Formula One

thumbnail

Een eenzame bedoeling

Het werd een eenzame wereld die Formule 1 genoemd wordt toen bekend werd dat Microprose het bijltje erbij neer moest leggen. De ontwikkelaar van de gehele Grand Prix-serie zag het daglicht niet meer en hetzelfde geldt eigenlijk voor enige toppers in het Formule 1 genre. Tot de PlayStation 3 aangekondigd werd. Eén van de eerste PS3-titels bleek Formula One te zijn voor het platform, welke door Sony ontwikkeld zou worden. De eerste screenshots leken een vergelijking met levensecht niet uit de weg te gaan en ik had mijn roeping gevonden. De game hield ik in de gaten, en kon ik nu dan eindelijk in zijn volledigheid spelen. Enkele keren al heb ik het spel mogen spelen. Vorige week wat uitgebreid op het PS3 launch event en ook op de Gameplay hebben we op het press-event enige toetsen combinaties erop los mogen laten: Formula One trok voor mij de show. Eindelijk een Grand Prix 4-killer, zo leek het tenminste. Wil je echter deze super titel van de troon stoten, dan moet je ongetwijfeld van goeden huize komen, en dan heb ik het exclusief over de gameplay. Eens kijken wat de game er dan ook van bakt als één van de PS3 launch titels in Europa.

Uiteraard kennen we in deze game tal van game modi waarin we ons kunnen storten. Natuurlijk een time trial, waarin we onze tijden wat bij kunnen schroeven met het eenzaam rondjes rijden tegen je eigen tijden, maar er is logischerwijs meer. Zo hebben we een interessante career mode waarbij we vanaf de laagste treden in de F1 mogen beginnen. Enkele ronden rijden om jezelf te bewijzen en trials op een goede manier afsluiten zet je in de toekomst misschien wel in het eerste stoeltje bij een team. Testrijder zijn is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar mailtjes met mededelingen over het vast rijden in het eerste team zijn natuurlijk het meeste welkom. Naast de toch vrij goed uitgewerkte career mode is ook een Championship mode aanwezig, waarin je een geheel seizoen in de F1 kunt bivakkeren. Verder kun je ook een onafhankelijk weekend rijden, simpelweg een race gaan spelen of met oude bolides uit het verleden gaan rijden. Als je aan de singleplayer nog niet genoeg hebt, is het ook nog mogelijk online te spelen met elkaar, of eventueel zelfs via een LAN het op te nemen tegen ’n vriend of vriendin. Keus genoeg dus, en het tegen 11 CPU-players en 10 echte spelers op te nemen, kan best aangenaam uitgewerkt worden, dat is het dan ook ongetwijfeld.

In ieder geval is de gameplay verreweg het belangrijkst in een dergelijke racegame als Formula One. Hoe reageren de controls en kunnen we lekker heen en weer over de kurbstones heen jagen, wat bij mij altijd zo’n lekker extreem gevoel op doet leven? Het antwoord hierop is moeilijk te concluderen. F1 heeft namelijk een geheel andere gameplay dan GP4, daar waar het genoemde zeker wel tot de realiteit kan behoren. De controls zijn weliswaar net zo makkelijk en vergelijkbaar, maar de reactie van de bolide is heel anders uitgewerkt. Zo zul je vooral in het begin opmerken dat de auto een stuk gevoeliger is, en een minieme tijd later reageert in vergelijking met de genoemde PC-topper. Het geeft je meer een gevoel van, ‘zoek het zelf allemaal maar uit’. Je wordt namelijk totaal niet in de bochten geduwd en ook het bijremmen is vaak nogal onrealistisch en gecorrigeerd in elkaar gezet. Rem je namelijk veel te laat, dan valt dit vaak erg snel te corrigeren door de overdreven korte remtijden in de game. Normaal zou je er dan ook al lang uitgevlogen zijn, maar niet in dit spel. Een fout is dus lang niet altijd een groot gevolg als resultaat, tenzij je natuurlijk tot het uiterste gaat. Na een tijdje spelen en het leren van de banen zul je er echter achter komen dat de gameplay zeker niet zomaar in elkaar geflanst is. Het speelt na enige tijd zelfs erg lekker en het heeft een verslavende factor om steeds maar weer te zien hoe je rondetijden omlaag kelderen naar een recordtijd. De banen uit je hoofd kennen is voor mij een koud kunstje en maakt het natuurlijk wel makkelijker, maar de volglijnen die je aan kunt zetten en naast de lijn van rijden tevens aangeven door rode en oranje gebieden waar je hard moet remmen maken het allemaal weer een stuk prettiger.

Gewoon veel doen!

Oefening baart kunst is voor deze game zeker van toepassing want het spel is ongetwijfeld een wenbaar proces bij het spelen. Vooral als je races gaat rijden met fysieke middelen die je de normale rijlijn weten te blokkeren. Het is dan ook in het begin vaak moeilijk contact uit de weg te gaan met een iets langzamer optrekkende bolide voor je en de physics spelen hierbij vaak een grote rol. Het slaat soms namelijk nergens op hoe andere wagens en jijzelf reageren bij een frontale duw of botsing. De ene keer spin je al snel door ’n knal tegen de achterkant van een tegenstander en een andere keer kun je zonder al te veel problemen vastgeklemd komen te zitten met elkaars wielen die als ’n gek ronddraaien. De reacties bij fysiek contact zijn vrij onrealistisch, en dat beïnvloedt de gameplay dan ook in een negatieve vorm. Leuk is wel de vooruitgang die je in de game merkbaar voelt. Steeds minder driving aids aanzetten en tot slot ook zelf schakelen maken deze game steeds een beetje uitdagender en levensechter. Het spel heeft een erg verslavende factor, zowel online, als offline. Het toevoegende trophy systeem en enkele gelockte bolides die je moet vrijspelen zijn daarnaast natuurlijk een leuke, bijkomende waarde.

De A.I. van de offline opponenten is niet 100% je van het maar op zich is deze zeer behoorlijk. Opponenten proberen je van alle kanten in te halen maar andersom is het vaak een standaard lijn die aangehouden wordt. Verder is het ook wel eens leuk dat ze onverwacht door een bocht tegen elkaar aan rammen of dat één van de racers met zijn bolide weet te spinnen in de menigte. Het verhoogt de chaos en attractiviteit dan ook ongetwijfeld in de races. Al gaat het niet vaak om veel uitvallers per race.

Grafisch is Formula One tot dusver ongetwijfeld een van de mooiere games voor de PS3. Met uitzonderingen als MotorStorm, Resistance en Def Jam: Icon buiten beschouwing gehouden is het ongetwijfeld de meest strak vormgegeven titel tot dusver. De grid, de bolides, de pitstraat, omgevingen, maar vooral de weerseffecten zijn werkelijk fabuleus te noemen op een 720p resolutie. Vooral bij regen zul je merken dat het rijden een stuk moeilijker zal zijn, mede door de ongelofelijk mooie druppels die op je beeldscherm lijken te vallen. Het trekt de aandacht en ziet er dan ook subliem uit. Lichteffecten die verder bij de time trials goed zichtbaar zijn zien er ook meer dan behoorlijk uit en maken dit spel tot een waar pareltje. De omgevingen als tribunes, gras en objecten rondom de baan zijn weliswaar niet tot in de puntjes afgewerkt, maar het is allemaal zeer acceptabel te noemen (op een HD-TV). Ook op een normale breedbuis-TV is het allemaal zeer noemenswaardig te noemen, al haal je hiermee natuurlijk verreweg niet het uiterste uit de game. De hoofdmenu’s zijn verder echt in de stijl van F1 en zijn dan ook zeer overzichtelijk te noemen. 10x beter dan al die hoofdmenu’s en popups die EA wel eens wil toepassen in hun sporttitels.

Hoog, hoger, hoogst

Verder hebben we natuurlijk nog het geluid. De formule 1 bromgeluiden klinken op zich goed al is het per wagen vaak erg verschillend hoe hoog de tonen oplopen. De GP4 geluiden staan me dan ook meer aan gezien het feit dat het hierbij wat extremer lijkt bij het racen en het 3D-effect beter is uitgewerkt. Het commentaar is verder vrij bekropt, maar wat wil je anders natuurlijk. Een Olav Mol-achtig commentaar valt dan ook niet te verwachten. Er wordt vrijwel elke ronde één á tweemaal geciteerd welke spelers in de top 8 staan en wat de progressiviteit is van bepaalde rijders. Bij de start en aan het einde volgen ook enige commentaren, die vooruitblikken op wat het seizoen zal brengen, niet al te spectaculair helaas. Gelukkig maakt de pitstraat veel goed door veel contact te houden met de speler. Je bandentemperatuur, welke invloed heeft op de grip op de baan, het plannen van een pitstop en dergelijke wordt allemaal omgeroepen via de radio van je bolide.

Formula One is in het begin ongetwijfeld wennen en is zeker geen minder alternatief voor MotorStorm. Het is simpelweg waar je het meest van houdt. Ga je liever voor ’n serieuze racegame en houd je van de Formule 1 met Schumacher nog in de gelederen? Dan is dit ongetwijfeld een serieuze aanrader voor veel mensen. Houd je echter meer van arcade games en wil je wat minder fout-gevolg racen, dan is dit een moeilijke game voor velen. De instapdrempel is relatief laag en bij veel oefenen zul je ongetwijfeld na enige tijd de medium moeilijkheidsgraad kunnen proberen, maar één fout kan vaak al fataal zijn voor het gevolg van de race en het is vooral de eerste dagen oefenen wat de klok slaat. De helpende driving aids hebben echter veel voordelen voor de beginners, maar voor de al wat gevorderde GP4-instappers is dit spel zeker een speelsessie waard. Het heeft enkele mindere factoren, al valt het in zijn geheel ongetwijfeld een topper te noemen. Mij leverde het in ieder geval een grote verslaving op en door de uitermate hoge replay-waarde is dit spel meer dan het geld waard voor de geïnteresseerde spelers. Ik leg dus even die PC-titel van Microprose aan de kant voor dit grafisch opgepoetste alternatief dat tevens ook een, zoals gezegd, vernieuwende gameplay met zich meebrengt.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Race | Release: 28-03-2007 | Uitgever: Sony | Ontwikkelaar: Sony Liverpool
    Graphics: 8.5 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 8.8 | Replay: 8.8
    8.5

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx