Final Fantasy XIV

thumbnail

De ontwikkelaars van Final Fantasy weten altijd een erg interessante wereld neer te zetten met diverse intrigerende inwoners. Je zou dan ook denken dat een MMO de juiste keuze is voor een dergelijke ontwikkelaar. Zo liet ook deel XI zien, een MMO die door vele mensen lange tijd werd gespeeld en op vele vlakken liet zien hoe een goede MMO in elkaar moet zitten. Maar als we nu kijken naar XIV dan ga je toch echt vragen stellen, wat ze daar hebben zitten doen tijdens het ontwikkelen van deze MMO. Het is dan ook een uitzondering dat we een game snel wegleggen, omdat hij gewoon zo dramatisch slecht is. Helaas is Final Fantasy XIV een game geworden op dit lijstje. Het lijkt erop dat deze game een slachtoffer is geworden van een te snelle deadline, weinig user testing en geen vernieuwing. Mensen die de game hebben besteld, zullen toch echt voor een verrassing komen te staan.

Was de game maar als het introfilmpje

Voordat ik ook nog maar enigszins met de game was begonnen, waren mijn ervaringen met de game al betreurend slecht. Het installeren ging gelukkig nog foutloos, maar als je eenmaal een account wilt aanmaken, slaat de game de verkeerde weg in. Je moet de game activeren en dan nog eens een account activeren, vervolgens moet jij een opening voor je karakter activeren en als dit nog niet ingewikkeld genoeg is. Wordt alles op de meest ingewikkelde manier uitgelegd en weggestopt in tientallen schermen, menuutjes en websites. Maar toen ik eenmaal alles had geregeld, dacht ik klaar te zijn en startte ik de game op. Maar de game werd alleen maar in een klein scherm weergegeven? Oh dat zal wel een instelling zijn, maar er is geen instelling, settings, of configuration knop te vinden in de gehele game. Na veel zoeken blijkt dus dat je een andere shortcut moet selecteren en daar de settings moet aanpassen. Wederom de game opnieuw opgestart en toen kon ik eindelijk beginnen met het aanmaken van een personage. Je kunt onderhand wel begrijpen dat de plezier in deze game al op een laag pitje stond en dit werd helaas niet beter gedurende de rest van de game.

In FFXIV hebben we te maken met vijf verschillende rassen. De Hyur, Elezen, Lalafell, Roegadyn en Miqo’te. De rassen ogen heel erg verschillend en hier laat de ontwikkelaar zien waar zij het beste in zijn. Het creëren van interessante personages en geschiedenissen. Deze verschillende rassen hebben hun sterke en zwakkere kanten. Maar wat dat dan is, wordt erg slecht aan het begin uitgelegd, het is dus maar gokken welk ras het beste bij jou past. De aanpassingsmogelijkheden zijn uitgebreid genoeg om je karakter aan te passen, maar verwacht niet al te veel hiervan. Elk ras kan kiezen uit een classe: Disciples of War, Disciples of Magic, Disciples of the Land en Disciples of the Hand. Deze classe geeft aan waar je voorkeur ligt en wat jij het liefst in deze game wilt doen. Het rare is alleen dat ze ervoor hebben gekozen dat jij alles kan doen in de game en deze keuze aan het begin erg weinig uit maakt. Pak gewoon een tool op en je kunt de acties passend bij die classe uitvoeren. Deze vreemde keuzes beperkt zich helaas niet alleen tot het classe systeem.

Eindelijk aan de slag, maar wat dan?

Je start locatie en het verhaal wat uitgelegd wordt, hangt af van de stad die jij selecteert. Het verhaal is niet erg verschillend per startpunt. Het komt er eigenlijk altijd op neer dat jij als avonturier in deze wereld aangevallen wordt door een monster en zo langzaam in deze wereld wordt getrokken om dit uit te vogelen. De diverse rijken in Eorzea voerden altijd oorlog met elkaar tot vijftien jaar geleden. De krijgers en strijders hebben nu niks te doen en beginnen de wereld te verkennen en worden als avonturiers betiteld. Het verhaal lijkt op het eerste gezicht erg magertjes, maar ondanks alles blijft de wereld erg interessant en zijn de diverse karakters via de main quest interessant genoeg om je geïnteresseerd te houden. Maar als je dan in de game wordt vrijgelaten is het totaal niet duidelijk wat je moet doen en waar je heen moet. Het systeem van de huidige quest in beeld plaatsen, zit dus niet in deze game en hier begint dus het menuutjes festijn in deze game. Final Fantasy XIV is echt ontwikkeld met het oog op de consoles en dit werkt totaal niet voor de PC. Om je quest te zien moet jij door diverse menuutjes klikken, om acties uit te voeren kom je in menuutjes terecht, om je gear aan te passen kom je in een rij aan menuutjes terecht, waardoor alles erg traag gaat en alles onnodig ingewikkeld maakt. Een menu open laten staan is ook niet mogelijk, dus elke keer als jij wilt zien waar je heen moet, moet je een rij aan acties doen die je op ten duur echt zat begint te worden. Tel daar dan ook nog eens bij het meest ingewikkelde level design ooit en een kaart waar geen doelen opstaan met als resultaat uren doelloos en verdwaald rond lopen. En dit brengt me dan ook meteen op het transportsysteem: lopen. Meer is er nog niet in de game verwerkt en het betaalde teleportatie systeem is zo duur en het ‘geld’ dat je gebruikt verdien je zo traag weer terug dat je dus uren en uren alleen maar aan het lopen bent.

Je zou dan zeggen dat als je eenmaal bezig bent, de quests erg vermakelijk zijn. Ten eerste hebben ze ervoor gekozen dat je maar 8 quests kunt doen in 48 uur. Elke quest is zeker te doen in tien a twintig minuten en dan heb je dus 46 uur over om iets anders te doen. Dit ‘anders’ is het meest saaie craften en grinden wat je in een MMO kunt vinden, met mini-games die meer op geluk gebaseerd zijn dan skill. Het vechtsysteem gaat zo enorm traag dat de lol er al snel vanaf is en het selecteren van vijanden is haast onmogelijk. Je kunt of klikken, maar dan moet je tweemaal raak klikken achter elkaar (onmogelijk met snel bewegende vijanden) of via de tab toets, maar dan zit je altijd op het verkeerde personage. Het trade systeem is ook om te huilen. De verschillende verkoopmannen geven niet aan wat ze verkopen en op een markt staan al snel twintig personages, die jij allemaal moet aanklikken en via trage menuutjes moet aflopen dat zelfs een zwaard kopen een pijnlijk saaie situatie wordt. Het veilinghuis is niet beter. Je kunt niks sorteren en wederom zijn er tientallen personages die jij kunt aanklikken. Communiceren met vrienden kan alleen als jij op een meter afstand met elkaar staat en ze zelfs aan je vriendenlijst toevoegen kan alleen als ze op een meter afstand van je staan. Als je dan eenmaal een groep mensen gevonden hebt, kan je dus niet met elkaar communiceren als ze niet binnen die ene meter afstand staan.

Veel geld voor alleen de soundtrack

Grafisch gezien zijn er mooiere games op de markt, zeker als het aankomt op omgevingen. De textures en building blocks worden te vaak hergebruikt, waardoor het kijken naar de omgeving na een tijdje ook begint te vervelen. De diverse onzichtbare muren, hellingen die jij niet kan oplopen, terwijl je zou denken van wel, de onlogische paden, maakt het technisch niet erg donderend. De filmpjes en de personages zijn daarentegen wel van een erg nette kwaliteit. Het onderdeel wat de show steelt in deze game is de soundtrack. De soundtrack is echt van die Final Fantasy kwaliteit en er zit flink wat uren muziek in deze game. Helaas willen de geluidseffecten daar niet aan mee helpen. Zo klinken teveel objecten als hetzelfde ding en hebben ze de meest irritante voetstap geluiden gebruikt die er maar te vinden waren. Het ontbreken van stemmen in deze filmpjes is dan weer een onderdeel dat op ten duur ook gaat ergeren. De teksten gaan via tekstvakjes en dit is dus enorm stil bij een gesprek van tien minuten.

Final Fantasy XIV is hiermee een game die niet had mogen uitkomen. Er zitten teveel fouten in en teveel onafgewerkte onderdelen dat dit voor veel mensen een enorme teleurstelling zal zijn. De gameplay is niet vermakelijk, de besturing is onnodig ingewikkeld en niet eens geschikt voor de PC. De graphics zijn voldoende, maar niet geweldig. De geluidseffecten zijn eentonig en saai. Het enige lichtpuntje in deze game is de soundtrack en de geschiedenis achter de gecreëerde wereld. Als je op zoek bent naar een MMO sla deze over, er zijn betere MMO’s op de markt.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: MMORPG | Release: 15-10-2010 | Uitgever: Square Enix | Ontwikkelaar: Square Enix
    Graphics: 6.5 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 3.0 | Besturing: 3.0 | Replay: 6.0
    3.0
    + Interessante wereld en geschiedenis
    + Erg uitgebreide soundtrack
    +
    - Onhandige besturing
    - Onlogische keuzes voor classe en quest systeem
    - Herhalende geluidseffecten

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx