GRID Legends – Hands on

thumbnail

Codemasters bepaalt z’n eigen richting

Het lijkt er sterk op dat Electronic Arts geen al te grote wijzigingen in de planning heeft staan na de overname van Codemasters. Het concern gaat namelijk lekker door met het maken van games als F1, DIRT en GRID-games. Nu is het tijd voor weer een nieuwe game van deze laatste franchise, GRID Legends. Wij speelden de Story mode van het spel flink voor de release van de game, namelijk een maandje eerder. Onze indruk ervan lees je in deze preview hands-on.

Dat GRID vaak veel singleplayer content biedt mogen duidelijk zijn, zo ook nu. Driven to Glory is de nieuwe mode in de game, ook wel de story mode. Je kunt kiezen uit een grote diversiteit aan characters, waaronder Ncuti Gatwa, de award-winnende acteur. De career bevat maarliefst 250 career events met daarbij 130 routes en meer dan 100 bolides die je kunt kiezen. De Drift en Elimination, maar ook de Race Creator maken hierbij hun comeback. In de Race Creator kun je miljoenen aan combinaties maken voor je racer en heb je de mogelijkheden om de tijd van de dag waarin geraced wordt te bepalen, de weercondities samen te stellen en om boost gates neer te zetten, waarmee jou race dus de leukste van allemaal wordt. Races rijd je met rally-auto’s, maar kun je ook met Formule 1-achtige, klassieke bolides rijden, en elke bolide voelt weer net wat anders aan en kent een andere wegligging. Vooral het driften in deze game is van groot belang, al voelt dit erg casual en toegankelijk aan. Uitvallen is dan ook niet zo heel makkelijk, gezien de erg toegankelijke gameplay, welke toch competitief aanvoelt. Dit maakt het spel gevarieerd qua gameplay.

De demo die we speelden is allereerst work in progress, en is dus niet de final version van de game, maar laat ons wel kennis maken met de Story mode. Direct worden we in een race gegooid waarin het de bedoeling is om vanuit een grote crash voor een andere tegenstander te komen. Races zijn gevarieerd; Zo is het de ene keer de bedoeling om in de top 8 te eindigen, en moet je in een andere race simpelweg 3 rondes zien te overleven en finishen. Maar ook voor een andere, bepaalde tegenstander eindigen kan een doel in de game zijn. Opvallend is dat het spel op de PC erg casual en toegankelijk speelt. Het is dan ook geen kunst om de bochten in den beginnen te doorstaan en vooral in de lage moeilijkheidsgraad lijkt het spel relatief makkelijk weg te spelen. De races zijn daarnaast ook relatief kort te noemen, al moeten we nog achter alle customize-mogelijkheden komen. Qua gameplay is het nog even aftasten hoe de uiteindelijke versie zal zijn, maar vooralsnog lijkt een vrij casual-gameplay de voorkeur te genieten boven realisme. Verwacht dus geen Gran Turismo-achtige game of iets dergelijks, maar een Need for Speed is het ook zeker niet. In totaal beschikt de game over 36 races die je kunt spelen, niet weinig dus, maar gezien de korte duur van races ook zeker geen overbodige luxe. De lengte van races verschilt echter per race uiteraard, waarbij de Elimination-events wat langer duren. Hierin vallen steeds racers af na een bepaalde tijd en moet je proberen om voorin te bungelen om niet geëlimineerd te worden. Het is een leuke modus, waarin het vooral spannend wordt op de hogere moeilijkheidsgraad aangezien elke seconde kan tellen. De modus is echter niet geheel nieuw, en kennen we ook wel uit andere games uiteraard.

Als je het spel op de lage preset speelt, dan zullen je ogen niet weten wat ze zien. De kartelige graphics lijken dan te herinneren aan graphics uit het verre verleden, daar waar sommige details dan wel weer redelijk goed zijn uitgewerkt, vooral die van dichtbij. Je bolide gaat dus nog wel, maar bomen en omgevingen zien er een stuk minder uit. Maar wanneer de stekker eenmaal letterlijk in het stopcontact gestoken is en de hogere preset ingesteld wordt in het spel, welke overigens alleen bij het eerste maal opstarten wordt gekozen, dan ziet het spel er ineens een stuk beter uit. De laadtijden in het spel zijn, met een SSD, nog wel een vraagteken, want deze zijn tot dusver opmerkelijk lang te noemen. Het voorspelt in ieder geval niet veel goeds voor de uiteindelijke game. De laadtijden bij het starten van een race maar ook na het finishen zijn betrekkelijk lang te noemen (half minuutje). Dat is tegenwoordig niet echt de standaard gezien de snelheid van de huidige harde schijven die we tot onze beschikking hebben. Grafisch zijn de cut-scenes daarentegen wel haarscherp en ook de illustraties zijn oogstrelend scherp en mooi. In-game geldt hetzelfde, al is dat erg afhankelijk van je PC-hardware. De framerate wordt standaard gecapped op 60 fps, maar kan ook verder naar 120 fps omhoog geschroefd worden. Op een GTX 1650 met i5 10th gen draait het spel in ieder geval meer dan prima op de hogere preset. Daarmee zijn de vereisten dus redelijk acceptabel te noemen en zeker niet high-end. Echter kun je altijd nog ontsnappen naar je console, zou je geen mid-range hardware tot je beschikking hebben.

Veelbelovende eerste kilometers

GRID Legends kent cross-gameplay waarmee je het spel dus met of tegen andere spelers op andere platformen kunt spelen. De gameplay lijkt casual, maar toch ook serieus uitdagend op de wat hogere moeilijkheidsgraden. Hoe de story mode uiteindelijk zal zijn en hoe de rest van de game uitgewerkt is moet nog blijken, maar de eerste kilometers lijken veelbelovend. Wel mist een beetje de echte beleving in de campaign van het spel. Je krijgt zo nu en dan wel wat tussenfilmpjes te zien, maar het gevoel dat je krijgt is dat je simpelweg race voor race aan het afwerken bent, zonder dat je echt in een verhaal getrokken wordt. Dat laatste ontbreekt vooral. Hoe mooi de cinematics ook zijn, echt een verhaal ontbreekt een beetje tot dusver. Qua gameplay trekt het spel me meer aan. Hoewel het spel toegankelijk is en niet al te moeilijk lijkt op het eerste gezicht, voelt het racen wel echt Codemasters-stijl aan, heerlijk dus en niet te onrealistisch en simulatie-achtig. We gaan het eind februari nader bekijken en ervaren! Dan komen ook de console-edities uit, waarbij wij de PlayStation 5 editie gaan uitproberen. We zijn benieuwd!


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Race | Release: 25-02-2022 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: Codemasters
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx