GamesCom 2012 – Impressie 3

thumbnail

Star Wars 1313

De geruchtenmolen liep op volle toeren dat op de E3 die nieuwe next-gen consoles van Sony en Microsoft gepresenteerd zouden worden. Het verbaasde iedereen dat er niets, maar dan ook echt helemaal niets van gezegd, gehint of gefluisterd werd. Totdat ik Star Wars 1313 zag. Is dit een hint hoe games er op de nieuwe consoles uit zullen gaan zien?

Ik ben een complete leek op Star Wars gebied en en vond het raar dat er een Star Wars game uit zou komen die zich zou afspelen in het jaar 1313. Zo blijkt weer, “I just went full retard”. Het getal 1313 slaat op de verdieping waar het spel zich afspeelt op de planeet Coruscant in het Star Wars universum. Dit is niet een stijl die we gewend zijn van Star Wars. Het is een wat duistere setting. Er zijn geen Jedi’s en er is geen Force in Star Wars 1313. Dit is tevens het eerste spel van LucasArts die volgens ESRB ratings als “ M” van mature gerate wordt. Je speelt als een bountyhunter (hoewel de bountyhunter was vervangen door een“ test character” voor de presentatie kwam de boodschap wel over). Van het verhaal werd natuurlijk niks verteld. Het enige wat er van gezegd is dat het verschil tussen goed en slecht (oftewel Lightside vs Darkside) niet zo duidelijk meer is zoals men gewend is van alle Star Wars films. Er zijn helaas geen gameplay elementen getoond. Wat wel getoond was, was het zogenaamde “seamless cinematic transition”. Het spel gaat “naadloos” over van cutscenes naar ingame hoewel ik tijdens de presentatie wel wat framerate drops merkte. Star Wars 1313 heeft zeker mijn interesse gewekt. Wanneer het spel uit gaat komen is helaas niet gezegd.

Rocksmith

Toen ik een artikel las over Rocksmith een hele tijd terug, dacht ik, niet weer een Guitar Hero/Rockband rip-off… Hoewel het rhythm genre al een tijdje “dood” is, weerhoudt het Ubisoft er niet van om een nieuwe muziekgame uit te brengen.

Technisch gezien mag ik dit niet een game noemen. Ubisoft San Francisco wilde de traditionele barriere van lesgeven en oefenen om uiteindelijk een gitaar te kunnen bespelen doorbreken met Rocksmith. Rocksmith is dus eigenlijk een interactieve manier om gitaar te leren spelen dat is gemaakt vanuit het oogpunt van een gamer. Eerste wat opvalt is de gitaar waarmee je speelt. Het is gewoon een echte, zes snarige gitaar. Je kan er elk electrische gitaar van welk merk dan ook op aansluiten. In Rocksmith zie je een interface die heel erg herkenbaar is voor een gamer. Zes snaren worden in beeld gebracht op een manier hoe een gitarist voor zijn tv staat. Er komen dan gekleurde gems op een kleur snaar af met daarboven het nummer van de fret wat ingedrukt moet worden. Er is sprake van een dynamische moeilijkheidsgraad. Dat wil zeggen dat Rocksmith de moeilijkheid automatisch omhoog of omlaag gooit tijdens het spelen van een nummer. Ook analyseert Rocksmith de gebieden waar je het moeilijk hebt gehad en biedt daarop de gepaste tutorials aan om daar aandacht aan te besteden. Ook zijn de leerprogramma’s in een leuk jasje gestoken. Zo krijg je een minigame voor je neus als je bv. een pentatonische toonladder moet oefenen in de vorm van een futuristisch, tron achtige setting waarbij je een highscore kan halen. Rocksmith wordt verwacht op 12-10-2012 en komt uit voor de PC, Xbox 360 en PS3. De kabel die nodig is om Rocksmith aan te kunnen sluiten kan cross-platform gebruikt worden. Er komt tevens ook een gitaarbundel uit die wordt geleverd met een Epiphone Junior.

Dishonored

Zelf heb ik nog weinig gelezen en gezien van Dishonored. Voordeel hiervan is dat ik dus absoluut geen beeld had van het spel totdat ik de Xbox 360-versie mocht spelen op de Bethesda stand in het persgedeelte van de Gamescom.

Dishonored is een first-person action stealth game welke zich afspeelt in Dunwall. Je speelt een karakter genaamd Corvo Atano, een lijfwacht van de keizerin, die valselijk wordt beschuldigd de keizerin te hebben vermoord. Hierdoor wordt hij een beruchte assassin die wraak gaat nemen tegen degene die tegen hem samenspanden.Wat we tijdens de Gamescom demo hebben gezien is dat je dus verschillende magische krachten tot je beschikking hebt waaronder mind-possesion, het oproepen van ratten voor je persoonlijke minileger,teleporten en nog veel meer. Je kan het spel net als in de Hitman series op een eigen manier doorlopen, van stealth tot aan “guns blazin”, hoewel ik heb gemerkt dat het vrijwel onmogelijk is om te ontsnappen als je eenmaal gesnapt wordt. (Het kan ook zijn dat ik heel hard zuig…..). De besturing is wat je eigenlijk van een FPS verwacht. Het loopt soepel, je kan makkelijk switchen van schieten naar melee naar magie en vice versa. Helaas is er geen presentatie gehouden waardoor de developer inhoudelijk het spel kon toelichten, maar dat mocht de pret niet drukken. Dishonored komt uit op PC, PS3 en Xbox 360 in Europa op 12-10-2012 en belooft een grootse shooter te worden. Het is nog even afwachten hoe een complete walkthrough ons zal bevallen…


  • Auteur: Andy van Langeraad | Genre: GamesCom 2012 | Release: 21-08-2012 | Uitgever: | Ontwikkelaar:
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx