GamesCom 2010 Vooruitblik Deel 2

thumbnail

Hier is dan deel 2 van onze vooruitblik op de GamesCom. In dit deel zullen we weer een aantal grote titels bespreken. Vandaag hebben we de volgende uitgevers: Koch Media, Konami, Namco Bandai en Nintendo. Helaas kunnen we niet alle games gaan spelen tijdens de GamesCom, maar ook in dit deel zitten er een paar bij die we zeker niet overslaan!

Koch Media

– Nail’d (PC, 360, PS3)

Deep Silver komt dit jaar met een over-the-top off-road racegame. Nail´d wordt beschreven als de snelste off-road racegame aller tijde. Dat betekent onrealistisch hoge snelheden, enorme sprongen en onmogelijke banen. We worden tegenwoordig dood gegooid met realistische racegames waar ik persoonlijk geen fan van ben (misschien omdat ik er slecht in ben). Nail´d gooit het gelukkig over een andere boeg door de game lekker snel en arcade te maken. In de trailer zagen we ATV´s en motors, maar misschien komen er nog andere voertuigen bij. De graphics zien er goed uit en de gameplay is veelbelovend!

Konami

– Castlevania: The Lords of Shadow (360, PS3)
– Def Jam Rapstar (360, PS3, Wii)
– Pro Evolution Soccer 2011 (PC, 360, PS3, Wii, PSP, PS2)
– Dance Dance Revolution: Hottest Party 3
– Cross Board 7 (ook bekend als adrenaline Misfits)

Jaren lang is de Castlevania serie tweedimensionaal geweest. Om een groter publiek aan te spreken heeft Konami besloten Castlevania naar 3D te vertalen. Deze hack-and-slasher blijft nog steeds dicht bij zijn roots wat gameplay en verhaal betreft. De game probeert het beste van games als God of War, Devil may Cry, Tomb Raider en Shadow of the Colossus samen te voegen. De main focus is nog steeds het in elkaar rossen van monsters met een zweep. Daarnaast zul je puzzels moeten oplossen, die ook in 3D weer anders zijn dan voorheen. Het spel bevat grote epische eindbazen zoals we zien in games als God of War. De combat zal meer dan veertig combo´s bevatten om zo voldoende diepgang te creëren. We zullen zien hoe deze vertaling naar 3D zal gaan uitpakken.

Zoals elk jaar is Pro Evolution Soccer weer van de partij. De PES serie is over het algemeen wat realistischer qua gameplay in vergelijking met FIFA. Dat betekent een hogere leercurve, maar wel diepgaandere gameplay. De eerste beelden waren nog niet spectaculair, het lijkt er op dat de concurrent FIFA op grafisch gebied de voorsprong pakt. Op de GamesCom is het spel voor het eerst speelbaar, dus daaruit zal blijken of ook deze PES game het waard is om te kopen.

Ook het hiphop genre zal dit jaar worden vertegenwoordigd in een game. Def Jam Rapstar laat de spelers ervaren hoe het is om een rap ster te zijn. De game controleert niet alleen op toonhoogte zoals de Singstar games, maar ook op uitspraak. Je zult dus de echte tekst moeten gaan rappen en komt niet weg met “blablabla” in de maat! De game zal een setlist krijgen waar het hele hiphopgenre in is verwerkt. Dat betekent zowel oude als nieuwe artiesten met verschillende stijlen. Je kunt je zelf opnemen en je eigen video´s in elkaar zetten die je ook weer kunt delen via de community. Zo gaat de competitie verder dan alleen thuis op de bank. De game zal op de GamesCom spectaculair worden gepresenteerd met optredens van Duitse hiphop artiesten als: Azad, The Bo, Olli Banjo en Marteria.

Namco Bandai

– Dragon Ball: Raging Blast 2 (360, PS3)
– Enslaved: Odyssey to the West (360, PS3)
– Inversion (360, PS3)
– Knights Contract (360, PS3)
– Majin and the Forsaken Kingdom (360, PS3)
– Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 (360, PS3)
Pac-Man Party (Wii)
– Street Fighter x Tekken (360, PS3)
– Test Drive Unlimited 2 (360, PS3)

Namco Bandai heeft een enorme lineup die te groot is om in zijn geheel te bekijken, daarom kijken we naar de meest interessante titels voor ons op de lijst. De eerste die dan meteen in het oog schiet is natuurlijk Street Fighter x Tekken. Deze game liet al veel emoties loskomen op de ComicCon dit jaar en dat is natuurlijk een goed teken. Street Fighter x Tekken is een mix van beide vechtseries, waarbij deze in de street fighter engine gemaakt wordt en door de street fighter development team. Wat ze op de ComicCon te zien kregen was een gevecht tussen Ryu en Kazuya, waar ook nog eens Chun Li en Nina voorbij kwamen. Het tekken tag systeem zal er dus ook inzitten wat voor spectaculairdere gevechten zal zorgen. Daarnaast is het waterverf stijltje doorgetrokken naar de Tekken personages en lijkt de gameplay ietsjes sneller te zijn. Wie graag het andersom wilt zien, wordt natuurlijk ook niet vergeten. Het Tekken team is namelijk bezig met Tekken vs Street Fighter, waarbij de game in de Tekken engine wordt gemaakt. Het is interessant om te zien wat de betere game wordt of dat we twee geweldige fighting games krijgen. Een interessant weetje is dat beide ontwikkelstudio’s niks met elkaar overleggen, waardoor beide games erg anders kunnen worden. Als 2d fighting fan kan ik niet wachten om hier iets meer van te weten te komen.

Enslaved: Odyssey to the West is een game van Ninja Theory die we kennen van de titel Heavenly Sword. Ondanks dat die game wat minpunten had, voornamelijk de korte speelduur, was de game erg vermakelijk en was de film benadering van deze game weer eens wat anders tussen al die andere games. Met Enslaved lijken ze een game te hebben die wel eens veel beter kan gaan worden dan Heavenly Sword. Ze hebben geleerd van hun fouten en komen met een game in een postapocalyptische wereld die voor de verandering eens groen en kleurrijk is. In deze game speel je met Monkey en Trip die aan elkaar vastzitten met een ketting. Als Trip doodgaat zal Monkey ook doodgaan en hierdoor zul je moeten samenwerken en kun je door goed gebruik te maken van beide skillsets de aanvallen van diverse robots die achter je aan zitten overleven. De combinatie van platform en vecht elementen lijken in deze wereld goed samen te komen. Maar hoe goed de game zal worden, hangt voornamelijk af van de gameplay en dat wordt dus afwachten.

Een game die lijkt op Enslaved is Majin and the Forsaken Kingdom. In deze game speel je namelijk ook met twee personages, een kleine jongen Tepue en Majin een mythologisch groot wezen dat zat opgesloten. Jij komt aan het begin in aanraking met Majin en jij zult diverse puzzels moeten oplossen om verder te komen in het spel. Denk dan aan op hoger gelegen plekken te komen, muren door te beuken en ander werk waar je groot of lang voor moet zijn. Dit klinkt op het eerste gezicht een beetje saai, maar er wordt beloofd dat de game veel meer zal bieden. Gedurende het spel wordt je opgejaagd door iets (we weten nog niet wat) en je zult Majin, doordat hij zo traag is, moeten beschermen. Ook is het mogelijk om hem te voorzien van nieuwe spullen en kleding. Majin is zijn geheugen kwijt geraakt, maar gedurende het spel zal hij steeds meer gaan herinneren, misschien heeft dat iets te maken hebben met dat hij een koning is geweest? Enige gameplay zou ons kunnen overtuigen van deze titel.

Nintendo

– Art Academy: Learn Painting and Drawing Techniques with Step-by-Step Training (NDS)
– Donkey Kong Country Returns (Wii)
– Golden Sun: Dark Dawn (NDS)
– Kirby’s Epic Yarn (Wii)
– Mario vs. Donkey Kong: Miniland Mayham (NDS)
– Metroid: Other M (Wii)
– Professor Layton and the Lost Future (NDS)
– Tetris Party Deluxe (NDS)
– The Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)
– Wii Party (Wii)

Op de E3 kwam Nintendo met een behoorlijke set games aan zetten waar de fans erg blij van werden. Niet alleen was de 3DS een groot succes, er werden ook een aantal grote games voor de Wii aangekondigd. Één van de grote verassingen was Donkey Kong Country Returns. Deze game ontwikkeld door Retro Studios, bekend van de Metroid Prime series, is het vervolg op Donkey Kong Country uit 1994. De graphics van de game zijn vertaald in 3D en het ziet er goed en kleurrijk uit. De gameplay is echter nog steeds 2D, zoals zijn voorganger. Ook al oogt de gameplay het zelfde als vroeger, er zit wel wat verandering in het spel. Het spel is 2 speler co-op te spelen en spelers kunnen bijspringen wanneer ze willen. Ook een gameplay element is dat de spelers kunnen wisselen van voorgrond of achtergrond. Dit is niet alleen een gimmick, er wordt ook gebruik van gemaakt in puzzels. Daarnaast kunnen de spelers door middel van een beweging van de controller Donkey of Diddy op de grond laten slaan om zo wegen vrij te maken of vijanden te laten wankelen. De aankondiging werd heel positief ontvangen door de fans, nu is het de vraag of de game genoeg vernieuwing bied.

Kirby´s Epic Yarn heeft vooral veel aandacht gekregen vanwege zijn coole visuele stijl. Alles in deze platformgame is gemaakt van draad en stof. De game ziet er heel erg tof uit en de creatieve visuele stijl hangt ook nauw samen met de gameplay. Stukken platform kunnen worden opgeschoven als een gordijn, delen van hel level kunnen worden opgeritst en Kirby, die gemaakt is van alleen touw, kan weer in allerlei dingen veranderen. Deze game oogt in eerste instantie kinderachtig, maar ik heb zelden zo´n goede combinatie tussen visuele stijl en gameplay gezien en de puzzels en acties die te zien waren in de trailer zijn heel leuk en creatief. Deze game verdiend meer publiciteit dan hij krijgt, en ik hoop hem zeker even te spelen op de GamesCom.

De grootste game van Nintendo dit jaar is wat mij betreft Metroid: Other M. Na drie delen van Metroid Prime gaat Samus weer terug naar haar 2D roots. De game wordt een combinatie van 2D side-scrolling en 3D First-Person schieten. De game maakt op een unieke manier gebruik van de losse Wii-mode. De speler gebruikt de controller in de NES stijl voor het side-scroll gedeelte en door de controller te kantelen en op het scherm te richten schakel je naar First-Person mode. Het spel is veel meer gericht op actie en door het kleine aantal gebruikte knoppen is de game heel toegankelijk. Dit betekent alleen ook dat veel acties “automatisch” gebeuren wat weer de vrijheid uit het spel haalt. Zo is er bijvoorbeeld een automatisch lock-on systeem en vergen de coole acties geen moeilijke combo´s maar worden simpelweg door de druk op een knop getriggerd. Ik ben zowel benieuwd als bang om deze game te spelen. Aangezien de Metroid Prime serie mijn favoriete game serie is, ben ik nog niet zo zeker of de veranderingen positieve invloed hebben. Tot nu toe waren de ervaringen van spelers goed, maar ik zal het zelf moeten spelen om een goede indruk te krijgen.

De demo van de nieuwe Zelda is als het goed is ook te spelen op de GamesCom. The Legend of Zelda: Skyward Sword is qua gameplay niet erg veranderd en zal weer als vertrouwd aanvoelen. De grootste toevoeging aan het spel is het gebruik van motion-plus. Door de verbeterde bewegingsanalyse zal dit deel veel meer afhangen van behendigheid en techniek. Zo zal het combat systeem ook afhangen van de precieze bewegingen die je maakt. Tegenstanders zullen bijvoorbeeld jouw aanvallen blokken in een bepaalde richting, dus moet je zelf kijken of je verticaal of horizontaal moet slaan. Dit is een grote verbetering ten opzichte van de eerder zo oppervlakkige combat in de Zelda games. Het schieten van de pijl en boog zal zo gaan werken als in Wii Sports Resort, wat weer wat meer behendigheid vergt dan het richten met de pointer. Ook zul je van afstand een soort vliegende tor kunnen besturen met alleen het tilten van de controller. De visuele stijl is een soort combinatie tussen toonshading en realisme, het voelt een beetje aan als een schilderij. Ik ben nog niet helemaal weg van deze stijl, sommige dingen zager er goed uit, andere ook weer niet. Met meer techniek en behendigheid gecombineerd met de oude vertrouwde Puzzel en Adventure gameplay zal dit in mijn ogen één van de leukste Zelda games ooit kunnen worden.

Dat was hem dan weer voor vandaag. Binnen een paar dagen zullen we deel 3 posten met daarin: Sony, Ubisoft, Square Enix en Valve. Blijf dus op de uitkijk voor dit laatste deel!

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx