gaan. De ene game is grafisch mooier, de ander is qua gameplay en vrijheid weer een stuk beter. Guild Wars is echter een game die zich toch iets meer fixeert op het RPG-vlak. We zullen het nooit weten wat de beste game is, maar de ervaring mogen we ditmaal wederom gaan opdoen met deze nieuwe uitbreiding Guild Wars: Facions. Deze expansion is de uitgebreide versie van Guildwars: Prophecies die als eerst op de markt kwam. Voorlopig gaan er nog schattingen van zo’n 2 expansions die zouden moeten verschijnen per jaar. Elk nieuwe pakket zou 2 nieuwe professions gaan brengen met veel nieuwe skills en koopwaren. Op dit moment heeft NCsoft dit echter nog niet weten te bevestigen, misschien wat veel en duur. Vergeleken met World of Warcraft een grote pleister op de wonden…

In deze uitbreiding is het mogelijk je normale karakter die je ontwikkeld hebt in Guildwars: Prophecies (chapter 1) over te zetten naar de nieuwe versie. Zo kun je dus naar de nieuwe wereld (map) gaan die schuil gaat onder de naam ‘Cantha’. Ook omgekeerd is dit normaliter simpel mogelijk nadat je een bepaalde quest gedaan hebt. Je krijgt 2 extra slots bij de bestaande 4 en natuurlijk blijven al je skills behouden zoals je deze altijd gehad hebt. Je krijgt dus geen slap mannetje terug die je weer helemaal moet gaan trainen en die weer nieuwe ervaringen op moet gaan doen. Alles gaat verder, maar dan net een grote stap voorwaarts. Gekozen kan echter wel worden om een nieuw inlog account te maken waardoor je gewoon 4 slots tot je beschikking hebt. Voordeel van Factions is dat het simpelweg stand-alone gedraaid kan worden. In dit eerste uitbreidingspakket vinden we 2 nieuwe professions: Ritualist en de Assasin. De laatstgenoemde bevat enkele leuke nieuwe combo’s die bruikbaar zijn in de game. De Ritualist moet het vooral hebben van de vernieuwde spirits die toegevoegd zijn en de toegevoegde arcane spells. In zijn totaliteit is er in ieder geval heel wat verandert en uitgebreid. Zo zijn er ditmaal 300 nieuwe skills, waarvan 90 Elite skills beschikbaar zijn en lijken er maarliefst 100 nieuwe beesten toegevoegd te zijn aan het huidige aantal. Ook voor je eigen karakter kan het nodige verandert worden. Een nieuw gezicht, een ander kapsel en nieuwe kleuren kleiding vormen de leuke en stoere eigenschappen van je eigen karakter die onafhankelijk in de grootse wereld rondloopt. Zie dan ook de attractieve screens die ik heb weten te construeren ingame.

Uiteraard zijn er de nodige nieuwe wapens toegevoegd waarmee je de strijd aan kunt gaan en dus skills kunt verdienen in deze MMORPG. Zogenaamde pets, wapens en items dienen logischerwijs verzameld worden om zo nog meer kracht uit te kunnen oefenen op tegenstanders die om je heen lopen. Samenwerking is daarnaast een belangrijk aspect in deze game, zo kun je het gezamenlijk opnemen tegen elkaar om zo de wat krachtigere tegenstanders uit te schakelen en zo dus extra ervaring op te doen.

Er is dus het een en ander toegevoegd. Niet te vergeten is het nieuwe environment (omgeving) die geïntroduceerd is met Factions. Ook de Co-operative en Player-versus-Player (PvP) mode is een stuk uitgebreider geworden en maakt meer mogelijk dan ooit tevoren het geval is geweest. De PVE mode mag gezien worden als de story mode, in feite hetgeen waar het voor een groot deel om gaat. De PvP speelmode heeft daarnaast een nieuw continent mogen introduceren welke schuil gaat onder de naam ‘Battle Isles’. In ieder geval speelt alles zich voornamelijk af in Cantha, een op Aziatische sferen geïnspireerd continent dat zuidelijk van Tyria gelegen is. Zoals je grafisch kunt zien lijkt alles zeer gedetailleerd te zijn, ook op lagere resoluties ziet alles er nog zeer indrukwekkend en hoogstaand uit. Het grote verschil, om even terug te komen op de modes in de game, tussen de PVE en de PVP modes is de tegenstander. Zo zul je in de PVP mode, zoals de afkorting zelf eigenlijk ook al deels vertelt, het tegen elkaar op moeten nemen. In de PVE mode is het vooralsnog de bedoeling om tegen NPC’s te vechten en om zo skills te verdienen. Van een NPC krijg je een quest die je moet uitvoeren, als je een quest hebt gedaan krijg je een reward.

Naast alle co-operative mogelijkheden en alle features daar rondom heen is het natuurlijk ook belangrijk hoe alles vorm gegeven wordt. Guild Wars is op dit moment simpelweg een van de mooiste RPG’s die ooit is gemaakt. Characters zien er van dichtbij, maar ook op afstand gewoon erg gedetailleerd uit. Gezien de screenshots lijkt het echter een tamelijk speelse bedoeling te zijn. Dat is het echter totaal niet. Alles is serieus vorm gegeven, stenen en omgevingen zien er zeer goed uit en ook de battles tussen menige spelers wekken veel realisme op. Het mooiste is en blijft voorlopig simpelweg de subliem vormgegeven achtergrond van het spel. Bomen, beplantingen, wegen etc, het is allemaal even subliem geannimeerd.

Aangekomen bij het enige minpunt..?

Het geluid is misschien nog wel het grootste dieptepunt van de game, als we daar echter van mogen spreken. De sfeer van de game wordt vooral bepaald door de interactie die geboden wordt aan de speler. De geluidseffecten zijn eigenlijk, net als in deels vergelijkbare games als World of Warcraft, toch wel de minste aspecten waaraan blijkbaar aandacht aan besteed wordt. Van echte 5.1 geluidseffecten kunnen we dan ook niet volledig spreken wat mij betreft. Het klinkt allemaal vrij lineair en normaal in de oren. Het is dan ook niet veel bijzonders wat dat betreft. De toch ietwat Japanse sfeer die opgewekt wordt in deze stand-alone/expansion mag aangenaam worden genoemd, maar meer dan dat is het dan ook zeker niet.

Guild Wars is een ware kaskraker die eigenlijk door menige RPG (beetje MMORPG) liefhebber gewaardeerd zal worden. Het gehele speelveld dat erg uitgestrekt is, niet te vergelijken met diens genoemde concurrent, brengt de herspeelbaarheid en vrijheid naar een stuk hoger niveau. In ieder geval wil ik hierbij de review afsluiten zodat ik weer snel verder kan spelen met dit waanzinnig verslavende spel!!! Laat de volgende uitbreidende versie maar weer komen!


  • Auteur: Wesso | Genre: RPG | Release: 03-05-2006 | Uitgever: Arenanet | Ontwikkelaar: NCsoft
    Graphics: 9.0 | Geluid: 7.9 | Gameplay: 8.2 | Besturing: 8.5 | Replay: 8.5
    8.5

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx